Citat:
Ursprungligen postat av
DePumaTomten
Det jag fått förklarat för mig nu är 32% av 38100kr är det jag får. Men så är det inte vad folk sagt åt mig utan tvärtom att det går BORT 32% och resten får jag behålla. Om den totala summan av resor till arbete beräknas till 48100kr därefter kortas ner till lite mer än en tredje del av beloppet är det nästan 70% så vad skulle du kalla det om inte skatt? En bortskänkning till bidragsfall & folk man inte känner. Och då är min fråga obesvarad hur sambon som hade restskatt och mindre körsträckor ändå får 4000kr mer i skatteåterbäring i slutändan?
Förklara det för mig mannen med "wow-attityden". Verkar som ni saknar min typ då det är enorm bostadsbrist i Sverige

Som bara tar & tar men ger lite tillbaka och om att man kommer kunna få en bra pension har staten ändå redan tagit mer än vad de behöver.
Du måste ju söka dig till trovärdigare källor.
Källor som t.ex. kan läsa deklartionsinstruktionerna du fick tillsammans med deklarationen. Reseavdragen är précis som det låter ett avdrag. Man slipper alltså skatta för utgifterna man haft för resa till och från jobbet.
Staten betalar inte resorna åt dig men du slipper alltså skatta för pengarna du använt för att pendla för. Är du med?
Ju högre marginalskatt, ju mer skatt slipper man betala. Jag fick 32000. Reseavdrag på drygt 60000.