2016-06-15, 13:12
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Köper ett hus i sommar, men fick inte tillräckligt högt bolån så jag har fått fixa fram en ansenlig del i kontantinsats. Huset kommer vara belånat till 53%. Jag har ett blancolån på ~325 000, som väl är den primära anledningen till att jag inte fick låna upp till 85% av husets värde. Det är 9 år kvar att betala på blancolånet.

Så frågan är, vad är klokast här? Att baka in blancolånet i bolånet och höja belåningsgraden till 82% eller vänta ut de 9 åren (och möjligtvis amortera bort blancolånet lite snabbare när det är möjligt)? Jag betalar ungefär 3600 i månaden för blancolånet till <5% ränta och bolånet går på ca 1400 i månaden inklusive 1% amortering. Jag klarar mig fint på det som är kvar efter det, men det skulle ju innebära en viss minskning av de löpande utgifterna att baka in blancolånet, samtidigt som det skulle innebära en större långsiktig skuld som inte är borta på 9 år.

Om "bostadsbubblan" spricker känns det ju inte så dumt med låg belåningsgrad, men om räntorna sticker iväg lär de ju göra det även på blancolånet...
Citera
2016-06-15, 13:50
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Köper ett hus i sommar, men fick inte tillräckligt högt bolån så jag har fått fixa fram en ansenlig del i kontantinsats. Huset kommer vara belånat till 53%. Jag har ett blancolån på ~325 000, som väl är den primära anledningen till att jag inte fick låna upp till 85% av husets värde. Det är 9 år kvar att betala på blancolånet.

Så frågan är, vad är klokast här? Att baka in blancolånet i bolånet och höja belåningsgraden till 82% eller vänta ut de 9 åren (och möjligtvis amortera bort blancolånet lite snabbare när det är möjligt)? Jag betalar ungefär 3600 i månaden för blancolånet till <5% ränta och bolånet går på ca 1400 i månaden inklusive 1% amortering. Jag klarar mig fint på det som är kvar efter det, men det skulle ju innebära en viss minskning av de löpande utgifterna att baka in blancolånet, samtidigt som det skulle innebära en större långsiktig skuld som inte är borta på 9 år.

Om "bostadsbubblan" spricker känns det ju inte så dumt med låg belåningsgrad, men om räntorna sticker iväg lär de ju göra det även på blancolånet...

det är väl bara att du gemför räntan på bolånett och blanco lånet så väljer du det med lägst ränta. och jag kan lova att bolånett kommer ha en lägre ränta än ditt blanco. Så svaret blir ja baka in blancolånet i bostaden.

spelar ingen roll om räntorna sticker du får ändå bättre ränta på bolån för där har du ju en säkerhet. det har du inte på ett blancolån.

om du vill sänka belånimgstiden och spara pengar på räntan så får du amortera mera.

hoppas mitt svar hjälpte.
Citera
2016-06-15, 22:00
Medlem
Om du inte får högre bolån, hur ska du då kunna baka in blancolånet i bolånet?
Citera
2016-06-15, 22:05
Medlem
Låter invecklat. Men - om du bibehåller amorteringsgraden (eller t o m ökar den) så ska du givetvis baka in i bolånet.

Klassikern är väl att man bakar in lån i boendet för att sänka amorteringen och det skulle jag säga är en dålig idé - för mellanskillnaden kommer sannolikt inte gå till något som ökar din levnadsstandard utan snarare bara innebära att du får sämre levnadsstandard senare (pga mindre konsumtionsutrymme senare).
Citera
2016-06-15, 23:44
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Om du inte får högre bolån, hur ska du då kunna baka in blancolånet i bolånet?

Dels så blir min kreditvärdighet mycket bättre om det inte finns något blancolån (som då ersätts med bolånet som har mindre påverkan på kreditbetyget), och dels har jag en större löneökning på gång.

Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
det är väl bara att du gemför räntan på bolånett och blanco lånet så väljer du det med lägst ränta. och jag kan lova att bolånett kommer ha en lägre ränta än ditt blanco. Så svaret blir ja baka in blancolånet i bostaden.

spelar ingen roll om räntorna sticker du får ändå bättre ränta på bolån för där har du ju en säkerhet. det har du inte på ett blancolån.

om du vill sänka belånimgstiden och spara pengar på räntan så får du amortera mera.

hoppas mitt svar hjälpte.

Citat:
Ursprungligen postat av psike
Låter invecklat. Men - om du bibehåller amorteringsgraden (eller t o m ökar den) så ska du givetvis baka in i bolånet.

Klassikern är väl att man bakar in lån i boendet för att sänka amorteringen och det skulle jag säga är en dålig idé - för mellanskillnaden kommer sannolikt inte gå till något som ökar din levnadsstandard utan snarare bara innebära att du får sämre levnadsstandard senare (pga mindre konsumtionsutrymme senare).

Det låter som en bra idé att baka in lånet, men höja amorteringen med motsvarande summa. Dock är väl "amorteringssparande" en inte så fördelaktig sparform? Nå, det är kanske att krångla till det hela i onödan. Tack för svaren!
Citera
2016-06-16, 04:59
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Dels så blir min kreditvärdighet mycket bättre om det inte finns något blancolån (som då ersätts med bolånet som har mindre påverkan på kreditbetyget), och dels har jag en större löneökning på gång.Det låter som en bra idé att baka in lånet, men höja amorteringen med motsvarande summa. Dock är väl "amorteringssparande" en inte så fördelaktig sparform? Nå, det är kanske att krångla till det hela i onödan. Tack för svaren!

många hävdar att amortera nu när räntorna är så låga är dåligt. Dock gäller det bara dem som istället kan slå dem procenten dem amortera. Så ifall du tror att du kan tjäna mer än vad du annars skulle amortera i månaden genom att investera pengarna istället så är ju det ett klokare alternativ.

Men det är ju aldrig fel att amortera tycker jag. speciellt nu när räntorna är låga så äter dem upp mycket mindre och derför får du mer kvar till själva amortering.
Citera
2016-06-16, 11:34
Medlem
Enydrions avatar
En sak att tänka på (som inte gäller TS) är ju om man har låg belåning på fastigheten men maxbelånar den, och gör av med pengarna, sen blir man typ arbetslös och fastighetspriserna går ner, då har man plötsligt för höga lån på fastigheten i förhållande till belåningen och måste i princip sälja den... Hade man inte höjt belåningen hade man kunnat bo kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in