2016-06-06, 12:45
Medlem
Man får var eviga dag läsa om domedagsprofetior som A.I, miljöhot, ekonomiska krascher, terrorism. Teorier som säger att människan går under om X antal år. Men jag är då helt övertygad om att dessa teorier har funnits lika länge som människan funnits.

Religioner har då sedan år ett alltid skrämt upp människan med sina gudar.

Men jag vill inte backa tiden 2000år, utan 50-100år och fråga er som vet; Vilka domedagsprofetia fanns det då?

Fanns det någon domedagsprofetia då, runt år 1950, som man inte alls talar om nu, 2016?
Citera
2016-06-06, 12:53
Medlem
virablatiras avatar
Tredje världskriget och atombomber lär ju ha varit stora orosmoment då. Under 70-talet pratades det om att vi gick mot en ny istid och det är ju ingenting vi talar om längre utan helt motsatt utveckling. Oklart om istid var något som pratades om ännu tidigare men kan mycket väl tänka mig det
Citera
2016-06-06, 13:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Det vanligaste är väl olika religiösa samfund som förutspått jordens undergång - antingen genom att t.ex. jesus ska komma tillbaka och ta oss alla till paradiset eller att satan kommer och gör allt till ett helvete.. Jehovas Vittnen hör väl till de flitigare på det området och har förutspått jordens undergång av och till sedan 1800-talets slut. 1938 var det t.ex. för sent att gifta sig eller skaffa barn enligt JV och 1941 samt 1942 var det absolut bara månader kvar...
Millennieskiftet var förstås också populärt som undergångsdatum, samt förstås 2012 (Mayakalendern) som du nog hört. Men det finns i stort sett hur mycket som helst - har svårt att tro att du kan hitta ett enda årtal de senaste hundra åren som inte utsetts till slutet av en eller annan grupp..
Här är en mindre sammanställning av en del domedagar - främst religiösa men lite annat finns också som förutsägelser av astronomer och författare.
Citera
2016-06-06, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det vanligaste är väl olika religiösa samfund som förutspått jordens undergång - antingen genom att t.ex. jesus ska komma tillbaka och ta oss alla till paradiset eller att satan kommer och gör allt till ett helvete.. Jehovas Vittnen hör väl till de flitigare på det området och har förutspått jordens undergång av och till sedan 1800-talets slut. 1938 var det t.ex. för sent att gifta sig eller skaffa barn enligt JV och 1941 samt 1942 var det absolut bara månader kvar...
Millennieskiftet var förstås också populärt som undergångsdatum, samt förstås 2012 (Mayakalendern) som du nog hört. Men det finns i stort sett hur mycket som helst - har svårt att tro att du kan hitta ett enda årtal de senaste hundra åren som inte utsetts till slutet av en eller annan grupp..
Här är en mindre sammanställning av en del domedagar - främst religiösa men lite annat finns också som förutsägelser av astronomer och författare.

Har inte kollat men mormonerna tror jag är bäst/värst på att förutspå jordensundergång, vid minst 3 tillfällen.

På 50-60,70 var det kalla kriget igång och vanligt folk var riktigt skakade.
Sedan kom Terrorn från ETA,IRA och RAF terror från vänster.

Något jag vill minnas vad att vi med utsläpp skapade hål i oxonlagret och man bad folk sluta med hårspray, men det har jag inte hört något om.
Citera
2016-06-06, 17:39
Medlem
Clawdices avatar
UFOn, flygande tefat, var ju väldigt på tapeten där omkring. Fanns nog en del domedagskänsla med det där radioprogrammet som folk trodde var livesändning.
Citera
2016-06-06, 18:00
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallowen
Har inte kollat men mormonerna tror jag är bäst/värst på att förutspå jordensundergång, vid minst 3 tillfällen.

På 50-60,70 var det kalla kriget igång och vanligt folk var riktigt skakade.
Sedan kom Terrorn från ETA,IRA och RAF terror från vänster.

Något jag vill minnas vad att vi med utsläpp skapade hål i oxonlagret och man bad folk sluta med hårspray, men det har jag inte hört något om.

Doomsday preppers började väl bygga fallout shelters på 50-talet, men det gör de ju än idag så det är knappast en profetia som har upphört.

Angående ozonlagret så var det väl på 70-90-talet, men idag har drivgaserna i sprayburkar ersatts med miljövänligare alternativ. Tror även kylskåpen är miljövänligare idag och ozonskiktet har väl läkt hyfsat. Vad jag minns är att fåren i Australien blev blinda när det var som värst, men hur sant det var vet jag inte..
Citera
2016-06-11, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Doomsday preppers började väl bygga fallout shelters på 50-talet, men det gör de ju än idag så det är knappast en profetia som har upphört.

Angående ozonlagret så var det väl på 70-90-talet, men idag har drivgaserna i sprayburkar ersatts med miljövänligare alternativ. Tror även kylskåpen är miljövänligare idag och ozonskiktet har väl läkt hyfsat. Vad jag minns är att fåren i Australien blev blinda när det var som värst, men hur sant det var vet jag inte..

Det var nytt med blinda får, men jag läser på FB och det är allt ett och annat blint får här också.
Citera
2016-06-12, 15:54
Medlem
Storm.Hatts avatar
"Beginning in 1950, McCarthy became the most visible public face of a period in which Cold War tensions fueled fears of widespread Communist subversion."
(Wikipedia)
Citera
2016-06-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof

Fanns det någon domedagsprofetia då, runt år 1950, som man inte alls talar om nu, 2016?

Runt 1950 levde vi i allra högsta grad med andra världskriget i friskt minne. Sovjetunionen och den internationella kommunismen ansågs vara det allvarligaste hotet, åtminstone mot oss i Europa. Rädslan för ett nytt storkrig, med atombomber, var nog det som skrämde folk mest.

Om det verkligen ska kallas domedagsprofetia är väl en bedömningsfråga.

Under 1960-talet talades det mycket om överbefolkningen, dvs att det blir så många människor på jorden att mat och andra resurser skulle ta slut, och så småningom leda till en katastrof, och om föroreningen av vatten och luft. Jag vill nog betrakta dem som domedagsprofetior. Biocid- och miljödebatterna tog riktig fart ungefär då.

Rachel Carson, Georg Borgström och Hans Palmstierna är några författare/debattörer som förde fram detta.
-------------------------------------------------

Bibeltrogna människor talade om en snart kommande domedag även då, och har väl gjort det alltid. Icke-religiösa personer har nog aldrig tagit detta på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in