Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Köper ett hus i sommar, men fick inte tillräckligt högt bolån så jag har fått fixa fram en ansenlig del i kontantinsats. Huset kommer vara belånat till 53%. Jag har ett blancolån på ~325 000, som väl är den primära anledningen till att jag inte fick låna upp till 85% av husets värde. Det är 9 år kvar att betala på blancolånet.
Så frågan är, vad är klokast här? Att baka in blancolånet i bolånet och höja belåningsgraden till 82% eller vänta ut de 9 åren (och möjligtvis amortera bort blancolånet lite snabbare när det är möjligt)? Jag betalar ungefär 3600 i månaden för blancolånet till <5% ränta och bolånet går på ca 1400 i månaden inklusive 1% amortering. Jag klarar mig fint på det som är kvar efter det, men det skulle ju innebära en viss minskning av de löpande utgifterna att baka in blancolånet, samtidigt som det skulle innebära en större långsiktig skuld som inte är borta på 9 år.
Om "bostadsbubblan" spricker känns det ju inte så dumt med låg belåningsgrad, men om räntorna sticker iväg lär de ju göra det även på blancolånet...
det är väl bara att du gemför räntan på bolånett och blanco lånet så väljer du det med lägst ränta. och jag kan lova att bolånett kommer ha en lägre ränta än ditt blanco. Så svaret blir ja baka in blancolånet i bostaden.
spelar ingen roll om räntorna sticker du får ändå bättre ränta på bolån för där har du ju en säkerhet. det har du inte på ett blancolån.
om du vill sänka belånimgstiden och spara pengar på räntan så får du amortera mera.
hoppas mitt svar hjälpte.