2016-06-14, 21:32
Medlem
Turkishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Nej, det orkar jag inte faktiskt. Förresten, 800 för den tiden är inte så billigt nu när jag tänker efter, det jag tänkte på var priset med bensin som jag betalade. 800 för bara bilhyran, jag betalade lite över 300 kr/dygn tror jag det var på statoil/okq8.

För övrigt är det jag frågar efter i den här tråden en jämförelse mellan att hyra och att köpa bil.

Skit i det då! Hyr på Statoil/OKQ8.

Jag gav dig ett prisförslag på vad hyrbil skulle kosta en helg. Andra i tråden har kommit förslag på vad det skulle kosta att köpa en bil. Du bara käftar emot! Hoppas du kuggar det där taxikortet.
Citera
2016-06-14, 21:34
Medlem
En bil som sannolikt håller i många år för 5900 kr:
http://m.blocket.se/malmo/Volvo_850_....htm?ca=11&w=3

Finns otroligt många fina 850 som är väldigt billiga då de anses vara bonniga och de drar 1.5 dl mer en en sketen Peugeot 206...
Citera
2016-06-14, 22:14
Medlem
Waldschrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida

Finns otroligt många fina 850 som är väldigt billiga då de anses vara bonniga och de drar 1.5 dl mer en en sketen Peugeot 206...

Min drar runt 1l (GLT), men ja, den tål att misshandlas hur mycket som helst verkar det som. Startar alltid.

Annars någon japansk bil. Kolla Toyota, 2 dörrars Corolla, Honda Civic. VW Golf 2 eller 3. Jag köpte en VW Passat för 5000 (96) som går som en klocka och körs hårt på skogsvägar, verkar också tåla mycket stryk.
Citera
2016-06-14, 22:46
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turkish
Skit i det då! Hyr på Statoil/OKQ8.

Jag gav dig ett prisförslag på vad hyrbil skulle kosta en helg. Andra i tråden har kommit förslag på vad det skulle kosta att köpa en bil. Du bara käftar emot! Hoppas du kuggar det där taxikortet.
Jag har inte käftat emot. Jag sa bara att på statoil/okq8 var det lite över 300 per dygn tror jag. Om Hertz är 800 för 3 dygn så är det ev. billigare. Jag jämförde olika uthyrningsföretag förut och valde mackarna.
Citera
2016-06-14, 22:52
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida

5900 kan jag alltså hyra den billigaste hyrbilen nästan 20 gånger. (24 h/gång) Vad kostar sedan försäkring och skatt? (och jag vet inte om man måste betala något annat också)
Citera
2016-06-14, 22:54
Medlem
Du måste ju räkna med att du kan pruta typ halva priset på allt under 10' på blocket...
Citera
2016-06-15, 16:09
Medlem
Det här är en sådan diskussion där det egentligen bara är du själv som kan svara. Och det gör du ju på sätt och vis i det här inlägget:
Citat:
Jag blev inte så mycket klokare av svaren i tråden.

Jag har skrivit vilka kriterier som gäller, att bilen ska vara ok så att den går att övningsköra med (öva sig på att köra) över hela stan, inte bara på en parkeringsplats. Hur många gånger måste man hyra bil innan det lönar sig att köpa en bil istället? Låt säg att jag vill övningsköra 5 helger, är det då bättre att hyra en bil eller köpa en? 10 helger? 15? Skatt, försäkring och annat man måste betala, vad kostar det? Jag lutar åt att hyra faktiskt för det verkar inte finnas mycket till ok bil för under ca 3000 kr, kanske ännu mer. Jag vet inte hur mycket jag måste öva mig på att köra för att klara av taxiuppkörningen. Jag tror jag ska hyra bil en eller några få gånger och sedan göra uppkörningen. Kuggar jag så får jag väl feedback på vad jag behöver öva på. Visar det sig att han tycker att jag behöver öva väldigt mycket så kanske jag köper en bil. Dessutom kanske jag skulle ha nytta av bil på mitt nya jobb, eftersom jag ibland kommer jobba på natten, och då går bussarna bara en gång i timmen tror jag, så ev. att jag köper en rishög till bil i vilket fall som helst.

Tycker du att du kommer att behöva en bil i nära framtid så är det naturligtvis läge att köpa en nu när du ändå behöver lägga ut pengar på att hyra en. Anser du att du BARA behöver en bil några få dagar för att träna inför taxikortet och sedan inte mer så är väl hyra ett alternativ, ja.
Citera
2016-06-15, 18:12
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det här är en sådan diskussion där det egentligen bara är du själv som kan svara.
Jag har dock fortfarande inte fått svar på vad försäkring och skatt kostar. Vad kostar besiktning? (låt säg att man köper en bil som är besiktad ett halvår framåt och sen ska besikta igen) Är det något mer man måste betala? Jag önskade få svar på vad som är det minsta pris man kan få en ok körduglig bil för. Det borde vara ganska entydigt vad ok körduglig bil betyder. Jag behöver inte mycket till komfort osv. Jag fick tips på en volvo som "skulle hålla i många år" men jag behöver inte nödvändigtvis många år, dock mer än någon vecka, gärna mer än någon enstaka månad också. Låt säg ett år kanske. Den volvon var också rätt dyr sett till hur många gånger man kan hyra en bil, så då vet man det i alla fall. Jag har 3 år på mig att fixa taxilegget men förhoppningsvis klarar jag det redan på första uppkörningen. Feedbacken från kontrollanten på uppkörningen kommer förhoppningsvis ge mig svar på om jag behöver öva mycket eller lite. Jag har även hört om flera som kört upp typ 4-6 gånger innan de klarade taxiuppkörningen. En kommentar om volvon: om den nu drar mycket soppa som sades så är den inte särskilt intressant av den anledningen också. Jag funderar faktiskt på om jag kan klara mig med cykel eller moped för jobbpendlingen, vet inte hur det blir med det, ska fundera mer, jag menar om soppan blir en stor utgift, ev. att jag tar bussen som går en gång i timmen, cykla eller köra moppe i regn vet jag inte hur kul det är. För övrigt har jag aldrig ägt en moppe, vet ingenting om det heller, b-moppe eller vad det heter är väl inte mycket krångligare än att köpa en cykel, men a-moppe eller eu-moppe eller vad det heter antar jag är lite mer krångel. Vet inte om man kan ha en moppehjälm om man har glasögon också.
Senast redigerad av plastgubben 2016-06-15 kl. 18:20.
Citera
2016-06-15, 22:39
Medlem
Citat:
5900 kan jag alltså hyra den billigaste hyrbilen nästan 20 gånger. (24 h/gång) Vad kostar sedan försäkring och skatt? (och jag vet inte om man måste betala något annat också)

Nu är det dock inte bilens inköpspris som avgör vad kostnaden för "köpalternativet" blir, utan prisskillnaden mellan köp- och säljpris och de kostnader som bilen orsakar under tiden man brukar den.

Köper du bilen för 5900 kr och sedan säljer den några månader senare för 5900 kr så kostar dig detta alternativ 0 kr i värdesänkning.

Skatten betalas för de flesta personbilar en gång om året, så om du köper en bil idag som ska skattas i april, men du säljer den i september så betalar du ingen skatt alls.

Nu är det dessutom snart semestertider vilket brukar innebära högsäsong för hyrbilsföretagen, och därmed mindre möjligheter till nedsatta priser.

Att köpa en begagnad bil för att använda under en kortare period kan med andra ord vara riktigt billigt med rätt bil och lite tur. Nackdelen är förstås att den ekonomiska risken är högre; den billiga bilen kanske visar sig ha fel som är kostsamma att åtgärda och du kanske får dåligt betalt för bilen, efter att i månader försökt sälja bilen utan framgång. Därtill så kan förstås skador uppkomma vilka kostar mer att åtgärda än vad du gav för bilen, vilket gör att du får skrota bilen utan att få några inkomster från försäljningen. Kör man bilen med enbart trafikförsäkring för att spara några hundralappar så ökar förstås risken för detta. Å andra sidan så brukar självrisken vara rätt hög för en hyrbil om något går tokigt.
Citera
2016-06-15, 22:43
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Nu är det dock inte bilens inköpspris som avgör vad kostnaden för "köpalternativet" blir, utan prisskillnaden mellan köp- och säljpris och de kostnader som bilen orsakar under tiden man brukar den.

Köper du bilen för 5900 kr och sedan säljer den några månader senare för 5900 kr så kostar dig detta alternativ 0 kr i värdesänkning.

Skatten betalas för de flesta personbilar en gång om året, så om du köper en bil idag som ska skattas i april, men du säljer den i september så betalar du ingen skatt alls.

Nu är det dessutom snart semestertider vilket brukar innebära högsäsong för hyrbilsföretagen, och därmed mindre möjligheter till nedsatta priser.

Att köpa en begagnad bil för att använda under en kortare period kan med andra ord vara riktigt billigt med rätt bil och lite tur. Nackdelen är förstås att den ekonomiska risken är högre; den billiga bilen kanske visar sig ha fel som är kostsamma att åtgärda och du kanske får dåligt betalt för bilen, efter att i månader försökt sälja bilen utan framgång. Därtill så kan förstås skador uppkomma vilka kostar mer att åtgärda än vad du gav för bilen, vilket gör att du får skrota bilen utan att få några inkomster från försäljningen. Kör man bilen med enbart trafikförsäkring för att spara några hundralappar så ökar förstås risken för detta. Å andra sidan så brukar självrisken vara rätt hög för en hyrbil om något går tokigt.
Jag har tänkt på det där med att få tillbaka pengarna. Hur mycket är skatten då? Och hur mycket kostar försäkringen? Är det verkligen ingen som kan svara på det? Att skrota en bil, kostar inte det något?
Citera
2016-06-15, 23:15
Medlem
Fråga på Statoil och liknande man brukar kunna hyra en bil billigt en helg typ 800

Det är ganska vettigt tycker jag om du inte behöver ha bil dagligen, skönt att slippa äga bilen
Citera
2016-06-16, 00:17
Medlem
Citat:
Jag har tänkt på det där med att få tillbaka pengarna. Hur mycket är skatten då? Och hur mycket kostar försäkringen? Är det verkligen ingen som kan svara på det? Att skrota en bil, kostar inte det något?

Vad skatten ligger på beror helt och hållet på vilken bil du väljer, men många bilar ligger i intervallet 1000-3000 kr/år, huvudsakligen så är det äldre och större dieselbilar som ligger över detta. Söker du på registreringsnumret hos transportstyrelsen så finns uppgifter om skattens storlek:

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Försäkringskostnaden beror på vilken bil du väljer, din ålder, skadehistorik, var du bor, vilken försäkring du vill ha osv, vill du veta så får du kolla med försäkringsbolaget. Hos de flesta försäkringsbolag kan man söka prisuppgifter med personnummer och ett registreringsnummer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in