2016-06-15, 20:52
Medlem
yessyys avatar
Kommer f 50 000 frn ett frskringsbolag, pga ersttning vid psykisk ohlsa. r vldigt oerfaren inom aktier, fonder osv, ven om jag har aktier som jag ftt frn slktingar. Har varit p mte med bolaget, som ska hjlpa mig att investera rtt, men jag knner att jag behver lite ktt p benen innan jag fattar beslutet.

Har tnkt att splitta upp summan och lgga p olika saker, s att risken att "frlora" minskar. Har ven funderat p att spara ihop s att man kan investera i lgenhet eller liknande? Vad tycker ni? Hur hade ni gjort? Fonder? Aktier?
Citera
2016-06-15, 20:58
Medlem
AquaRegias avatar
Om jag behvde pengarna inom en snar framtid (inom ett r typ) s hade jag bara krt ngon billig kortrntefond eller liknande. Snackar vi en lngre tids sparande s hade jag lagt 5-10k i mnaden i ngra olika indexfonder, frutsatt att jag inte ville frdjupa mina kunskaper och exponera mig direkt mot aktier.
Citera
2016-06-15, 21:04
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Kommer f 50 000 frn ett frskringsbolag, pga ersttning vid psykisk ohlsa. r vldigt oerfaren inom aktier, fonder osv, ven om jag har aktier som jag ftt frn slktingar. Har varit p mte med bolaget, som ska hjlpa mig att investera rtt, men jag knner att jag behver lite ktt p benen innan jag fattar beslutet.

Har tnkt att splitta upp summan och lgga p olika saker, s att risken att "frlora" minskar. Har ven funderat p att spara ihop s att man kan investera i lgenhet eller liknande? Vad tycker ni? Hur hade ni gjort? Fonder? Aktier?
Kanske den hr trden, som skapades fr ngra dagar sen kan ge dig svar?

(FB) Spara/placera 50.000
Citera
2016-06-15, 21:06
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Kanske den hr trden, som skapades fr ngra dagar sen kan ge dig svar?

(FB) Spara/placera 50.000

Oj, skte inte tillrckligt innan. Tack s mycket!
Citera
2016-06-15, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Om jag behvde pengarna inom en snar framtid (inom ett r typ) s hade jag bara krt ngon billig kortrntefond eller liknande. Snackar vi en lngre tids sparande s hade jag lagt 5-10k i mnaden i ngra olika indexfonder, frutsatt att jag inte ville frdjupa mina kunskaper och exponera mig direkt mot aktier.

+1 p den. ven om tidshorisonten r lng knns det knepigt att g all-in just i dagarna.
Citera
2016-06-15, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
+1 p den. ven om tidshorisonten r lng knns det knepigt att g all-in just i dagarna.

Om tidshorisonten r lng vad spelar d "dagslget" fr roll?
Citera
2016-06-15, 23:11
Medlem
yessyys avatar
Vill nog ha ca hlften tillgngligt inom ett r. Resten spelar ingen roll, dr kan jag handla lngsiktigt.
Citera
2016-06-15, 23:14
Medlem
Citat:
Vill nog ha ca hlften tillgngligt inom ett r. Resten spelar ingen roll, dr kan jag handla lngsiktigt.

Stt d hlften p ett sparkonto. Vill du lsa pengarna i ett r finns det flertal alternativ. Vill du dock ha det mer som en buffert och kunna gra fria uttag osv rekommenderar jag Bank norweigan som har den hgsta rrliga rntan p spartkonton med insttningsgaranti utan att lsa pengarna.

Kolla compricer fr bra sparkonton med bindningstid p 1 r.

Resterande 25tkr tycker jag du br satsa brett p indexfonder med och jag rekommenderar ven att gra det via ett ISK p Avanza.
Citera
2016-06-15, 23:40
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryqon
Stt d hlften p ett sparkonto. Vill du lsa pengarna i ett r finns det flertal alternativ. Vill du dock ha det mer som en buffert och kunna gra fria uttag osv rekommenderar jag Bank norweigan som har den hgsta rrliga rntan p spartkonton med insttningsgaranti utan att lsa pengarna.

Kolla compricer fr bra sparkonton med bindningstid p 1 r.

Resterande 25tkr tycker jag du br satsa brett p indexfonder med och jag rekommenderar ven att gra det via ett ISK p Avanza.

Bra tips, tack s mycket. r rena djungeln fr mig men ska frska skaffa mer kunskap. Har en fond p SEB som r lgrisk, defence ngot heter den. Vill ha stabila fonder utan att ta s stora risker.
Citera
2016-06-16, 00:08
Medlem
Citat:
Bra tips, tack s mycket. r rena djungeln fr mig men ska frska skaffa mer kunskap. Har en fond p SEB som r lgrisk, defence ngot heter den. Vill ha stabila fonder utan att ta s stora risker.

Stabila fonder r svrdefinerat ven fast att SEB kallar det s. Historisk avkastning r ingen garanti fr framtida avkastning. Det du ska kolla p nr du bestmmer dig fr vilken fond/fonder du ska handla jmfr frvaltningsavgift, det r vad fondfrvaltaren tar betalt fr att frvalta pengarna t dig.

I regel r sjlvklart aktiefonder mindre "stabila" medans rntefonder r stabilare, dock med lgre avkastning.

Lycka till med ditt sparande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in