• 1
  • 2
2020-02-29, 07:57
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Funderar på att köpa några competition kettlebells. Vilket är vanligast att träna med, competition eller de andra? Funderade först på 2 st 5 kg bells men de flesta verkar ju använda mycket tyngre vikter. Tänkte gå runt och bära på dem när jag är ute och går i skogen. Ska vara bra träning.
Det är mycket som är bra träning. Det har dock föga betydelse för din del då du inte verkar kunna hålla dig till något längre än två minuter. Gör något seriöst istället för att komma med förslag varje vecka på träningsupplägg du skall följa och vilka resultat du tror du kommer få. Detta inlägg skall inte tolkas som otrevligt på något sätt, men eftersom jag, och andra, sett din historik av inlägg i träningsforumet så kommer färre och färre bemöta dina inlägg då ingen tar dig seriöst.
Citera
2020-02-29, 09:59
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är mycket som är bra träning. Det har dock föga betydelse för din del då du inte verkar kunna hålla dig till något längre än två minuter. Gör något seriöst istället för att komma med förslag varje vecka på träningsupplägg du skall följa och vilka resultat du tror du kommer få. Detta inlägg skall inte tolkas som otrevligt på något sätt, men eftersom jag, och andra, sett din historik av inlägg i träningsforumet så kommer färre och färre bemöta dina inlägg då ingen tar dig seriöst.

Ju mer olika övningar man kan göra desto bättre träning för hela kroppen. Misstaget många gör är att enbart träna samma 4-5 övningar hela tiden. Hur många tänker på att styrketräna på sin promenad i skogen? Inte många, men jag gör det. Gå med ett par kettlebells är lysande träning för hela kroppen. Behöver inte vara just kettlebells, kan vara vad som helst. Men det kanske ser lite konstigt ut om man går runt med ett par hantlar i skogen.

Jag tränar nästan varje dag.
Citera
2020-02-29, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ju mer olika övningar man kan göra desto bättre träning för hela kroppen. Misstaget många gör är att enbart träna samma 4-5 övningar hela tiden. Hur många tänker på att styrketräna på sin promenad i skogen? Inte många, men jag gör det. Gå med ett par kettlebells är lysande träning för hela kroppen. Behöver inte vara just kettlebells, kan vara vad som helst. Men det kanske ser lite konstigt ut om man går runt med ett par hantlar i skogen.

Jag tränar nästan varje dag.

På att trolla?
Citera
2020-02-29, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Kan det verkligen vara så stora skillnader i kvalitet? Det är en tung klump liksom, vad kan skilja?
Exakt. Märkesmärkvärdiga kanske bryr sig?
Citera
2023-07-01, 12:52
Medlem
kompjuters avatar
Dollarstore har kettlebells för under hundringen, tror det bara var 14-16 kg's som kostade lite över 100:-

Edit: hittade reklambladet
http://www.bilddump.se/bilder/202307...24.242.91.jpeg
Senast redigerad av kompjuter 2023-07-01 kl. 12:56.
Citera
2023-07-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HooligaN
Så jag har tänkt köpa mina egna kettlebells nu. 16-20-24-28-32 är min plan. I competition-utförande. Men nu när jag kollat runt lite så blir jag fundersam. Priserna skiljer sig kraftigt mellan olika märken.
Hur mycket kan kvaliteten skilja sig?
Om jag radar lite priser här.

Eleiko 16kg - 1250:-
Nordic Fighter 16kg - 579:-
Gorilla Sports 16kg - 849:-

Hur mycket är det värt att betala? Hur "dålig" kvalitet kan det vara på nordic fighter? Jag vet ju att deras slamballs är dyrt skit. O många av deras varor håller inte måttet. Men Eleiko är ju fan dubbelt så dyra...

Har haft kettlebells i gjutjärn tidigare och RKC-kloten är absolut av högsta kvalitet. "Finnishen" lämpar sig bra till att snatcha och det skavs inte bort om du slår i kloten i något. Men de är svindyra!

Köpte en 32kg från järnkula.se och den var mycket strävare. Metal Farm. Bra i swings men snatchar kan jag tänka mig att den slet rejält på valkarna. Priset är även där riktigt bra så det beror på vad du är ute efter. Den finnishen kanske inte är likadan idag det var ändå 6 år sedan eller nåt.

När det gäller competition bells så kanske det inte skiljer så stort mellan märken. Handtagen ser iaf likadana ut. Prova i göteborg hos järnkula och köp dina competitions där. Du kommer att spara pengar i jämförelse med Eleiko iaf.
Men ska du tävla så är det bra att ha så lika träningsklot som de du har i tävling.

Jag är inte längre ett fan av kettlebells längre och jag anser idag att de är farliga. Men hade jag fortsatt så hade jag nog lagt pengarna hos järnklot.
Citera
2023-07-02, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
Jag är inte längre ett fan av kettlebells längre och jag anser idag att de är farliga. Men hade jag fortsatt så hade jag nog lagt pengarna hos järnklot.

Farliga? Lätt att skada sig?
Citera
2023-07-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Farliga? Lätt att skada sig?

Nja lätt och lätt. Är din teknik spot-on vill jag inte kalla det lätt, men över tid så kommer det att innebära slitage som kanske inte märks förrän långt senare. Någorlunda låga vikter som genom explosiva ryck skapar enorma toppkrafter som skadar mer än de ger. Nedre rygg och delikatare delar som axlarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in