• 1
  • 2
2016-06-14, 23:35
Medlem
TruckUrbans avatar
Tjenare, är på jakt efter ny bil, och har fastnat för V70 fas 2. Undrar helt enkelt vilken motor m.m. man ska välja? Vill helst ha diesel, men vill inte betala mer än 4000:- i skatt; då lönar det sig med bensin istället. Vad är det för kända fel på dessa bilar, och vad ska vara bytt? Partikelfilter och kamrem, men vad mer?

Har hittat en fin 1,6d från 2011 för 69k, men den har gått över 30000 mil, så jag vet inte... Billig skatt dock, 1500:-/året och serviceboken var fullstämplad.

Kort sagt: skriv vad ni vet om V70 II!
Citera
2016-06-15, 01:56
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Tjenare, är på jakt efter ny bil, och har fastnat för V70 fas 2. Undrar helt enkelt vilken motor m.m. man ska välja? Vill helst ha diesel, men vill inte betala mer än 4000:- i skatt; då lönar det sig med bensin istället. Vad är det för kända fel på dessa bilar, och vad ska vara bytt? Partikelfilter och kamrem, men vad mer?

Har hittat en fin 1,6d från 2011 för 69k, men den har gått över 30000 mil, så jag vet inte... Billig skatt dock, 1500:-/året och serviceboken var fullstämplad.

Kort sagt: skriv vad ni vet om V70 II!
Fattar du hur tråkig 1.6 är att köra?
30000 låter trist på en nyköpt bil enligt mig.
Citera
2016-06-15, 10:36
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Fattar du hur tråkig 1.6 är att köra?
30000 låter trist på en nyköpt bil enligt mig.
Allt under 250hk är tråkigt att köra ändå.

Jo, det är ju det. Tror den gått som taxi så välservad då.
Citera
2016-06-15, 11:08
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:

Möjligt, men 1.6 är smärtsamt.

Som sagt kan du slruva själv så. Finns ju ingen vinst i att lämna in för stämplar på en bil som gått så långt.
Citera
2016-06-15, 11:12
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:

Välservad kanske den är. Men tror du verkligen att taxi servar sina bilar på annat sätt än alla andra?

För din budget hade jag minst haft som krav på kanske halva den körsträckan eller 18 000mil med ny kamrem.
Att lägga 70 000kr på en bil som bör vara duktigt sliten i chassiet är inget jag kan rekomendera.
Kanske du skulle gå ner i årsmodell om de du tittar på är så dyra?

Edit. Kollade just på Blocket o fick tre träffar mellan 70-80 000kr. Lite större motor dock. Men milen låg klart trevligare än den där taxin.
Senast redigerad av Provocative2.0 2016-06-15 kl. 11:19.
Citera
2016-06-15, 11:19
Moderator
Citat:
Möjligt, men 1.6 är smärtsamt.

Som sagt kan du slruva själv så. Finns ju ingen vinst i att lämna in för stämplar på en bil som gått så långt.
Nejdå, det är inte smärtsamt. Det handlar om ens egen inställning till körningen. Det går utan problem att hänga med i trafikrytmen, göra omkörningar och dra släp med en en D2. Vissa saker kräver kanske lite mer eftertanke, men å andra sidan. Kan man exv. inte göra en säker omkörning med en D2 ska man inte köra om alls, men nån bil. Om man tycker att man inte överhuvudtaget kan göra säkra omkörningar med en, så ska man inte ha körkort.

Visst är det lite trögt ibland, lite tråkigt ... Men å andra sidan, vill man ha roligt i en bil köper man inte en V70.
Det som är desto roligare är att man kan köra 140-150 mil mellan tankningar, man betalar billigare skatt och försäkring mm.
Citera
2016-06-15, 11:37
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nejdå, det är inte smärtsamt. Det handlar om ens egen inställning till körningen. Det går utan problem att hänga med i trafikrytmen, göra omkörningar och dra släp med en en D2. Vissa saker kräver kanske lite mer eftertanke, men å andra sidan. Kan man exv. inte göra en säker omkörning med en D2 ska man inte köra om alls, men nån bil. Om man tycker att man inte överhuvudtaget kan göra säkra omkörningar med en, så ska man inte ha körkort.

Visst är det lite trögt ibland, lite tråkigt ... Men å andra sidan, vill man ha roligt i en bil köper man inte en V70.
Det som är desto roligare är att man kan köra 140-150 mil mellan tankningar, man betalar billigare skatt och försäkring mm.
150 mil på 60 liter? Tillåt mig tvivla.
Citera
2016-06-15, 11:57
Moderator
Citat:
150 mil på 60 liter? Tillåt mig tvivla.
Nej, men väl på 70.
Jag har ju samma motor och tankvolym i min och med sommardäck så kör jag aldrig mindre än 140 mil mellan tankningar, ibland 150.
Så nog går det, även om man har sällsynt tung gasfot bör man komma åtminstone 120 mil innan man måste tanka.
Citera
2016-06-15, 12:47
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
och vad ska vara bytt? Partikelfilter
Att partikelfiltret är bytt gör inte att det inte ska bytas igen vid 36000 mil.

Det är väl bättre att köpa en 2012 eller nyare med lite fler hästar och lite mer vridmoment?
Citera
2016-06-15, 13:45
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Välservad kanske den är. Men tror du verkligen att taxi servar sina bilar på annat sätt än alla andra?

För din budget hade jag minst haft som krav på kanske halva den körsträckan eller 18 000mil med ny kamrem.
Att lägga 70 000kr på en bil som bör vara duktigt sliten i chassiet är inget jag kan rekomendera.
Kanske du skulle gå ner i årsmodell om de du tittar på är så dyra?

Edit. Kollade just på Blocket o fick tre träffar mellan 70-80 000kr. Lite större motor dock. Men milen låg klart trevligare än den där taxin.
Beror ju såklart på taxibolaget, men många är välskötta.

Jo, kan tänka mig från 08 och framåt, men dessa lär väl ha barnsjukdomar?

Länka gärna!

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Att partikelfiltret är bytt gör inte att det inte ska bytas igen vid 36000 mil.

Det är väl bättre att köpa en 2012 eller nyare med lite fler hästar och lite mer vridmoment?
Nej det vet jag. Men om det är bytt vid 30 behöver man inte byta vid 36.

Länka gärna en 12a för 70k eller mindre.
Citera
2016-06-15, 14:08
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Fullstämplad servicebok, då är det bytt vid 24000 mil.
Varför då bytt igen vid 30000?

Citat:
Naturligtvis kan en 12a vara dyrare, men ändå ett vettigare köp.

Men för att du frågar:
https://www.blocket.se/kronoberg/Vol...__66956416.htm
Citera
2016-06-15, 14:34
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Beror ju såklart på taxibolaget, men många är välskötta.

Jo, kan tänka mig från 08 och framåt, men dessa lär väl ha barnsjukdomar?

Länka gärna!

Här är en dröse från -08 o uppåt. Barnsjukdommarna har nog redan åtgärdats på garantijobb.
Du vet att det är mil o inte årsmodell som sliter på en bil.
https://www.blocket.se/orebro/bilar?...&cb=41&cbl1=10
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in