• 1
  • 2
2016-06-08, 14:41
Medlem
jaget84s avatar
Hall!

Jag r helt ointresserad av ekonomi och inte alls insatt, drfr undrar jag vad det bsta sparandet fr mig kan vara? Jag har 50.000 som jag inte r i nra behov av och kan placera ver ngra r. Borde jag ta fonder eller aktier? Vill grna spara skert s vad jah frsttt r fonder bttre? Hur brjar man? :-s
Citera
2016-06-08, 14:55
Medlem
Murf

Ja, skulle tro att fonder r bttre fr dig om du inte har ngon erfarenhet eller knner dig osker p vad som r bra/dligt. Om jag inte missuppfattat s r det mer kunniga (eller automatiserade system) som investerar t dig. Fonderna r (om jag terigen inte missuppfattat) ofta en samling med aktier och andra inveringspapper.

Med fonder brukar man kunna satsa p en srskild kategori snarare n ett enskilt fretag. Lt oss sga att du tror att bioteknik kommer att g bra i framtiden. D kan du satsa p det p ett mer generellt plan.

Voff
Citera
2016-06-08, 15:00
Medlem
Valfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaget84
Hall!

Jag r helt ointresserad av ekonomi och inte alls insatt, drfr undrar jag vad det bsta sparandet fr mig kan vara? Jag har 50.000 som jag inte r i nra behov av och kan placera ver ngra r. Borde jag ta fonder eller aktier? Vill grna spara skert s vad jah frsttt r fonder bttre? Hur brjar man? :-s

Kp ngot kul fr pengarna, brsen just nu r jkligt trkig och jag tror helt klart du br resa ngonstans med nra och kra fr den summan. Alt ha dom p banken.
Citera
2016-06-08, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Kp ngot kul fr pengarna, brsen just nu r jkligt trkig och jag tror helt klart du br resa ngonstans med nra och kra fr den summan. Alt ha dom p banken.
Murf

Vad menar du med att den r trkig och varfr skulle det vara negativt?

Voff
Citera
2016-06-08, 15:37
Medlem
Brja med att ppna ett ISK (en kontotyp) hos antingen Avanza eller Nordnet. Sedan kan du placera pengarna i fonder (bttre n aktier fr nybrjare). En tumregel r att du placerar 10 procentenheter i aktier/aktiefonder fr varje r det r kvar tills pengarna ska anvndas. r det 5 r kvar r det allts lmpligt att placera 50% i aktiefonder och resten p ett vanligt sparkonto med insttningsgaranti.

Tv bra fonder r Avanza Zero och Nordnet Superfonden Sverige. Bda r Sverigefonder som innehller stora, stabila bolag och bda r helt gratis.
Citera
2016-06-08, 18:07
Medlem
jaget84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Brja med att ppna ett ISK (en kontotyp) hos antingen Avanza eller Nordnet. Sedan kan du placera pengarna i fonder (bttre n aktier fr nybrjare). En tumregel r att du placerar 10 procentenheter i aktier/aktiefonder fr varje r det r kvar tills pengarna ska anvndas. r det 5 r kvar r det allts lmpligt att placera 50% i aktiefonder och resten p ett vanligt sparkonto med insttningsgaranti.

Tv bra fonder r Avanza Zero och Nordnet Superfonden Sverige. Bda r Sverigefonder som innehller stora, stabila bolag och bda r helt gratis.

Jag har ett isk i nordea, men jag har inte ftt gra ngra val av fonder eller ngot, finns inga sdana alternativ heller, frsker frst mig p isk men lyckas inte :-s

Men du tycker att jag ska ppna isk-konto i mgon av ovanstende banker, eller vlja deras fonder?
Citera
2016-06-08, 18:10
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Jag har ett isk i nordea, men jag har inte ftt gra ngra val av fonder eller ngot, finns inga sdana alternativ heller, frsker frst mig p isk men lyckas inte :-s

Men du tycker att jag ska ppna isk-konto i mgon av ovanstende banker, eller vlja deras fonder?

Vet inte hur just deras internetbank ser ut men du sker dig till en fond, trycket p kp och vljer summa. S enkelt r det. Sen har du ven brshandlande fonder som kpts och sljs likt aktier mot fonder vars ordrar samlas ihop under dagen och genomfrs efter stngning.
Senast redigerad av Bbobi 2016-06-08 kl. 18:15.
Citera
2016-06-08, 21:41
Medlem
Niogios avatar
Ska du inte ha pengarna ska dom s klart "arbeta" p brsen i ngon form. verlgsen avkastning ver tid. Det optimala r att ha dem p Nordnet eller Avanza men finns ju en enkelhet i att ha dem p Nordea ifall du inte r s insatt eller aktiv.

Brsen r lite sur just nu s finns ingen panik in. Antingen vntar du in en mer "vedertagen" trendvndning eller s brjar du redan nu kpa in dig. Du kan ju ta 2500:- varje mnad, s om knappt tv r r hela summan inne och "jobbar" t dig. Stt upp ett automatiskt mnadsspar.

En nackdel med Nordea att de endast erbjuder sina egna (ganska usla) fonder medans nischbankerna har ett vldigt stort utbud vilket ger lgre avgifter.

Sprid riskerna p kanske fyra fonder jmt frdelade. En sverigefond, europafond, usafond och en globalfond. Se till avgifterna r s lga som mjligt. r fondavgiften ver 1% r den dyr!
Citera
2016-06-13, 21:42
Medlem
jaget84s avatar
Jag har nu skapat ett konto hos Avanza, men jag kollade alla deras egna fonder ver ett r, s lg de alla p -ex antal %, s jag visste inte hur jag skulle gra, d knns det ju ganska oskert att ka dr :S

Men jag sg att man kunde skapa en portflj, kan det vara ngot fr mig d tror ni? Jag vet inte vad fr fonder som ingr, d jag inte har pengar p kontot n, men det r ett sparande p mellan 5-10 r och kallas "Avkastningsportfljen"

Jag tnkte brja med att stta in 7-8000 p isk kontot, sen vad jag frsttt fr jag placera de allt eftersom p olika fonder?
Citera
2016-06-13, 22:32
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Jag har nu skapat ett konto hos Avanza, men jag kollade alla deras egna fonder ver ett r, s lg de alla p -ex antal %, s jag visste inte hur jag skulle gra, d knns det ju ganska oskert att ka dr :S

Men jag sg att man kunde skapa en portflj, kan det vara ngot fr mig d tror ni? Jag vet inte vad fr fonder som ingr, d jag inte har pengar p kontot n, men det r ett sparande p mellan 5-10 r och kallas "Avkastningsportfljen"

Jag tnkte brja med att stta in 7-8000 p isk kontot, sen vad jag frsttt fr jag placera de allt eftersom p olika fonder?

Kan aktier g upp kan dom g ner. Allts r det billigare nu. Kp p!

Kan du kpa en dyr aktie fr att det str + men inte exakt samma aktie dagen efter nr det str - ?

r ju exakt samma aktie men ett lgre pris. Hade du kpt den "nr det gick bra" hade du ju legat p - nu. S vad bra att det gick ner INNAN du kpte. D fr du fler fr samma pengar.

Tnk lngsiktigt, kp, och titta inte fr mycket.

Nr brsen ppnar och jag vill kpa hoppas jag att den str p minus. Annars har det ju blivit dyrare fr mig att kpa.
Citera
2016-06-13, 22:36
Medlem
jaget84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Kan aktier g upp kan dom g ner. Allts r det billigare nu. Kp p!

Kan du kpa en dyr aktie fr att det str + men inte exakt samma aktie dagen efter nr det str - ?

r ju exakt samma aktie men ett lgre pris. Hade du kpt den "nr det gick bra" hade du ju legat p - nu. S vad bra att det gick ner INNAN du kpte. D fr du fler fr samma pengar.

Tnk lngsiktigt, kp, och titta inte fr mycket.

Frsta ggn jag var inne och kollade hur det ens sg ut, men jag tnker att om det str -5% s har vrdet sjunkit med 5% ver ett rs tid, d r vl inte det en bra investering? Jag r bara inne p fonder, men det kanske r samma princip som aktier?

Jag vet inte heller vad som r bra att satsa p, s mste kolla lite innan jag kper
Citera
2016-06-13, 22:50
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Frsta ggn jag var inne och kollade hur det ens sg ut, men jag tnker att om det str -5% s har vrdet sjunkit med 5% ver ett rs tid, d r vl inte det en bra investering? Jag r bara inne p fonder, men det kanske r samma princip som aktier?

Jag vet inte heller vad som r bra att satsa p, s mste kolla lite innan jag kper

Det kanske inte var en bra investering. Men vem kan se in i framtiden? Du fr ju dremot samma aktier till ett lgre pris. S fr dig nu kan det ju vara en bra investering.

Svnger hela tiden. Spara lngsiktigt.

Fonder ger aktier vilka avgr fondens utveckling. Sen finns det andra fonder som kper rntepapper mm

Spara lngsiktigt och regelbundet s att du fortstter kpa ven nr det gr rligt (rea). Tnk alla som kpte nr det gick dligt i finanskrisen. Var r dom idag? r ju ingen ide att strva efter att bara kpa nr det r som dyrast fr att "det gr bra". Dom som kpte i dippen gjorde bra med pengar. Snart var kursen tillbaks och s utdelningarna p det.
Senast redigerad av Bbobi 2016-06-13 kl. 22:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in