Citat:
Ursprungligen postat av
HooligaN
Så jag har tänkt köpa mina egna kettlebells nu. 16-20-24-28-32 är min plan. I competition-utförande. Men nu när jag kollat runt lite så blir jag fundersam. Priserna skiljer sig kraftigt mellan olika märken.
Hur mycket kan kvaliteten skilja sig?
Om jag radar lite priser här.
Eleiko 16kg - 1250:-
Nordic Fighter 16kg - 579:-
Gorilla Sports 16kg - 849:-
Hur mycket är det värt att betala? Hur "dålig" kvalitet kan det vara på nordic fighter? Jag vet ju att deras slamballs är dyrt skit. O många av deras varor håller inte måttet. Men Eleiko är ju fan dubbelt så dyra...
Har haft kettlebells i gjutjärn tidigare och RKC-kloten är absolut av högsta kvalitet. "Finnishen" lämpar sig bra till att snatcha och det skavs inte bort om du slår i kloten i något. Men de är svindyra!
Köpte en 32kg från järnkula.se och den var mycket strävare. Metal Farm. Bra i swings men snatchar kan jag tänka mig att den slet rejält på valkarna. Priset är även där riktigt bra så det beror på vad du är ute efter. Den finnishen kanske inte är likadan idag det var ändå 6 år sedan eller nåt.
När det gäller competition bells så kanske det inte skiljer så stort mellan märken. Handtagen ser iaf likadana ut. Prova i göteborg hos järnkula och köp dina competitions där. Du kommer att spara pengar i jämförelse med Eleiko iaf.
Men ska du tävla så är det bra att ha så lika träningsklot som de du har i tävling.
Jag är inte längre ett fan av kettlebells längre och jag anser idag att de är farliga. Men hade jag fortsatt så hade jag nog lagt pengarna hos järnklot.