2016-06-13, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Du ska inte oroa dig över det, du märker ingen skillnad med motion blur om du jämför TN och IPS. Om det nu inte är en riktig lågbudget IPS skärm, så kanske det kan märkas lite skillnad. Med det sagt så finns det riktigt bra TN skärmar nuförtiden också, men du ska inte stirra dig blind på motion blur och 1ms. För det är något som dom dom allra flesta inte kan se någon skillnad på, om du jämför med en IPS skärm.

Vad tror du om den här då? Är Asus skärmar pålitliga?
http://www.siba.se/datorer/bildskarm...-vc279h-122425
Citera
2016-06-13, 22:16
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skreaam
Vad tror du om den här då? Är Asus skärmar pålitliga?
http://www.siba.se/datorer/bildskarm...-vc279h-122425

Asus och BenQ är dom som dominerar, föredrar själv BenQ. Finns inget att snacka om, du får inte så mycket bättre skärm än Asus vc279h för den prislappen. Vill du ha någon bättre IPS eller TN skärm så måste du upp i pris. Hade en Asus vc279h förut, riktigt nöjd var jag med den. Så den är riktigt prisvärd.
Citera
2016-06-14, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Asus och BenQ är dom som dominerar, föredrar själv BenQ. Finns inget att snacka om, du får inte så mycket bättre skärm än Asus vc279h för den prislappen. Vill du ha någon bättre IPS eller TN skärm så måste du upp i pris. Hade en Asus vc279h förut, riktigt nöjd var jag med den. Så den är riktigt prisvärd.

Får tacka så mycket för hjälpen. Lär nog bli att jag köper den skärmen. Tack!
Citera
2016-06-14, 07:53
Medlem
annanmedlems avatar
Stället ser ju rätt begränsande ut på den skärmen om man nu någonsin skulle vilja ha den till datorn och kunna höja och sänka det (kanske går?), rotera skärmen och så.
Citera
2016-06-14, 09:49
Medlem
PUSClFERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Av dom som finns på MediaMarkt är detta självklara valet:

http://www.mediamarkt.se/sv/product/...z-1249031.html

Men sådär rent allmänt så är det du bör kolla efter låg responstid, iaf om du spelar multiplayer och 'twitch' shooters som COD eller dylikt är det den viktigaste egenskapen. Sedan får skärmen givetvis gärna stöda 120hz < @ 1080p.

BenQ skärmar är det som används i många e-sport sammanhang så tycker du inte kan gå fel med valet ovan, även om det givetvis finns andra märken med liknande specs.
Vad kommer TS ha för nytta av en skärm med 120/144Hz och 3D-stöd när den ska användas för ett Playstation 4? Rent spontant känns det som att det borde finnas större skärmar för liknande pris om man lägger sig på 60Hz och skippar 3D-stödet.

Playstation 4-spel körs för det mesta i 30 FPS, och något fåtal i 60 FPS, så högre än 60Hz känns väl ganska överflödigt.
Citera
2016-06-14, 11:02
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUSClFER
Vad kommer TS ha för nytta av en skärm med 120/144Hz och 3D-stöd när den ska användas för ett Playstation 4? Rent spontant känns det som att det borde finnas större skärmar för liknande pris om man lägger sig på 60Hz och skippar 3D-stödet.

Playstation 4-spel körs för det mesta i 30 FPS, och något fåtal i 60 FPS, så högre än 60Hz känns väl ganska överflödigt.
Jag håller med. Det finns verkligen ingen anledning till att skaffa en skärm som klarar mer än 60Hz.
TS: Köp en valfri 1080p 60Hz IPS-skärm.
Citera
2016-06-14, 11:12
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUSClFER

Beror ju på vad man använder den till. Är det uteslutande spelande så visst, men man kan ju göra annat också med en PS4.
Citera
2016-06-14, 11:14
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Beror ju på vad man använder den till. Är det uteslutande spelande så visst, men man kan ju göra annat också med en PS4.
Vad kan man göra med ett PS4 som kan nyttja 120-144Hz?
Citera
2016-06-14, 11:28
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Vad kan man göra med ett PS4 som kan nyttja 120-144Hz?

Nyttja och nyttja, det beror ju på hur man ser på saken. Det är ju egentligen väldigt få skärmar som egentligen är "riktiga" 120Hz skärmar. De flesta tar en 60hz input och kör post-processing på den (motion blur reduction o.s.v.) för att få bilden att se bättre ut. Det är ju dock förstås en smaksak om man tycker om det eller inte, personligen tycker jag att tv/filmtittande kan vara något bättre.

När det kommer till spelande kan det dock i värsta fall resultera i "ghosting", vilket är anledningen till att många (de flesta?) av dessa skärmar har ett 'gaming mode' som gör att dessa funktioner deaktiveras och att den kör på lägre hz.

Så, är ju som sagt smaksak vad man tycker om och om man är beredd att betala för det. Själv kan jag tycka att prisskillnaden i allmänhet är så pass låg att man kan slanta ut pengarna för att få en lite mer futureproof skärm samtidigt som man får (i mitt tycke) lite bättre filmupplevelse. Om man vill köra 3D-grejer är det ju också att föredra, men det är väl relativt få som kör på det
Citera
2016-06-14, 12:42
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Nyttja och nyttja, det beror ju på hur man ser på saken. Det är ju egentligen väldigt få skärmar som egentligen är "riktiga" 120Hz skärmar. De flesta tar en 60hz input och kör post-processing på den (motion blur reduction o.s.v.) för att få bilden att se bättre ut. Det är ju dock förstås en smaksak om man tycker om det eller inte, personligen tycker jag att tv/filmtittande kan vara något bättre.

När det kommer till spelande kan det dock i värsta fall resultera i "ghosting", vilket är anledningen till att många (de flesta?) av dessa skärmar har ett 'gaming mode' som gör att dessa funktioner deaktiveras och att den kör på lägre hz.

Så, är ju som sagt smaksak vad man tycker om och om man är beredd att betala för det. Själv kan jag tycka att prisskillnaden i allmänhet är så pass låg att man kan slanta ut pengarna för att få en lite mer futureproof skärm samtidigt som man får (i mitt tycke) lite bättre filmupplevelse. Om man vill köra 3D-grejer är det ju också att föredra, men det är väl relativt få som kör på det
Detta är ju bara problematik som kan upplevas om man köper en TV-apparat. Köper TS en renodlad bildskärm, så är det knappast tal om att behöva använda game mode eller dyl.
Citera
2016-06-14, 13:04
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Detta är ju bara problematik som kan upplevas om man köper en TV-apparat. Köper TS en renodlad bildskärm, så är det knappast tal om att behöva använda game mode eller dyl.

Tar du t.ex. BenQ skärmen som jag länkade till tidigare så har den följande display-modes

Citat:
Standard For basic PC application.
Movie For viewing videos.
Photo For viewing still images.
sRGB For better color matching representation with the peripheral devices, such as printers,
digital cameras, etc.
Eco For saving electricity with low power consumption by providing minimum brightness for all running programs.
FPS1 For playing FPS (First Person Shooting)
games.
FPS2
RTS For playing RTS (Real-time strategy) games.
Gamer1 Applies customized display settings.
Gamer2
Gamer3

Så olika inställningar på skärmen är absolut inget som bara är relaterat till TVn.
Citera
2016-06-14, 14:28
Medlem
Poddes avatar
Jag köpte den billigaste 27" jag hittade på finska elgiganten för samma ändamål.

Tror den kostade ~180€, fungerar bra, klarade Dark souls 3 på den.

Ska du bara spela PS4 har det nog ingen betydelse vad du har, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in