Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-11, 12:29
  #1
Medlem
Jag och min sambo, i 25års-åldern, ska i sommar bila söderut under 10 dagar och har i stort sett fastställt rutten. Vi kommer åka Rostock-Munster-Köln-Strasbourg-Antwerpen-Nederländerna-Rostock.
Jag skulle vilja ha hjälp med tips på upplevelser eller geografiskt vackra platser längs med vägen. Alltså guldkorn som man inte vill missa.

Tack!
Citera
2016-06-11, 17:44
  #2
Medlem
Har ni bokat färjebiljetter redan? Annars skulle jag rekommendera att ni startar i Sassnitz och gör ett besök på Rügen. Jättefina stränder med ett häftigt krogliv på kvällarna. Staden Binz, med Prora, är ett sådant semesterställe med tallar i stället för palmer. Prora är ett mycket intressant exempel på nassarnas knasiga projekt. Handla drycker på hemvägen? Besök någon Getränkemarkt, eller kolla in Aldi, Lidl eller nån annan kedja. Glöm inte att pröva Matjes på någon restaurang. Lite annorlunda än i Sverige. Serveras gärna med stekt potatis där. Och är ni i Strassbourg skulle ju jag rekommendera en tripp ner efter Route de Vin till Turckheim eller Eguisheim. Särskilt Turckheim är så där löjligt pittoresk så man tror inte att det är möjligt. Prova viner i städerna i Alsace är nog alltid gratis.
__________________
Senast redigerad av sydsidan 2016-06-11 kl. 17:49.
Citera
2016-06-11, 18:13
  #3
Medlem
Sylt som ligger på tyska "västkusten" är en schysst ö, där är stränderna upplagda så man kan köra ut med bilen och Parka precis vid vattnet
Citera
2016-06-14, 18:07
  #4
Medlem
Colmar strax söder om Strasbourg brukar man hitta på listor över vackra byar att besöka i Frankrike.
Även Dinant i Belgien som ligger på vägen mellan Strasbourg och Antwerpen återfinns på liknande listor.

Gillar man vin så ska det tydligen vara värt en avstickare till Riquewehr eller Ribeauville som ligger ett stenkast från Colmar.

Ska själv ner och bila i det området i sommar, och det är väl vad jag hittat som ligger nära er rutt.
Citera
2016-06-14, 18:18
  #5
Medlem
Kör gärna längs Rhen från Koblenz söderut till Mainz. Otroligt vacker väg utmed Rhenstranden. Stanna gärna till i Bonn eller Koblenz.
Citera
2016-06-22, 21:10
  #6
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatant
Jag och min sambo, i 25års-åldern, ska i sommar bila söderut under 10 dagar och har i stort sett fastställt rutten. Vi kommer åka Rostock-Munster-Köln-Strasbourg-Antwerpen-Nederländerna-Rostock.
Jag skulle vilja ha hjälp med tips på upplevelser eller geografiskt vackra platser längs med vägen. Alltså guldkorn som man inte vill missa.

Tack!

Idag körde jag sträckan Oldenburg Holstein (37km söder om Puttgarden) till Celle, en sträcka på 23 mil. Fram till Lubeck var trafiken ok, men vid Hamburg var det väldigt tjockt med bilar och många långtradare, trafiken stod stundtals helt stilla, motorvägen vid Hamburg är ojämn och ihoplappad, fri fart råder på vissa ställen, men det är svårt att köra fortare än 160km/h pga den skumpiga vägen och den täta trafiken. Det var flera vägarbeten längs A1:an. Tyskarna kör väldigt offensivt, det är full gas och tvär inbromsning som gäller, de har noll framförhållning och de är väldigt våghalsiga med att köra om på landsvägar. Många verkar dessutom strunta helt i hastighetsbegränsningar, när det var 80km/h på ett ställe verkade de flesta köra 100km/h, så det kändes konstigt att hålla farten. Det är mer tröttsamt att köra på tyska motorvägar jämfört med här hemma.

Celle utanför Hannover, är en fin stad med många korsvirkeshus, väl värd ett besök.

Ska man köra bil långa sträckor på autobahn, rekommenderar jag att ha en ganska ny bil, för det blir stora påfrestningar på fordonet. Själv kör jag en 11 år gammal Volvo V70 och jag är alltid lika nojjig för att nåt ska paja, speciellt utomlands. Bilen går på biogas vilket är mycket fördelaktigt i Tyskland då priset är ca 9EUR/kg. Hemma betalar man 18SEK/kg, alltså nästan halva priset i Tyskland.
Citera
2016-06-25, 09:23
  #7
Medlem
Om ni kör via Hannover snarare än via Bremen är Hameln en fin gammal stad att stanna till i.

Om ni kör via Bremen är Tecklenburg, litet efter Osnabrück värd ett stopp.
Citera
2016-06-27, 17:24
  #8
Medlem
TheEvilUnicorns avatar
Nu gör jag en bump här. Ska bila till Leipzig. Finns det bra tyska pubbar där?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2730553

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback