• 1
  • 2
2016-06-15, 12:50
Medlem
Hej!
Jag och min sambo bor i en bostadsrätt tillsammans med vår hund, det är en 2:a och det börjar bli alldeles för trångt. Vi springer nästan in i varandra och efter 2år i lägenhet så börjar vi båda känna att vi behöver något större då vi blir lätt irriterade på varandra pga att vi inte får "vara i fred" när vi gör saker.
Hon pluggar och då kan det vara svårt att koncentrera sig om jag kollar på tv i samma rum eller spelar dataspel.

Vi har hittat ett hus som ligger på 800tkr. Jag har ett fastjobb och en inkomst på 22000:-, hon pluggar till lärare och har 2,5 år kvar av utbildningen. Hon jobbade i år som lärare 80% och pluggade 100%.
Det finns massvis med jobb för lärare och hon har en väldigt ljus framtid.
Hon har fått reda på att det kommer komma ut en 100% tjänst som rektorn bad henne söka till hösten, hon kommer få den om ingen annan behörig lärare söker den tjänsten.

Men nu till några funderingar, vi har bokat en visning imorgon torsdag för att kolla lite på huset och låta mäklaren få berätta lite om det. Allt ser väldigt fräscht ut på bilderna och inget behöver att göras om. Är det något specifikt man ska fråga efter på en visning?

Lånet då? Jag har ett lån på en bil som är på 86tkr, lägenheten är redan betald. Och tjejen har 90tkr i studieskulder.
Kommer vi få låna pengar utav banken tror ni? Jag har 30tkr på sparkontot och tjejen har ca 10tkr. Lägenheten är värd runt 30tkr. Då har vi alltså 70tkr som vi kan lägga i kontantinsats, men kontantinsatsen kommer landa på 120tkr. Det fattas alltså 50tkr, kan hon ta ett privatlån på 50tkr så har vi till kontantinsatsen iaf?
Men kommer vi få låna till huset utav banken sen? När dom ser att jag har skulder på 86tkr och tjejen 90tkr (eventuellt 140tkr)?

Dom ser ju att hon har en ljusframtid och jobbar vid sidan av plugget.
Jag är relativt ny med hur lån och sånt fungerar på hus så skulle uppskatta om man fick lite tips av ni som är lite mer insatta i detta

MVH
Citera
2016-06-15, 13:17
Medlem
OldFashioneds avatar
Studielånet är förmodligen inga problem, det ska först betalas av när hon har ett jobb och då under väldigt lång tid.

Ditt billån är en annan femma då det betalas av nu, vilket banken kommer att ta hänsyn till. Huruvida ni FÅR låna eller inte känns som en sån där sak man frågar banken i fråga om, inte Flashback.
Citera
2016-06-15, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Studielånet är förmodligen inga problem, det ska först betalas av när hon har ett jobb och då under väldigt lång tid.

Ditt billån är en annan femma då det betalas av nu, vilket banken kommer att ta hänsyn till. Huruvida ni FÅR låna eller inte känns som en sån där sak man frågar banken i fråga om, inte Flashback.

Jag ska till banken nästa vecka, men vill ju veta nu om det är kört eller om det kan gå igenom.
Citera
2016-06-15, 13:24
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drabek
Jag ska till banken nästa vecka, men vill ju veta nu om det är kört eller om det kan gå igenom.

Du ska väl till banken oavsett om Flashback säger ja eller nej?

Ingen utom banken kan svara på om du får ett lånelöfte eller inte. Funkar det inte på bank A får du gå till bank B, som du borde besöka oavsett för att pressa räntan om lån beviljas.
Citera
2016-06-15, 14:04
Medlem
rakarnas avatar
jag tror det kan bli tufft.

Du säger att ni har 70k i kontantinsats. för ett hus på 800k

det blir ca 92% belåning. + blir det amoteringskrav.

jag är inte säker men tror inte banker tillåter en sån hög belåning.

det kommer inte heller hjälpa att ni är bara en med fulltidsjobb.
Citera
2016-06-15, 21:17
Medlem
Jag var i EXAKT samma sits, tjejen plugga o jag knega
köpte en kåk för 800.000 , 2012.. körde lite renoveringar, typ altan,friggebod, tomt osv.. nu får ja ungefär 1,3.-1,4...
jag lånade till kontant insats, blancolån
lånade sedan upp det då ja renoverat för egna pengar, .. har nu 822tusen i lån värderat 1,3-1,4 miljoner.... så funkare!

hade även då lån på bil ca 100 lakan.. som nu är betalt
Citera
2016-06-15, 21:30
Medlem
Hur fan ska du klara räntan och driftskostnaden för huset med en lön som blir typ 15k efter skatt? Och har du hört talas om en buffert!? Glöm din dröm!
Citera
2016-06-15, 21:38
Medlem
22.000kr - är det netto utbetalt eller brutto?

Sälj hunden så slipper ni kostanden för försäkring, foder o.s.v. och sen gnetar ni utav satan i 2,5 år. Då kommer ni ha en god kontantinsats att köpa er ett hus när din tjej dessutom (antagligen) har ett fast jobb. (Om inte skolan är nedlagd) för ett hus förr 800.000kr eller 2:a för 30.000kr får man inte ens i min hemstad där jag bor och det är sannerligen en liten stad

Vad är bilen värd? Eller... sälj den oavsett - MÅSTE ni ha bil så köp en bil som ni har råd med kontant.
Citera
2016-06-17, 10:13
Medlem
Var och kikade på huset igår och fick en kalkyl av mäklaren, han fixade in möte med banken direkt efter och om 2 timmar ringer dom och säger om vi får bolån eller ej man sov inte allt för många timmar inatt pga nervositet..
Hoppas verkligen man kan ro detta i hamn
Citera
2016-06-17, 11:03
Medlem
Ni klarar säkert av lån och amortering men jag tror ni kommer få problem med övriga kostnader.

Ni slipper avgiften på bostadsrätten men får samtidigt massa andra kostnader så som sophämtning/vatten/värme osv. Dyrare försäkringar och sånt med.

Nu: Avgift till bostadsrättsföreningen (och där ingår värme, vatten och sophämtning?) plus ytterst lite underhåll.

Med hus - Ränta och amortering, sophämtning, värme, vatten, försäkringar osv osv.
Citera
2016-06-17, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ni klarar säkert av lån och amortering men jag tror ni kommer få problem med övriga kostnader.

Ni slipper avgiften på bostadsrätten men får samtidigt massa andra kostnader så som sophämtning/vatten/värme osv. Dyrare försäkringar och sånt med.

Nu: Avgift till bostadsrättsföreningen (och där ingår värme, vatten och sophämtning?) plus ytterst lite underhåll.

Med hus - Ränta och amortering, sophämtning, värme, vatten, försäkringar osv osv.
Lånet gick igenom. Varför skulle vi få problem? Båda två tjänar 22 000:- innan skatt. Banken hade nog inte beviljat lånet om dom såg att vi inte skulle klara oss.
Citera
2016-06-17, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drabek
Lånet gick igenom. Varför skulle vi få problem? Båda två tjänar 22 000:- innan skatt. Banken hade nog inte beviljat lånet om dom såg att vi inte skulle klara oss.

Ok.

Jag fattade det som att du tjänade 22.000 och din sambo studerade och inte skulle börja jobba förrens om 2 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in