• 1
  • 2
2016-06-07, 13:29
Medlem
Jag har ett avloppsrör av gjutjärn (ytterdiameter 10 cm) som är ca 60 år gammalt och angripet av rost. Det finns ett antal rostklumpar på utsidan av röret och rörväggen måste på motsvarande ställen således vara genomrostad. Eftersom röret går vertikalt är det normalt inte trycksatt, men jag är rädd att det inte skall hålla om det blir stopp längre ner i avloppet och det uppstår en vattenpelare.

Så småningom kan det bli aktuellt med stambyte eller s.k. relining, men just nu söker jag en snabb, tillfällig lösning för att stilla min oro. Jag har funderat på om man skulle kunna förstärka röret på utsidan. En idé jag hade var att beklä röret med silvertejp eller glasfiberduk och laminera med epoxi.

Är detta sätt att laga avloppsrör oerhört? Är det vansinnigt? Vad tycker ni om min idé, och har ni några andra förslag?
Citera
2016-06-07, 13:57
Glasfiberduk och epoxi borde funka ett tag,huvudsaken det blir tätt ett tag innan röret bytes ut.
Citera
2016-06-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Glasfiberduk och epoxi borde funka ett tag,huvudsaken det blir tätt ett tag innan röret bytes ut.
Okej, det låter bra. Jag har dock inte arbetat så mycket med varken epoxi eller glasfiberduk innan. Skall jag bara lägga några varv av duken runt röret och pensla på med epoxi? Kommer epoxin att fästa bra vid röret? Kanske skall jag tillägga att röret är målat med Hammarlack.
Citera
2016-06-07, 15:11
Citat:
Ursprungligen postat av vandermonde
Okej, det låter bra. Jag har dock inte arbetat så mycket med varken epoxi eller glasfiberduk innan. Skall jag bara lägga några varv av duken runt röret och pensla på med epoxi? Kommer epoxin att fästa bra vid röret? Kanske skall jag tillägga att röret är målat med Hammarlack.

Du försöker göra röret så rent som det går, sedan stryker/penslar du på epoxi och på detta sätter du några varv med duken runt röret och penslar epoxi för varje varv, när allt har härdat så stryker du på epoxi som det sista.
Man får dock betrakta lagningen som ett provisorium, men nog borde du klara dig ett tag med detta.
Citera
2016-06-07, 15:32
Medlem
Citat:
Du försöker göra röret så rent som det går, sedan stryker/penslar du på epoxi och på detta sätter du några varv med duken runt röret och penslar epoxi för varje varv, när allt har härdat så stryker du på epoxi som det sista.
Man får dock betrakta lagningen som ett provisorium, men nog borde du klara dig ett tag med detta.
Okej, tack! Vad tror du om att dessutom kränga på ett rör utanpå epoxi/fiberlagret? Skulle det tillföra något? Min tanke var att man skulle kunna spänna in röret med kraftiga slangklämmor (modell större). Ytterligare en fråga angående epoxi: Är det väldigt hälsovådligt? Jag kommer ju att pensla en stor yta och hålla på med det en stund, så exponeringen blir ganska stor.
Citera
2016-06-07, 16:07
Citat:
Okej, tack! Vad tror du om att dessutom kränga på ett rör utanpå epoxi/fiberlagret? Skulle det tillföra något? Min tanke var att man skulle kunna spänna in röret med kraftiga slangklämmor (modell större). Ytterligare en fråga angående epoxi: Är det väldigt hälsovådligt? Jag kommer ju att pensla en stor yta och hålla på med det en stund, så exponeringen blir ganska stor.
Jag tror inte att det är nödvändigt med några slangklämmor och ytterligare åtgärder, det är ju en provisorisk lagning du gör.

Du bör tillse att du har god ventilation när du jobbar med epoxi, du kommer att märka att det luktar starkt, du kommer ju endast att arbeta med epoxi en kortare tid, hur hälsovådligt det är törs jag inte uttala mig om, men jag har bekanta som byggt flera båtar med detta, och de lever då ännu.

Jag skulle fixa någon kraftig fläkt som omsatte luften ordentligt under arbetet.
Citera
2016-06-07, 16:28
Medlem
scontris avatar
Två Fernco, nån meter pp-rör och en tigersåg så är det gjort på 10 minuter. Bättre att göra det ordentligt än att hålla på med slangklämmor och silvertejp.
Citera
2016-06-07, 16:43
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Två Fernco, nån meter pp-rör och en tigersåg så är det gjort på 10 minuter. Bättre att göra det ordentligt än att hålla på med slangklämmor och silvertejp.

Jo det blir nog bra, en fundering bara skall TS skära sönder hela röret för att montera detta?

Och vad jag kunde läsa mig till så skulle TS inom en tid renovera hela rörstammen.
Citera
2016-06-07, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scontri

10 minuter my ass, har du någonsin sågat gjutjärn?

men i övrigt så är det den bästa lösningen. köp blad speciellt för gjutjärn
Citera
2016-06-07, 20:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
En lagning med glasfiberväv och epoxi håller mycket bra och mycket länge, det finns ingen anledning att sätta något rör utanpå en sådan lagning. Resten av röret rostar förmodligen sönder innan det börjar läcka vid lagningen.
Citera
2016-06-07, 20:47
Medlem
scontris avatar
Citat:
Jo det blir nog bra, en fundering bara skall TS skära sönder hela röret för att montera detta?

Och vad jag kunde läsa mig till så skulle TS inom en tid renovera hela rörstammen.
Man byter ut det man ser som är sönderrostat. Det är en ganska osnygg, provisorisk lagning, men det är tätt och klarar av ett stopp där det blir en del tryck i röret.

Citat:
Ursprungligen postat av byggmastaren
10 minuter my ass, har du någonsin sågat gjutjärn?

men i övrigt så är det den bästa lösningen. köp blad speciellt för gjutjärn

Jag sågar gjutjärn, om inte dagligen så i varje fall ofta. En bra såg med bra blad så tar två kap inte mer än 5-10 minuter. Nu är röret dessutom sönderrostat, vilket betyder att godset inte är i närheten av lika tjockt som ett nytt rör.
Citera
2016-06-07, 21:11
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det är nödvändigt med några slangklämmor och ytterligare åtgärder, det är ju en provisorisk lagning du gör.

Du bör tillse att du har god ventilation när du jobbar med epoxi, du kommer att märka att det luktar starkt, du kommer ju endast att arbeta med epoxi en kortare tid, hur hälsovådligt det är törs jag inte uttala mig om, men jag har bekanta som byggt flera båtar med detta, och de lever då ännu.

Jag skulle fixa någon kraftig fläkt som omsatte luften ordentligt under arbetet.
Okej, tack så mycket för hjälpen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in