• 1
  • 2
2016-06-06, 18:22
Medlem
Hejsan! Som rubriken lyder har jag frågor om hur säkra blodprov av Thc är.
Jag har under februari rökt några veckor dagligen. Jag tog uppehåll eller rättare sagt slutade röka när jag och min man skulle hälsa på våran familj några veckor. Vi rökte våran sista joint 7 dagar innan vi åkte för att vara säkra på att kunna köra bil utan att oroa oss. När vi väl var på plats och hade varit inne i Linköpings stad på en shoppingrunda ser vi att en polisbuss står bredvid våran bil. Vi undrar några minuter om dom ska åka eller inte men eftersom dom står kvar tänker vi " jaja då åker vi väl då, om dom inte vill oss något)
Vi hade ögonen på oss medans vi backade ut och det verkade vara det som dom väntade på. För vi hann köra kanske 10meter innan blåljusen var på. Jag stannade direkt. Min man som inte är bästis med polisen klev ur från passagerarsidan med ganska dålig attityd och blev direkt indragen i polisbilen. Dom sa till mig att vi ska ta blodprov på honom och bad mig köra efter till polishuset ( garnisonen?). Anyway när vi skulle åka gick en ny polis fram till mig och sa att jag också såg påverkad ut ( vilket ingen av oss faktiskt inte var) så vi var inte direkt rädda för att blodprov skulle visa något. Vi åkte då båda med gör att lämna blod och var rätt så spydiga och otrevliga eftersom vi ansåg att dom totalt slösade våran tid. När vi blev släppta gick vi fnissande från polisstation och pratade om att polisen gjort sin mest meningslösa insats någonsin. Vi ringde även flera vänner för att berätta om polisen onödiga ingripande.
Vi väntade oss våra negativa svar från polisen men när vi inte hört något på ett par månader besökt jag mig för att själv ringa upp och fråga varför vi inte fått något brev eller en ursäkt. Jag fick då svaret att dom har försökt få tag på mig? ( även fast dom inte skickat brev tydligen) och att jag ska ha visat 0,0031 i mitt blod? Den totala chocken som uppstår. Det kan väl inte finnas någon möjlighet? Min man försökte få tag på sina provsvar men har fått i besked att det är under utredning? Men det har ju gått 4 månader nu?

Jag har såklart bestridit att mitt blodresultat kan vara möjligt och har pratat med advokater åklagare och Rättsmedicinalverket. Alla säger att testen är säkra.( fast det tydligen bara är en månads utbildning för att få testa blod) Så min fråga är. Kan polisen ha manipulerat mitt prov för att sätta dit mig eftersom jag va så säker och spydig över att jag skulle vara negativ? Eller kan det vara någon möjlighet att det kan sitta kvar i blodet en vecka? Har jag någon chans i rättegång att kunna bevisa min oskuld?
Har begärt att få mitt blod omtestat men enligt Rättsmedicinalverket kan endast åklagare begära det. Och enligt åklagaren ska jag begära -.-

kan tillägga att jag en en tjej 24år 168cm lång 54kg vikt.
Citera
2016-06-06, 18:31
Medlem
soligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodersool
Hejsan! Som rubriken lyder har jag frågor om hur säkra blodprov av Thc är.
Jag har under februari rökt några veckor dagligen. Jag tog uppehåll eller rättare sagt slutade röka när jag och min man skulle hälsa på våran familj några veckor. Vi rökte våran sista joint 7 dagar innan vi åkte för att vara säkra på att kunna köra bil utan att oroa oss. När vi väl var på plats och hade varit inne i Linköpings stad på en shoppingrunda ser vi att en polisbuss står bredvid våran bil. Vi undrar några minuter om dom ska åka eller inte men eftersom dom står kvar tänker vi " jaja då åker vi väl då, om dom inte vill oss något)
Vi hade ögonen på oss medans vi backade ut och det verkade vara det som dom väntade på. För vi hann köra kanske 10meter innan blåljusen var på. Jag stannade direkt. Min man som inte är bästis med polisen klev ur från passagerarsidan med ganska dålig attityd och blev direkt indragen i polisbilen. Dom sa till mig att vi ska ta blodprov på honom och bad mig köra efter till polishuset ( garnisonen?). Anyway när vi skulle åka gick en ny polis fram till mig och sa att jag också såg påverkad ut ( vilket ingen av oss faktiskt inte var) så vi var inte direkt rädda för att blodprov skulle visa något. Vi åkte då båda med gör att lämna blod och var rätt så spydiga och otrevliga eftersom vi ansåg att dom totalt slösade våran tid. När vi blev släppta gick vi fnissande från polisstation och pratade om att polisen gjort sin mest meningslösa insats någonsin. Vi ringde även flera vänner för att berätta om polisen onödiga ingripande.
Vi väntade oss våra negativa svar från polisen men när vi inte hört något på ett par månader besökt jag mig för att själv ringa upp och fråga varför vi inte fått något brev eller en ursäkt. Jag fick då svaret att dom har försökt få tag på mig? ( även fast dom inte skickat brev tydligen) och att jag ska ha visat 0,0031 i mitt blod? Den totala chocken som uppstår. Det kan väl inte finnas någon möjlighet? Min man försökte få tag på sina provsvar men har fått i besked att det är under utredning? Men det har ju gått 4 månader nu?

Jag har såklart bestridit att mitt blodresultat kan vara möjligt och har pratat med advokater åklagare och Rättsmedicinalverket. Alla säger att testen är säkra.( fast det tydligen bara är en månads utbildning för att få testa blod) Så min fråga är. Kan polisen ha manipulerat mitt prov för att sätta dit mig eftersom jag va så säker och spydig över att jag skulle vara negativ? Eller kan det vara någon möjlighet att det kan sitta kvar i blodet en vecka? Har jag någon chans i rättegång att kunna bevisa min oskuld?
Har begärt att få mitt blod omtestat men enligt Rättsmedicinalverket kan endast åklagare begära det. Och enligt åklagaren ska jag begära -.-

kan tillägga att jag en en tjej 24år 168cm lång 54kg vikt.

Dom vinner ingenting på att manipulera drogtester, och cannabis kan sitta kvar flera månader i kroppen..
Citera
2016-06-06, 18:43
Medlem
Cybersluts avatar
http://www.dagensjuridik.se/2015/05/...ade-blodprovII

http://lawline.se/answers/indraget-k...uk-av-cannabis

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle20871062.ab

Här har du lite information som kan komma till nytta om de försöker dra in ditt körkort då det troligtvis bara är tetracannabinol-syran de hittat i ditt blod, vilket inte är straffbart att köra med i systemet! Snutjävlarna och åklagarna vet knappt själva om detta och därför är det många som blir felaktigt dömda. Har själv en kompis som torskade sitt körkort på blodprov mer än 10 dagar efter han rökt sista gången.
Citera
2016-06-06, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Dom vinner ingenting på att manipulera drogtester, och cannabis kan sitta kvar flera månader i kroppen..
Nu var ju frågan om det sitter i BLODET inte i KROPPEN.
Som jag har förstått ska det sitta i blodet 24 timmar? Beror givetvis på hur mycket man brukat men efter 7 dagar bör man ju vara ren i blodet kan jag tycka.. konstigt konstigt..
Citera
2016-06-06, 19:19
Medlem
Cannamupps avatar
Nej det är 24h till någon vecka.
Väldigt individuellt precis som vid vilka andra prover som helst.
Mängden verkar inte särskilt stor heller.

Sen har du fått svar från en användare är det tetrablablabla SYRA så har du en del på din sida.
Citera
2016-06-06, 19:29
Medlem
Fallen.Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrunk
Nu var ju frågan om det sitter i BLODET inte i KROPPEN.
Som jag har förstått ska det sitta i blodet 24 timmar? Beror givetvis på hur mycket man brukat men efter 7 dagar bör man ju vara ren i blodet kan jag tycka.. konstigt konstigt..

I blodet bara 24 timmar?.
Skolor verkligen suger..
Citera
2016-06-06, 20:23
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallen.Angel
Skolor verkligen suger..
" Skolor verkligen suger " ? Back to school kanske?
Citera
2016-06-07, 13:53
Medlem
Cannamupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallen.Angel
Skolor verkligen suger..

FRÅN 24h och det är inte skolan som lär ut det ditt offer.
Citera
2016-06-07, 19:09
Medlem
Urban.Hjarnes avatar
Svar ja - polisen kan manipulera proverna och ingen kan bevisa det. Det finns ingen som helst kvalitetskontroll eller ackreditering som styr polisens arbete med prover för drogtester. När provet väl kommit till labbet är det hygglig koll, men det kan fortfarande ske misstag.

Det är fullständigt obegripligt varför svenska domstolar accepterar sådana här analysresultat som "bevis" av något slag. Kvalitetskontrollen är sämre än städkontrollen på McDonalds toaletter.
Citera
2016-06-08, 12:21
Medlem
snuptiks avatar
Finns väl såkallade studsvärden också. Dvs att även om du inte rökt så kanske en del restprodukter/metaboliter frigjorts från fettvävnad t.ex. om du rört på dig ovanligt mycket just denna dagen och var uttorkad vid provtagningstillfället. Vi kan bara gissa oss fram då metabolism osv spelar roll. Märkligt att ni båda åkte på det dock. Men jag uppskattar att du delar med dig. Hade också "1-3 dagar som mest i blodet"-sparat i hjärnarkivet men får revidera den infon.
Citera
2016-06-08, 12:27
Medlem
snuptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urban.Hjarne
Svar ja - polisen kan manipulera proverna och ingen kan bevisa det. Det finns ingen som helst kvalitetskontroll eller ackreditering som styr polisens arbete med prover för drogtester. När provet väl kommit till labbet är det hygglig koll, men det kan fortfarande ske misstag.

Det är fullständigt obegripligt varför svenska domstolar accepterar sådana här analysresultat som "bevis" av något slag. Kvalitetskontrollen är sämre än städkontrollen på McDonalds toaletter.

Nja. Just blodprov tas av sjuksköterska och skickas väl till SKL för screening? Har svårt att se var i ledet det är möjligt att manipulera provet. Man kan ju råka blanda ihop prover men då går ju någon annan fri istället och jag har svårt att tänka mig att någon vill riskera sin legitimation (vård eller polis) för att fälla någon för ringa när polisen har lite annat att göra.

Edit: Sorry för dubbelpost!
Citera
2016-06-10, 00:01
Medlem
Urban.Hjarnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuptik
Nja. Just blodprov tas av sjuksköterska och skickas väl till SKL för screening? Har svårt att se var i ledet det är möjligt att manipulera provet. Man kan ju råka blanda ihop prover men då går ju någon annan fri istället och jag har svårt att tänka mig att någon vill riskera sin legitimation (vård eller polis) för att fälla någon för ringa när polisen har lite annat att göra.

Edit: Sorry för dubbelpost!

Blodprov tas av sköterska/läkare med legitimation från SoS, ja. Provet lämnas sedan till en polisman, och då upphör all kvalitetskontroll. Det finns inga regler som styr utbildning av polisen, försegling av prov, dokumentation av överlämningar och mottaganden ("Chain of custody" som det heter i civiliserade länder. Finns ingen svensk översättning.)

Polisen kan öppna röret och skaka det mot en beslagtagen haschkaka några sekunder, och då blir det positivt för THC vid analys med LC-MS.

Poliser och åklagare hatar att ha fel och det finns noll internkontroll, så självklart kommer de att smutsa ner prover!

Oh, när jag tänker efter lite så är "Polis" det perfekta yrket för de som vill röka gratis! Det förekommer inga drogtester inom polisen, och de kan beslagta massor av finfint röka varje dag - helt gratis!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in