Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Nej, jag måste erkänna att jag bara läste två av länkarna. Siffrorna är verkligen chockerande och skrämmande och går tvärs emot min egen erfarenhet. Jag har både i mitt yrke och privat kontakt med många människor från muslimska länder och ingen har försvarat terrordåd eller våld i islams namn. Kan bara konstatera att antingen är undersökningarna tendentiösa eller så är urvalet av de muslimer jag känner inte representativt för gruppen i helhet. Men oavsett hur stort stöd militant islamism har i vårt samhälle måste vi förena de goda krafterna. Det är alltid bättre med allierade muslimer än alienerade muslimer.
Är du muslim/islamist? Om inte, varför antar du att muslimer som t.ex. anser att man som muslim inte bör ha något med otrogna att göra skulle likaväl umgås med dig? Du inser väl själv att de du lär känna i både yrkes- och privatlivet (speciellt det sistnämnda) knappast är något slumpmässigt urval av muslimer? Samt utöver det: du kan inte tänka dig att vissa som nu stödjer terrordåd och våld i islams namn kanske inte nödvändigtvis väljer att i alla sammanhang, oavsett närvarande, även påtala det?
Ovanstående känns ju som rätt uppenbart för mig. Jag känner en del muslimer, t.ex. genom att en vän (icke-muslimsk nordbo) har gift sig med en muslimsk kvinna (som har redan tidigare varit gift och skilt sig). Jag tycker att det är rätt uppenbart att hon förmodligen inte tillhör de muslimer som anser att en kvinna (som hon själv) bör straffas om hon skiljer sig. Eller att en kvinna (som hon själv) som gifter sig med en icke-muslim ska straffas med döden. Det ingår rimligtvis som en grundförutsättning för det hela? Inte heller blir jag överraskad över att hennes väninnor inte heller har sådana värderingar. Hade hon haft islamistiska värderingar, så hade jag ju rimligtvis inte känt henne till att börja med.
Edit: För övrigt är hennes favoritartist bög.