• 1
  • 2
2005-11-28, 12:41
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Någon som labbat mycket med hur man får fram snygga färger och inte bara saker som smäller?

Nu tänker jag på en en bengalisk eld, den måste ju brinna sakta och ska gärna ha ett starkt färgat ljussken, natriumsalter ger ju gul färg, men grön, röd, blå, violett är lite klurigare vad jag vet......

Saluter med färgat sken vore inte heller helt fel....
Citera
2005-11-28, 15:46
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jean-Luc Pickard
Någon som labbat mycket med hur man får fram snygga färger och inte bara saker som smäller?

Nu tänker jag på en en bengalisk eld, den måste ju brinna sakta och ska gärna ha ett starkt färgat ljussken, natriumsalter ger ju gul färg, men grön, röd, blå, violett är lite klurigare vad jag vet......

Saluter med färgat sken vore inte heller helt fel....
Söker man så hittar man. Tex. http://www.flashback.org/showthread...light=bengaler
Dessutom kan jag säga att en enkel bengal är tex. Salpeter och Socker, blanda i lite aluminium så brinner den bättre. Lägg i lite magnesium så lyser den kraftigt. Tillsätt Natriumklorid för grön/gult och Strontium för rött. Violett fixar du med Kaliumnitrat har jag för mig. Svavel och Kopparoxid blir blått tror jag. Ska även fungera med Svavel och KMnO4.
Citera
2005-11-28, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Söker man så hittar man. Tex. http://www.flashback.org/showthread...light=bengaler
Dessutom kan jag säga att en enkel bengal är tex. Salpeter och Socker, Violett fixar du med Kaliumnitrat har jag för mig.

Du ska alltså blanda KNO3 med socker, och sen tillsätta KNO3 för att få en violett låga?
Citera
2005-11-28, 17:35
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxxe
Du ska alltså blanda KNO3 med socker, och sen tillsätta KNO3 för att få en violett låga?
Kom faktiskt och tänka på det nu senare men jag troode inte npån skulle klaga. Det jag menade att man skulle använda och blanda med socker var NaNO3 och om man ville ha violett så kan man byta ut det mot KNO3, jag ska skriva det tydligare nästa gång.
Citera
2005-11-28, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Kom faktiskt och tänka på det nu senare men jag troode inte npån skulle klaga. Det jag menade att man skulle använda och blanda med socker var NaNO3 och om man ville ha violett så kan man byta ut det mot KNO3, jag ska skriva det tydligare nästa gång.

Det blir väl förfan inte violett för att man gör så?
Rätta mig om jag har fel men NaNO3 är väl santa-marias variant av salpeter och ända skillnaden mellan KNO3 och NaNO3 är väl att med KNO3 så brinner det fortare?
Citera
2005-11-28, 18:41
Medlem
pihops avatar
http://come.to/pfp

Där har du allt du nånsin kan tänkas vilja ha. Kolla under stars och colored fires
Citera
2005-11-28, 20:31
Medlem
shiit oxås avatar
Hur funkar den sida egentligen??? Det är ju bara tabeller...
Citera
2005-11-28, 20:44
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shiit oxå
Hur funkar den sida egentligen??? Det är ju bara tabeller...

och du har problem att tolka dom? är proportioner till recept
Citera
2005-11-28, 21:08
Medlem
shiit oxås avatar
jooo, men det finns ju 7 olika recept till samma färg?????
Citera
2005-11-28, 21:52
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shiit oxå
jooo, men det finns ju 7 olika recept till samma färg?????

Ja...vart vill du komma?
Citera
2005-11-29, 02:51
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
http://come.to/pfp

Där har du allt du nånsin kan tänkas vilja ha. Kolla under stars och colored fires

Tack!

Det där var guldgruvan jag letade efter!!!
Citera
2005-11-29, 07:10
Medlem
suryoyos avatar
Tackar för hemsidan, nu blir det mycket labbande !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in