Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Jag har ju bytt termostat på andra kylskåp flera gånger och då har kapillärröret gått synligt och snällt inne i kylskåpet, i det utrymme där maten är alltså, verkar ju vara ett lämpligt ställe att mäta temperaturen på.
Nu skall jag byta på mitt Cylinda (ASEA-Scandia) AKF 370-1, kombinerad kyl/frys med varsin termostat och varsin kompressor till de båda utrymmena. Båda termostaterna sitter högst upp på skåpet, man öppnar kylskåpsdörren för att vrida på dess rattar.
Äh, det är bara att borra ett hål i taket på kylskåpet, och dra in bulben den vägen, kapillärröret låter man vara ihopvirat, kom ihåg att inte knixa till det så att det blir stopp. Kom ihåg att försöka förinställa termostaten, när man sätter dit ratten sen så har den inte så stort tempomfång. Termostater kan vara gjorda för att fungera både i frys och kyl. Det gör att man brukar få klura ut hur man ska förinställa den.
Att en kyl/frys går av och på då och då kan bero på att somliga har även ett eller flera reläer, ett relä sitter ibland nere på kompressorn och dess syfte är att ifall kompressorn slås av, det ska gå XX antal minuter innan den ska kunna gå igång igen, detta för att vätskan/oljan inte ska bilda "proppar" i ledningarna.
Du bör kolla att reläerna inte är knasiga. Ett särskilt tidrelä brukar sköta avfrostningen separat. Likaså finns det ofta en ellr ibland två kondensatorer vid kompressorn, dessa måste också vara friska, annars blir starten ojämn och ryckig. I de flesta fall så är det aldrig fel på kondensatorerna. Men tex ett åsknedslag kan förstöra dem. En kass kondensator kan göra att kompressorn blir mycket varm, antagligen för att de blir för mycket förlusteffekt i lindningarna ?
Bulben kan man klistra fast med smältlim förutsatt att man kan få limmet att fästa. Bulben får inte sitta för nära förångaren (kylelementet), då slår den av och på för ofta.
Om den slår av och på för ofta kan bero på att inställningen för termostatens sk hysteres har krackelerat, här finns ibland en egen inställningsskruv för detta, det vanligaste felet är att skruven har "skakat loss" och tappat sin inställning, alternativt att det finns en mekanisk förslitning som gett ett för stort glapp. Det felet finns också på sk hydrofor, hydropress vattenpumpar, att tryckgivaren kan ha kass hysteres inställning. då går den på och av för ofta, dock är det nästan alltid beroende på att luften i hydropressen behöver fyllas på.
Ibland är själva kontaktblecken så brända att termostaten fastnar, det kan också var själva fjädern på kontaktblecket som har blivit för slapp att den inte vill flippa till och från.
Hysteres är ett generellt begrepp för självreglerande system men här menar jag temp-skillnaden mellan av och på. De får alltså inte ligga för nära varandra.
Den bulb som sitter direkt emot förångarplåten är till för att känna av när avfrostningen är klar. Och ibland är avfrostningen tidsstyrd.
En del såna här kylar och frysar har ibland kondensorslingan i ytterplåten, då får man ju inte borra där förstås. Men kondensorslingan går vanligen aldrig i taket.
De självavfrostande kylarna brukar få sitt avloppsrör tilltäppt av allehanda skräp, jag brukar trycka ner en gardinspiral i röret för att få bort skräpet. Eller förstås om man har tryckluft så är det ju bekvämt.
Riktigt gamla kylskåp är ett helvete att flytta på och vid min fd stuga stod det tre såna gamla skåp vid sophögen, iddes inte flytta på dem, utan laddade in sprängmedel i dem, och booom ! Så kunde man plocka ihop småbitarna och ta till skroten - bekvämt och bra

Gamla gjutjärnsbadkar går också bra att spränga med tex pentylstubin