Citat:
Ursprungligen postat av
ivanivan
A
Överbevisa mig hur "A" inte är "A"
Du har ju poäng och iq.
Menar du verkligen att, A, är nånting annat än A?
Vi är i överenstämmelse Ivan. För att någon somhelst förståelse ska kunna ske måste vi vara överens om att "A" är samma som "A". Detta är regeln vi använder i matte och logik; att vi inte kan ändra betydelsen av en symbol på ett godtyckligt sätt. Vi kan bara ändra betydelsen av en symbol om vi deklarerar det i förhand.
Det gör matte och logik absolut sann. Visst vi kan ändra betydelsen av en symbol i efterhand, men vi kan inte ändra logiken i systemet. Jag kan plocka bort siffran "2" ur matte men det ändrar inte funktionen av matematik. Matte innehåller sin egen definition av siffran "2" som är oberoende av den symbol vi använder. Jag kan använda II eller 2 eller $ eller vilken annan symbol som helst så länge jag gör det systematiskt. Jag kan till och med ersätta "2" med "3" (så länge de inte är detsamma) i matte eftersom betydelsen inte är kopplad till symbolen, utan bara till sammanhanget.
Det här är orsaken till att vissa språk är absolut sanna. De är sanna på grund av sin egen inneboende logik, inte av din tolkning.
I ett naturligt språk som "svenska" kan du inte byta ut bokstäver godtyckligt på samma sätt. Här är skillnaden dock att orden fyller samma funktion som siffrorna och symbolerna i matte och logik. Det är mycket mer vagt och obestämt, jag kan ändra stavning, ord definiera fler än ett koncept.
Men i varje given tidpunkt måste följande regler följas:
"A" betyda "A"
"A" inte betyda "inte A"
Allt är "A" eller "inte A".
Det här är logik. Definitionen av "A" kommer ur detta.
Formella språk som matte och logik kommer alltid vara sanna oavsett vilka symboler du använder, naturliga språk bygger på dem och har en "högre" logik.