2016-06-13, 10:44
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja det normala är ju att folk som inte begått något brott faktiskt behandlas som om dom inte begått något brott.

Vilka typer av folk tycker du skall berövas sina fri och rättigheter utifall dom vid ett senare tillfälle missbrukar dom?

ja, man kan ju börja med att inte låta talibansöner som har kopplingar till självmordsbombare beväpna sig med automatkarbiner. jag tror världen kan leva med att just dessa "fri och rättigheter" inskränks.
Citera
2016-06-13, 10:57
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Är du muslim/islamist? Om inte, varför antar du att muslimer som t.ex. anser att man som muslim inte bör ha något med otrogna att göra skulle likaväl umgås med dig? Du inser väl själv att de du lär känna i både yrkes- och privatlivet (speciellt det sistnämnda) knappast är något slumpmässigt urval av muslimer? Samt utöver det: du kan inte tänka dig att vissa som nu stödjer terrordåd och våld i islams namn kanske inte nödvändigtvis väljer att i alla sammanhang, oavsett närvarande, även påtala det?

Ovanstående känns ju som rätt uppenbart för mig. Jag känner en del muslimer, t.ex. genom att en vän (icke-muslimsk nordbo) har gift sig med en muslimsk kvinna (som har redan tidigare varit gift och skilt sig). Jag tycker att det är rätt uppenbart att hon förmodligen inte tillhör de muslimer som anser att en kvinna (som hon själv) bör straffas om hon skiljer sig. Eller att en kvinna (som hon själv) som gifter sig med en icke-muslim ska straffas med döden. Det ingår rimligtvis som en grundförutsättning för det hela? Inte heller blir jag överraskad över att hennes väninnor inte heller har sådana värderingar. Hade hon haft islamistiska värderingar, så hade jag ju rimligtvis inte känt henne till att börja med.

Edit: För övrigt är hennes favoritartist bög.

Nej, jag är inte muslim men har en stor krets av kollegor, vänner och ingifta släktingar som är muslimer. Jag vill inte att dessa, liksom din väninna, ska få lida på grund av ökade fördomar som terroristdåden för med sig. Jag ser en fara i att många på Flashback i sin ilska över terrordåden manar till krig mot religionen islam och muslimer i allmänhet. Det leder till inget gott; då blir problemet bara värre och det är ju precis det som IS vill.
Citera
2016-06-13, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkeTheSnake
Hah! Du vet inte ett piss! Ingen kan köpa vapen utan bakgrundskoll! Det är nån falsk skröna som politiker och media sprider Jag har själv varit här i Crown Point i denna lokal och du kan köpa nada utan bakgrundskoll! https://www.youtube.com/watch?v=UEihkjKNhN8 Kriminella får alltid tag på vapen oavsett, både där och här, muslimen var ju dessutom ostraffad.. Jag vill då inte stå med arschlet bart om jag behöver försvara mitt liv och det ska ingen politiker bestämma

Det enda rimliga alternativet är då att skärpa denna bakgrundskontroll eller att inskärpa möjligheten att köpa automatkarbiner in the first place
Väldigt få yrkeskriminella är inblandade i masskjutningar. Väldigt ofta rör det sig om ett gigantiskt utvidgat självmord. Yrkeskriminella är ofta psykopater och skulle inte göra suicide by cop.

Alternativet att fler beväpnar sig för att möta hotet fungerar inte. Eller ska folk på en gaybar stå beredda att försvara sig med en AK 47 om någon mentalt instabil person skulle komma förbi.
Vapenförespråkare har inga argument när det gäller masskjutningar.
Citera
2016-06-13, 11:13
Medlem
Rois avatar
Koppling till en afroamerikansk "sprituell ledare": Marcus Dwayne Robertson...

Citat:
http://www.foxnews.com/us/2016/06/12/orlando-gunman-tied-to-radical-imam-released-from-prison-last-year-say-law-enforcement-sources.html

Edit: Mer om denne herre.
https://archive.is/pZJgs
Senast redigerad av Roi 2016-06-13 kl. 11:16.
Citera
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Nej, jag är inte muslim men har en stor krets av kollegor, vänner och ingifta släktingar som är muslimer. Jag vill inte att dessa, liksom din väninna, ska få lida på grund av ökade fördomar som terroristdåden för med sig. Jag ser en fara i att många på Flashback i sin ilska över terrordåden manar till krig mot religionen islam och muslimer i allmänhet. Det leder till inget gott; då blir problemet bara värre och det är ju precis det som IS vill.
De kommer lida pga sanningar baserade på verkligheten. Islam har inget i väst att göra och krig är den enda lösningen på konflikten. När kommer europa stå upp mot terrorism? Hur länge ska vi tolerera?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Tydligen ville GM bli en polis.., i Sverige skulle han väl ha blivit inkvoterad.

https://www.nrk.no/urix/gjerningsmannen-ville-bli-politi-1.12994815
Citera
2016-06-13, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det enda rimliga alternativet är då att skärpa denna bakgrundskontroll eller att inskärpa möjligheten att köpa automatkarbiner in the first place
Väldigt få yrkeskriminella är inblandade i masskjutningar. Väldigt ofta rör det sig om ett gigantiskt utvidgat självmord. Yrkeskriminella är ofta psykopater och skulle inte göra suicide by cop.

Alternativet att fler beväpnar sig för att möta hotet fungerar inte. Eller ska folk på en gaybar stå beredda att försvara sig med en AK 47 om någon mentalt instabil person skulle komma förbi.

Jo det finns faktiskt åtgärder man kan göra. För det första bör det bli tillåtet för yrkesfolk att använda vapen i tjänsten. Till exempel skulle barpersonalen kunna vara beväpnad. Detsamma gäller många andra yrkesgrupper som borde kunna få vapenlicens. Sedan finns det mycket man kan göra på vapensidan. Det finns smarta vapen som bara kan användas av behöriga personer och man kan ha begränsningar av var ett vapen kan användas.
Citera
2016-06-13, 11:18
Medlem
rotesaus avatar
Läsvärt:
Citat:
Was Orlando Shooter Really Acting for ISIS? For ISIS, It’s All the Same
http://www.nytimes.com/2016/06/13/us/orlando-omar-mateen-isis.html?action=click&pgtype=Homepage&clickSource =story-heading&module=span-abc-region&region=span-abc-region&WT.nav=span-abc-region

Synnerligt läsvärt citat:
Citat:
“I think what the Islamic State has done is very clever, and that is create a situation where someone can carry out an attack without any direct link to the organization,” said Charlie Winter, senior research associate at Georgia State University’s Transcultural Conflict and Violence Initiative. “They can pledge allegiance to Abu Bakr al-Baghdadi before or during, and that catapults them from being a self-starter jihadist guy, or girl, to someone who can be lionized as a soldier of the Islamic State and regarded as a warrior.”
Senast redigerad av rotesau 2016-06-13 kl. 11:22.
Citera
2016-06-13, 11:29
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden

Naivt att tro man kan förändra USA. Hur gör man inskränkningar i någons frihet att köpa vapen om denne bara misstänks för att vara labil, eller misstänks ha sympatier för terroristorganisation.
Man kommer att missa 90 av 100 men reta upp alla som inte får det de vill ha.

Vad gör man med alla vapen som de facto redan finns? Ska man dra in dem? Det går inte politiskt! Om det gick skulle miljoner vapen bara försvinna.

Knark flödar över gränsen från Mexiko trots gränsbevakningen mot människosmuggling. Ganska enkelt att smuggla vapen över gränsen. Och det skulle öka lavinartat och med det även knark. Amerikaner som vill ha vapen skull vända demokrater och samhället ryggen och bli utökat kriminella. Kanske just som mexikaner i det laglösa landet Mexiko.

Det är inte svårt att införa vapenbegränsningar i USA det är omöjligt.
Citera
2016-06-13, 11:30
Medlem
JustZlatans avatar
Det spelar ingen roll om IS ligger bakom attacken eller ej. Huvudsaken är att gm var en radikal muslim. Nu blir det lättare att dra alla över samma kam, vilket man måste göra för att beskydda civilbefolkningen mot islamister som ber flera gånger om dagen som den här nollan gjorde.
Senast redigerad av JustZlatan 2016-06-13 kl. 12:06.
Citera
2016-06-13, 11:37
Medlem
varje enskild händelse är ju en tragedi men i det stora hela så är det inte ens ett nålstick på USA så varför dessa misslyckade individer begår dessa brott tror jag inte man skall fundera allt för mycket i. Alltför lätt att få tag i vapen är utan tvekan ett stort problem i USA, fler vapen i omlopp blir ju per automatik fler skjutningar och dödsfall. Att som Trump säga att "jag blev gratulerad för att jag har rätt om islam" visar ju på hur galet och okänsligt vapenmaffian och deras bästa förespråkare Trump resonerar i USA. Det är ju i USA gayrörelsen har sitt starkaste fäste så varför man ens försöker demonisera den genom attentat är för mig en gåta.
Citera
2016-06-13, 11:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Läsvärt:

http://www.nytimes.com/2016/06/13/us/orlando-omar-mateen-isis.html?action=click&pgtype=Homepage&clickSource =story-heading&module=span-abc-region&region=span-abc-region&WT.nav=span-abc-region

Synnerligt läsvärt citat:

Jo men det har liksom IS sagt länge det. Begå ett dåd svär trohet till oss och du är en del av vår kamp. Förmodligen då har detta inte varit någon person som tränats av IS eller som de ens känt till. Det är just sådana terrorister de vill ha för de blir ju extremt svåra att hitta. Den här snubben har väl antagligen hela datorn fylld med IS-propaganda och folk i hans omgivning vet säkert att han nu pratade bra om IS men just den i sig är ju inte något myndigheterna kan gripa honom för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in