2016-06-14, 19:19
Medlem
GeneralPoops avatar
Tjo!

Jag och tjejen ska köpa en lägenhet.

Hur funkar det med uppskov egentligen när ena parten säljer en lägnehet men när man sedan köper en lägenhet ihop med någon annan.
Räknas det enbart som dyrare lägnehet ifall hon köper hela lägenheten själv?
Eller räcker det med att summan på köpet är större även om vi står på halva lånen var, om ni förstår hur jag menar?
Citera
2016-06-14, 20:55
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Tjo!

Hur funkar det med uppskov egentligen när ena parten säljer en lägnehet men när man sedan köper en lägenhet ihop med någon annan.
Eller räcker det med att summan på köpet är större även om vi står på halva lånen var, om ni förstår hur jag menar?

Köpesumman avseende uppskov räknas på hennes del vid köpet. Ni kan göra så att hon köper den själv och sen justerar ni ägandet efter köpet för att runda uppskovsreglerna men jag ser inte varför ni skulle göra så. Betala av vinstskatten istället så mycket det går/behövs, det är billigare att låna ät att betala ränta på uppskovet.
Citera
2016-06-14, 21:15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Tjo!

Man förlorar på uppskov sålänge låneräntan ligger under (cirka) 3.2% har jag för mig.

Men vinsten räknas enbart på den gamla. Vad den nya kostar spelar naturligtivs ingen roll för realisationsvinsten och skatten på densamma.
Citera
2016-06-19, 10:39
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Man förlorar på uppskov sålänge låneräntan ligger under (cirka) 3.2% har jag för mig.

Men vinsten räknas enbart på den gamla. Vad den nya kostar spelar naturligtivs ingen roll för realisationsvinsten och skatten på densamma.

Jo, att vinsten bara räknas på den gamla vet jag.
Men du måste väl, så vitt jag vet, köpa dyrare för att kunna skjuta upp vinstskatten.
Men vi bestämde oss för stt pröjsa den istället så man är av med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in