• 1
  • 2
2016-06-08, 20:41
Medlem
plastgubbens avatar
Jag tänkte övningsköra lite. Ska jag köpa en begagnad bil eller hyra bil? Hur mycket kostar den billigaste bilen man kan få tag på som är ok? Hur många gånger/dagar/timmar/mil ska man hyra bil innan det blir dyrare än att köpa den billigaste bilen?
Citera
2016-06-08, 21:13
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Jag tänkte övningsköra lite. Ska jag köpa en begagnad bil eller hyra bil? Hur mycket kostar den billigaste bilen man kan få tag på som är ok? Hur många gånger/dagar/timmar/mil ska man hyra bil innan det blir dyrare än att köpa den billigaste bilen?

Enkelt val. Du får inte övningsköra med en hyrbil.

/T
Citera
2016-06-08, 21:17
Medlem
Man behöver som redan nämnt körkort för att hyra bil och det räcker nog att hyra en bil i en vecka för att det ska bli dyrare än en gammal hink som någon klåpat igenom bilprovningen
Citera
2016-06-08, 23:48
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Enkelt val. Du får inte övningsköra med en hyrbil.

/T

Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
Man behöver som redan nämnt körkort för att hyra bil och det räcker nog att hyra en bil i en vecka för att det ska bli dyrare än en gammal hink som någon klåpat igenom bilprovningen
Jag har körkort. Jag menar att jag ska öva mig på att köra.

Man får övningsköra med vissa hyrbilar. När jag var handledare åt en kamrat som inte hade körkort och som skulle övningsköra så gjorde vi det med antingen statoils eller okq8s bil, minns inte vilken. En av dem tillåter det, den andra inte.

Sen är jag inte alls säker på att det räcker med att hyra bil i en vecka för att det ska löna sig att köpa en bil. När jag har kollat på nätet verkar det som man måste upp närmare 10'000 kr för att det inte ska vara en massa fel som måste åtgärdas på bilen. Jag har hyrt bil ett antal gånger och ofta gick det på runt 500 kr har jag för mig för att köra den billigaste bilen i 24 timmar. Jag körde runt hyfsat mycket under den tiden, typ så mycket jag orkade. Ligger man och sträckkör på motorväg lär det nog gå upp rätt mycket i pris, men om man övar fickparkering, stadskörning, tar lunchpaus och så vidare så körde jag i alla fall nästan så mycket som jag förmådde under de 24 timmarna. Detta var den billigaste bilen, Nissan Micra. Jag har även hyrt dyrare bilar och då är det någon hundralapp mer, har för mig det var nästan 900 kr för 24 timmar någon gång.

Om jag då hyr den billigaste hyrbilen och vi säger 500 kr för en helg då är det 20 gånger bara för att komma upp i inköpspriset för bilen om den kostar 10'000. Sedan tillkommer ju bensin och försäkring och sådant som jag inte har koll på vad det kostar.

Jag ska öva mig på att köra inför taxiuppkörningen, men jag funderar över om jag ska hyra eller köpa bil.

edit: Jag tror inte ens jag har 10'000, definitivt inte att avvara i alla fall. Men jag kanske kan spara ett tag, vet ej.
Senast redigerad av plastgubben 2016-06-08 kl. 23:56.
Citera
2016-06-09, 00:59
Medlem
Citat:
Jag har körkort. Jag menar att jag ska öva mig på att köra.

Man får övningsköra med vissa hyrbilar. När jag var handledare åt en kamrat som inte hade körkort och som skulle övningsköra så gjorde vi det med antingen statoils eller okq8s bil, minns inte vilken. En av dem tillåter det, den andra inte.

Sen är jag inte alls säker på att det räcker med att hyra bil i en vecka för att det ska löna sig att köpa en bil. När jag har kollat på nätet verkar det som man måste upp närmare 10'000 kr för att det inte ska vara en massa fel som måste åtgärdas på bilen. Jag har hyrt bil ett antal gånger och ofta gick det på runt 500 kr har jag för mig för att köra den billigaste bilen i 24 timmar. Jag körde runt hyfsat mycket under den tiden, typ så mycket jag orkade. Ligger man och sträckkör på motorväg lär det nog gå upp rätt mycket i pris, men om man övar fickparkering, stadskörning, tar lunchpaus och så vidare så körde jag i alla fall nästan så mycket som jag förmådde under de 24 timmarna. Detta var den billigaste bilen, Nissan Micra. Jag har även hyrt dyrare bilar och då är det någon hundralapp mer, har för mig det var nästan 900 kr för 24 timmar någon gång.

Om jag då hyr den billigaste hyrbilen och vi säger 500 kr för en helg då är det 20 gånger bara för att komma upp i inköpspriset för bilen om den kostar 10'000. Sedan tillkommer ju bensin och försäkring och sådant som jag inte har koll på vad det kostar.

Jag ska öva mig på att köra inför taxiuppkörningen, men jag funderar över om jag ska hyra eller köpa bil.

edit: Jag tror inte ens jag har 10'000, definitivt inte att avvara i alla fall. Men jag kanske kan spara ett tag, vet ej.

De finns besiktade och skattade från 2000 o uppåt om du kollar efter på blocket

Köp dig nå risig ford som är Besiktad ett halvår, spelat ju inge roll om du ba ska öva

Vad har du för krav på bilen?

Och sen kostar dig mer ifall du skadar en hyrbil än din egna bil, så lite som en buckla på hyrbilen o dr kostar dig en slant
Senast redigerad av swesubmovie 2016-06-09 kl. 01:02.
Citera
2016-06-09, 09:31
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesubmovie
De finns besiktade och skattade från 2000 o uppåt om du kollar efter på blocket

Köp dig nå risig ford som är Besiktad ett halvår, spelat ju inge roll om du ba ska öva

Vad har du för krav på bilen?

Och sen kostar dig mer ifall du skadar en hyrbil än din egna bil, så lite som en buckla på hyrbilen o dr kostar dig en slant
När jag har sett så billiga bilar på blocket har alla haft trasig växellåda, trasigt avgassystem etc. Finns det verkligen ok bilar till det priset? När jag säger öva så menar jag inte köra runt lite på en parkeringsplats, jag menar köra i stan, köra på motorväg etc. Sen tänker jag också på bensin, försäkring och så, det måste man ju ta med i beräkningen också, inte bara inköpspriset. Ok, bensin betalar man ju för hyrbil också, så vi kan bortse från det och i så fall räkna på ca 350 kr per gång har jag för mig det var för den billigaste hyrbilen. Försäkring, vad kostar det? Vad finns det mer för löpande kostnader för en bil? Du har rätt i att man får betala om man skadar en hyrbil. Sedan tänker jag också att man kanske får tillbaka en del av inköpspriset för bilen om man säljer den senare. Dock kanske det har tillkommit saker som måste repareras eller bytas vid det laget, så då kanske det blir lika dyrt så att man inte får tillbaka något av pengarna. Besiktad ett halvår, hur är det att försöka sälja den sedan, obesiktad, eller vad kostar det mig om jag ska besikta den igen? Jag har noll koll på det här med att köpa bilar, har aldrig köpt en bil. Är det inte stor risk att man blir lurad om man köper bil på blocket?
Senast redigerad av plastgubben 2016-06-09 kl. 09:34.
Citera
2016-06-09, 10:56
Medlem
Vad kostar en bil? Hur långt är ett snöre?! Allt beror på vad du vill ha för bil och vad du är beredd på att göra själv på den!

Om det är värt att köpa beror ju på så många olika faktorer. Hur länge ska du ha den, har du plats att ha den uppställd eller måste du betala extra för bilplats? En billig bil räcker det med att ha trafikförsäkring, så den kostnaden blir ju inte extremt hög. Skatten kan däremot dra iväg lite beroende på vilken bil det är så länge den inte är 30+ år gammal, då dom blir skattebefriade.

En välhållen, någorlunda rostfri Volvo 740/940 är ett ganska billigt bilägande. Du har knappt någon värdeminskning, att serva är nästan gratis och går något sönder så är det enkelt och billigt att fixa och delar finns överallt. SAAB av samma årsmodell är inte heller så dåliga bilar, de är bara lite mer komplicerade att skruva i vilket resulterar i lite dyrare verkstadskostnader om något skulle hända.

Lurad finns det alltid chans att man blir på allt man köper oavsett det är på blocket eller i butik. Det gäller bara att vara lite påläst eller ha med någon som kan något.
Att saker går sönder på en gammal bil är mer en regel än ett undantag. Det kostar att äga bil, så är det bara. Frågan är bara hur mycket du vill betala för att frakta arslet dit du ska!

Visst kan man hitta helt okej bilar för mellan 2000-10000,-! Finns många bra guider på nätet på vad man ska tänka på när man köper begagnad bil. Det viktigaste är nog att den ser välskött ut. Det är visserligen ingen garanti, men ser man att ägaren tagit hand om bilen så kan man lätt anta att han hållit den maskinellt i gott skick också.
Även proffs åker på dolda fel ibland. Själv säljer jag aldrig en bil privat om jag vet att något inte är helt juste utan att nämna det till köparen. Tyvärr är jag ganska ensam om det.
Senast redigerad av peatedsoul 2016-06-09 kl. 11:04.
Citera
2016-06-14, 20:54
Medlem
plastgubbens avatar
Jag blev inte så mycket klokare av svaren i tråden.

Jag har skrivit vilka kriterier som gäller, att bilen ska vara ok så att den går att övningsköra med (öva sig på att köra) över hela stan, inte bara på en parkeringsplats. Hur många gånger måste man hyra bil innan det lönar sig att köpa en bil istället? Låt säg att jag vill övningsköra 5 helger, är det då bättre att hyra en bil eller köpa en? 10 helger? 15? Skatt, försäkring och annat man måste betala, vad kostar det? Jag lutar åt att hyra faktiskt för det verkar inte finnas mycket till ok bil för under ca 3000 kr, kanske ännu mer. Jag vet inte hur mycket jag måste öva mig på att köra för att klara av taxiuppkörningen. Jag tror jag ska hyra bil en eller några få gånger och sedan göra uppkörningen. Kuggar jag så får jag väl feedback på vad jag behöver öva på. Visar det sig att han tycker att jag behöver öva väldigt mycket så kanske jag köper en bil. Dessutom kanske jag skulle ha nytta av bil på mitt nya jobb, eftersom jag ibland kommer jobba på natten, och då går bussarna bara en gång i timmen tror jag, så ev. att jag köper en rishög till bil i vilket fall som helst.
Senast redigerad av plastgubben 2016-06-14 kl. 20:57.
Citera
2016-06-14, 21:12
Medlem
Turkishs avatar
Du kan hyra en bil en weekend (fredag morgon till måndag morgon) på Hertz för runt 800 kr. Då hinner du väl träna en hel del?
Citera
2016-06-14, 21:16
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turkish
Du kan hyra en bil en weekend (fredag morgon till måndag morgon) på Hertz för runt 800 kr. Då hinner du väl träna en hel del?
Låter billigt. Tvivlar på att det är riktiga uppgifter faktiskt. Källa på det?

Jag har redan hyrt bil och övat typ 5 gånger eller nåt, 24 timmar varje gång har jag för mig. Som sagt jag vet faktiskt inte hur mycket mer jag behöver öva mig på att köra för att klara taxiuppkörningen. Men jag undrar ändå hur många gånger jag måste köra med hyrbil för att det istället skulle löna sig att köpa en bil.
Citera
2016-06-14, 21:18
Medlem
Turkishs avatar
Citat:
Låter billigt. Tvivlar på att det är riktiga uppgifter faktiskt. Källa på det?

Jag har redan hyrt bil och övat typ 5 gånger eller nåt, 24 timmar varje gång har jag för mig. Som sagt jag vet faktiskt inte hur mycket mer jag behöver öva mig på att köra för att klara taxiuppkörningen. Men jag undrar ändå hur många gånger jag måste köra med hyrbil för att det istället skulle löna sig att köpa en bil.

Varför skulle jag hitta på något sånt? Orkar du inte gå in på Hertz hemsida för att kolla efter själv?

https://www.hertz.se/rentacar/reservation/#vehicles
Citera
2016-06-14, 21:28
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turkish
Varför skulle jag hitta på något sånt? Orkar du inte gå in på Hertz hemsida för att kolla efter själv?

https://www.hertz.se/rentacar/reservation/#vehicles
Nej, det orkar jag inte faktiskt. Förresten, 800 för den tiden är inte så billigt nu när jag tänker efter, det jag tänkte på var priset med bensin som jag betalade. 800 för bara bilhyran, jag betalade lite över 300 kr/dygn tror jag det var på statoil/okq8.

För övrigt är det jag frågar efter i den här tråden en jämförelse mellan att hyra och att köpa bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in