2005-11-28, 04:01
Medlem
I-Ss avatar
Kan nån ge en update om vad som hänt inom psykiatriska mediciner/behandlingar på sistone? Några framsteg, nya rön, nya mediciner, nya infallsvinklar i forskingen, något nytt inom psykologiområdet osv, vad är det senaste helt enkelt i branschen?

Läste t ex att elbehandling gav ökad blodkärlsbildning i djurförsök och att det kanske ur detta kan komma nya mediciner på sikt: (fler nyheter som kommit?)

Citat:
Elbehandling, det som förr kallades ”elchocker”, är en metod som kan hjälpa mot djupa depressioner som inget annat biter på. Lundaforskaren Johan Hellsten har nu i djurförsök visat att elbehandling ger en nybildning av nervceller och blodkärl i just de delar av hjärnan som är påverkade hos patienter med depression. Detta kan vara förklaringen till att elbehandlingen får sjukdomen att gå tillbaka.
(...)
– Ny kunskap om elbehandlingens positiva effekter kan leda till att metoden används mer. Men den skulle också kunna bidra till utvecklingen av nya mer effektiva antidepressiva läkemedel, framhåller Johan Hellsten.
Publicerad: 2005-09-08 09:20
http://www.lu.se/o.o.i.s?id=1383&visa=pm&pm_id=356

Edit: Omformulerade frågan i hopp om fler svar. Kanske var otydlig i natt.
Citera
2005-11-28, 10:11
Medlem
ven jag r intresserad av eventuella svar!

Men vad str OCD fr?
Citera
2005-11-28, 10:14
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjörn
ven jag r intresserad av eventuella svar!

Men vad str OCD fr?

Obsessive Compulsive Disorder antar jag.
Citera
2005-11-28, 12:53
Medlem
RigorMortiss avatar
D det gller psykofarmaka anser jag psykologi & psykiatri vara bttre lmpat.

Medicin ---> Psykiatri

//Moderator
Citera
2005-11-28, 16:48
Medlem
KnHunDeNs avatar
Inom mer dynamiskt inriktad psykologi s sker man tolka och frst depressionen som ett fenomen. Vad jag har frsttt s har man tagit upp och diskuterat depressionen som en fljd av en svag sjlvbild och lgt sjlvfrtoende, snarare n tvrtom. Den annars mer allmnna uppfattningen r att depressionen orsakar och leder till svag sjlvbild och lgt sjlvfrtroende.
Orsaken/rna till varfr man lider av svag sjlvbild/dligt sjlvfrtroende beror frmst p vilken typ av terapeut du trffar

Psykiatriska behandlingar r vl bortsett frn ECT, medicinering? Kanske ljusterapi kan rknas som psykiatrisk behandling? P denna front borde Psychopathic kunna ge goda svar
Citera
2005-11-29, 03:09
Medlem
I-Ss avatar
Dlig respons p denna trd. Har vi inga i mnet intresserade/kunniga hr?
Citera
2005-11-29, 11:20
Medlem
KnHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Dlig respons p denna trd. Har vi inga i mnet intresserade/kunniga hr?

Sjlv r jag tminstone mycket intresserad av mnet. Har tyvrr ftt tillgodogra mig egna erfarenheter p omrdet .

Svitt jag vet s koncentrerar sig vl modern medicinsk psykiatrisk behandling p signalsubstanserna. Arvid Carlsson ppnade en ny drr fr medicinen i och med sin upptckt av signalsubstanser och frmst dopaminet. Om jag frsttt det rtt s var denna upptckt en biprodukt av forskning rrande parkinsons-sjukdom.
Hursomhelst ppnade hans upptckt drren fr en mngd nya och mer effektiva lkemedel rrande depression/schizofreni. Zoloft, Cipramil, Prozac och mer moderna mediciner typ Effexxor r vl produkter av denna upptckt.

P terapeutiskt plan har man funnit kliniska bevis fr att KBT-terapi haft gynnsam effekt. Det gr dock inte att utesluta att andra terapeutiska metoder kan vara fruktbara, ven om siffror inte kan visa entydiga resultat. Bst behandling och prevention mot terfall ges genom bde medicinering och terapeutisk intervention.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in