2016-06-11, 15:02
Bannlyst
Cirka 5000kr.

Många i tråden frågar om när pengarna/hur/ kommer in på kontot. Ett tips är att kolla på Skatteverkets egna hemsida.

Skatteverket.se
Citera
2016-06-11, 17:09
Medlem
DePumaTomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokar87
Du räknar ju fel. På resorna får du tillbaka 38100*0,32 vilket är 12192. Adderar du på 5k där så hamnar du på strax över 17k
Okej så då blir det bakvänt som de sa åt mig, 70% skatt alltså? Isåfall stämmer det väl! Skönt att man flyttade från de där superskattlandet dumt att de tar såna sjuka summor från en som inte ens använder sjukvården & diverse saker man får.
Citera
2016-06-11, 17:36
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DePumaTomten
Okej så då blir det bakvänt som de sa åt mig, 70% skatt alltså? Isåfall stämmer det väl! Skönt att man flyttade från de där superskattlandet dumt att de tar såna sjuka summor från en som inte ens använder sjukvården & diverse saker man får.

wow.... Du får förklarat för dig ändå fattar du inte
Vart får du 70% skatt ifrån?
Dina avdrag minskar din beskattningsbara inkomst med lika mycket och så räknad sen nya skatten ut på det.
jag tror nog inte vi kommer sakna dig i genpoolen här iallfall.
Citera
2016-06-11, 18:34
Medlem
DePumaTomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
wow.... Du får förklarat för dig ändå fattar du inte
Vart får du 70% skatt ifrån?
Dina avdrag minskar din beskattningsbara inkomst med lika mycket och så räknad sen nya skatten ut på det.
jag tror nog inte vi kommer sakna dig i genpoolen här iallfall.
Det jag fått förklarat för mig nu är 32% av 38100kr är det jag får. Men så är det inte vad folk sagt åt mig utan tvärtom att det går BORT 32% och resten får jag behålla. Om den totala summan av resor till arbete beräknas till 48100kr därefter kortas ner till lite mer än en tredje del av beloppet är det nästan 70% så vad skulle du kalla det om inte skatt? En bortskänkning till bidragsfall & folk man inte känner. Och då är min fråga obesvarad hur sambon som hade restskatt och mindre körsträckor ändå får 4000kr mer i skatteåterbäring i slutändan? Förklara det för mig mannen med "wow-attityden". Verkar som ni saknar min typ då det är enorm bostadsbrist i Sverige Som bara tar & tar men ger lite tillbaka och om att man kommer kunna få en bra pension har staten ändå redan tagit mer än vad de behöver.
Citera
2016-06-11, 18:44
Medlem
Citat:
Det jag fått förklarat för mig nu är 32% av 38100kr är det jag får. Men så är det inte vad folk sagt åt mig utan tvärtom att det går BORT 32% och resten får jag behålla. Om den totala summan av resor till arbete beräknas till 48100kr därefter kortas ner till lite mer än en tredje del av beloppet är det nästan 70% så vad skulle du kalla det om inte skatt? En bortskänkning till bidragsfall & folk man inte känner. Och då är min fråga obesvarad hur sambon som hade restskatt och mindre körsträckor ändå får 4000kr mer i skatteåterbäring i slutändan? Förklara det för mig mannen med "wow-attityden". Verkar som ni saknar min typ då det är enorm bostadsbrist i Sverige Som bara tar & tar men ger lite tillbaka och om att man kommer kunna få en bra pension har staten ändå redan tagit mer än vad de behöver.
Du betalar förstås inte skatt på dina utlägg för resor. Skatt betalar du på dina inkomster från tjänst och kapital. Däremot får du, enkelt förklarat, tillbaka ca 30% av dessa utlägg för dina resor. Så var du har fått 70% skatt ifrån begriper jag inte.
Citera
2016-06-11, 21:51
Medlem
Citat:

Du måste ju söka dig till trovärdigare källor.
Källor som t.ex. kan läsa deklartionsinstruktionerna du fick tillsammans med deklarationen. Reseavdragen är précis som det låter ett avdrag. Man slipper alltså skatta för utgifterna man haft för resa till och från jobbet.
Staten betalar inte resorna åt dig men du slipper alltså skatta för pengarna du använt för att pendla för. Är du med?
Ju högre marginalskatt, ju mer skatt slipper man betala. Jag fick 32000. Reseavdrag på drygt 60000.
Citera
2016-06-11, 21:56
Medlem
BrotherJohns avatar
Staten stjäl 50k av mig för jag sålde aktier.
Citera
2016-06-11, 22:53
Medlem
DePumaTomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Du måste ju söka dig till trovärdigare källor.
Källor som t.ex. kan läsa deklartionsinstruktionerna du fick tillsammans med deklarationen. Reseavdragen är précis som det låter ett avdrag. Man slipper alltså skatta för utgifterna man haft för resa till och från jobbet.
Staten betalar inte resorna åt dig men du slipper alltså skatta för pengarna du använt för att pendla för. Är du med?
Ju högre marginalskatt, ju mer skatt slipper man betala. Jag fick 32000. Reseavdrag på drygt 60000.
Okej tack! Jo för frågar man folk som gjort avdrag är det som att de svarar nå skit som låter bra bara. Har alltid haft inom tidigare jobb att skriva reseersättningarna som vi fick på lönen förr så det blev typ 8-9 euro/dag och det är var för endast 4 mil, detta hamnar ju då på lönen. Fick då en uppmålad bild av att detta avdrag för resor på skatteåterbäringen skulle vara så j*vla bra och gav en höga förväntningar. Annat jobb, ingen reseersättning & 13 mil/dag så det skulle gå på deklarationen vilket skulle vara bättre enligt väldigt många. Men blev en fet minusaffär och Sverige ser mig nu aldrig åter
Citera
2016-06-11, 22:59
Medlem
Även om du flyttar från sverige bör du ha koll på ditt anställningsavtal. 8-9 euro per dag kostar ju praktiken ännu mer för företaget än de pengar du får.
Citera
2016-06-11, 23:43
Medlem
dovAkins avatar
Hela 501 kr

Nästa år bör jag få mer då jag har haft ojämn lön detta år
Citera
2016-06-13, 06:51
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
I hur många månader har du sparat 800 kr?

Jag sparar åtminstone 1000 kronor varje månad, hurså?
Citera
2016-06-13, 12:05
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermissbrukare
Jag sparar åtminstone 1000 kronor varje månad, hurså?

Det var inte det jag frågade. I hur många månader totalt sätt har du sparat 1000 kr? Om du hållit på så i 2 år borde du ju ha 24 000 kr i någon form av sparande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in