Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-13, 21:46
  #1
Medlem
hej,
jag har debian stretch och jag har testat unity( ubuntu 14), gnome3 och kde. unity och gnome3 tycker jag är oandvändarvänligt och kde hängde sig hela tiden. jag vill ha något som är lättviktigt och keyboardvänligt, alltså jag vill inte behöva musen använda så mycket jag funderar eventuellt på att testa i3wm men är det lättviktigt?

ot: det här borde vara klistat tycker jag

tack på förhand
Citera
2016-06-13, 21:50
  #2
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densnallakillen
hej,
jag har debian stretch och jag har testat unity( ubuntu 14), gnome3 och kde. unity och gnome3 tycker jag är oandvändarvänligt och kde hängde sig hela tiden. jag vill ha något som är lättviktigt och keyboardvänligt, alltså jag vill inte behöva musen använda så mycket jag funderar eventuellt på att testa i3wm men är det lättviktigt?

ot: det här borde vara klistat tycker jag

tack på förhand

Den här tråden på Reddit kan möjligen ge lite användbara tips. Det länkas även lite guider till hur man använder i3.
Citera
2016-06-13, 21:54
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densnallakillen
hej,
jag har debian stretch och jag har testat unity( ubuntu 14), gnome3 och kde. unity och gnome3 tycker jag är oandvändarvänligt och kde hängde sig hela tiden. jag vill ha något som är lättviktigt och keyboardvänligt, alltså jag vill inte behöva musen använda så mycket jag funderar eventuellt på att testa i3wm men är det lättviktigt?

ot: det här borde vara klistat tycker jag

tack på förhand

Har testat lite olika jag med... men de allra flesta är väl tangentbordsvänliga? Dvs du kan göra det mesta (allt?) utan mus på med alla GUI's i princip...
Nu sitter jag i LXDE (Lubuntu)...

Plus att det går ju ändra om man pillar lite...

https://help.ubuntu.com/community/Lubuntu/Keyboard
Citera
2016-06-13, 22:55
  #4
Medlem
autismus-maximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densnallakillen
hej,
jag har debian stretch och jag har testat unity( ubuntu 14), gnome3 och kde. unity och gnome3 tycker jag är oandvändarvänligt och kde hängde sig hela tiden. jag vill ha något som är lättviktigt och keyboardvänligt, alltså jag vill inte behöva musen använda så mycket jag funderar eventuellt på att testa i3wm men är det lättviktigt?

ot: det här borde vara klistat tycker jag

tack på förhand
Jag skulle föreslå antingen (eller båda) i3 och lxde, ifall att du är ovan med linux och dylikt kan i3 verka ganska krångligt. Dessutom är i3 ganska otympligt om du använder applikationer som är anpassade för ej tilande wmar, tex spel slutar ofta knäppt då fullscreen läget inte alltid fungerar som det ska, dock är i3 skönare om man kodar eller håller på med applikationer som håller sig i ett fönster som ska gå att fritt resizas.
Citera
2016-06-13, 23:05
  #5
Medlem
ganglere2s avatar
Jag använder numera allra mest KDE. Nästan enbart. I det är det lätt att hitta och göra det mesta tycker jag. Menyerna på svenska, programmen ser enhetliga ut, man kan ställa in det som man vill o.s.v. Använder KDE mest för att det är så enkelt. Jag behöver inte bry mig om fönsterhanteraren så mycket och kan koncentrera mig på att göra det jag ska göra. KDE är ju egentligen mycket mer än bara en fönsterhanterare.
Jag använde Afterstep och dess efterträdare Windowmaker för en del år sedan. Vet inte hur många som gör det idag. Iaf på den tiden då jag körde Afterstep så var jag tvungen att gå in i textfiler och redigera manuellt för att få menyerna på svenska. Bökigt. Har även kört en del andra mer lättviktiga fönsterhanterare som fvwm. Enlightenment är nog häftigast men hårdvarukraven och svårigheten med t.ex. språkval o.likn. ställer till det. Ofta så är det också svårt i många fönsterhanterare att hitta alla program. Det finns inte automatiskt genvägar i menyerna till programmen. Det finns det i mer utvecklade system som KDE och Gnome t.ex.
KDE är som sagt enkelt. Det bara finns där.
Citera
2016-09-03, 07:09
  #6
Medlem
Docklands avatar
Xfce är favoriten men med 32" 4K monitor är gnome 3 mest behagligt och följsamt. Tycker om Plasma men den är lite väl buggig.
Citera
2016-09-03, 13:24
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Xfce är favoriten men med 32" 4K monitor är gnome 3 mest behagligt och följsamt. Tycker om Plasma men den är lite väl buggig.

Xfce är trots sitt namn som låter som en hudsjukdom en mycket trevligt och lätt skrivbordsmiljö. Tyvärr har den inte speciellt bra stöd för multi-monitor setup men det är genomgående för alla skrivbordsmiljöer i Linux.

Bästa integrationen för xfce med en specifik distro är imo Xubuntu.
Citera
2016-09-03, 14:55
  #8
Medlem
Det kan kanske vara bra börja med o fråga sig vad man söker?

Skrivbordshanterare eller fönsterhanterare?

Bland skrivbordshanterarna har vi ju Gnome, Xfce, LXDE, KDE, Cinnamon, MATE, LXQt m.fl.
Ska skrivbordshanteraren vara lättviktig kan man stryka Gnome, KDE, Cinnamon och eventuellt även MATE direkt.
Alternativt väljer man en fönsterhanterare.

Bland fönsterhanterarna hittar vi i3, Openbox, PekWM, Awesome, xmonad osv.
Här kan man fråga sig om man vill ha en tiling window manager eller inte.
i3, awesome och xmonad är tiling. Openbox och PekWM är det inte. Personligen kan jag
skarpt rekomendera tiling WM om skrivbordshanterare á la Xfce eller Gnome inte är aktuellt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback