• 1
  • 2
2016-06-06, 04:15
Medlem
Ambelains avatar
Matoljan i alla dess olika former har ju formligen revolutionerat det svenska köket, och det på ganska så kort tid.

Före det såldes matolja i små buteljer (Kron-olja).
Den olja användes bara en gång om året till julbakets friterade klenor.

Men det var först i slutet av 90-talet oljorna började göra sitt intåg.

Innan dess var det smör, smör och margarin, man skulle steka sin mat i.

Men rapsolja tillverkades ju även förr.
Rapsfälten stod i blom lika mycket, om inte mer, även då.

Så olja fanns.

Frågan är bara varför man inte saluförde det isf?
Citera
2016-06-06, 04:26
Medlem
(wiki) Rapsoljan var oaptitlig, inte förrän mitten av 70-talet fick man fram en 'god' (neutral) olja, i Kanada.
Man kan tänka sig några år för utvärdering, så 80-talet till marknad.
Sedan några år för att etablera sig i Sverige.
Citera
2016-06-06, 04:29
Medlem
christerys avatar
Tja den var inte Svensk ens enligt Wikipedia

Citat:
Kronolja är en matolja. 1900-talets livsmedelsbutiker hade länge bara Matolja eller Kronolja som var anonyma blandningar av amerikansk-asiatisk jordnötsolja, bomullsfröolja, sesamolja och sojaolja. Först under 1970-talet började det dyka upp annat i form av till exempel olivolja i småflaskor för att användas i sallader.

Så det kan väl ha att göra med pris då det var en importproukt, samt (mer troligt) vad man är van vid att använda i matlagning och vad slutresultatet smakar.

Jag blandar ju olja och smör även nu för att få med smaken från smöret när det är brynt. Och TV-kockarna som skvätter olivolja i allt fattar jag inte alls mig på. Den har jag i en sallad och inte till att steka med.
Citera
2016-06-06, 04:51
Medlem
kraftfoders avatar
Jag fick höra för många år sedan, att det berodde på Carlshamns fettfabrik. Europas största margarinfabrik under många år. För att få avsättning för allt margarin, var olja mer eller mindre "ihjältullat" för den svenska marknaden. Detta ändrades först med EU-inträdet, då gränserna öppnades för otullad matolja från Europa. Kom ihåg alldeles innan EU-inträdet att jag köpte kronolja för att fritera panerad torsk i. 750 ml-flaskan av Kronoljan kostade 50:-! Omräknat till dagens penningvärde motsvarar det 100:-. Idag kan jag köpa en liter rapsolja på Willys för 15:-, motsvarande 7:50 i 90-talskronor. Så för att förkorta svaret: Att svensken inte använde matolja förr i större utsträckning berodde på skyddstullar och jordbrukspolitik. Undrar hur många svenskar detta kostar livet för, med åderförfettning och hjärtsjukdomar som följd? Grannen som är läkare, säger att man inte ska äta fetter som är fasta i rumstemperatur, då dessa fetter är ohälsosamma och fastnar i ådrorna. Jag tror honom. Italienare och greker har inte våra hjärtsjukdomar, och de använder mest olja.
Citera
2016-06-06, 05:16
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag fick höra för många år sedan, att det berodde på Carlshamns fettfabrik. Europas största margarinfabrik under många år. För att få avsättning för allt margarin, var olja mer eller mindre "ihjältullat" för den svenska marknaden. Detta ändrades först med EU-inträdet, då gränserna öppnades för otullad matolja från Europa. Kom ihåg alldeles innan EU-inträdet att jag köpte kronolja för att fritera panerad torsk i. 750 ml-flaskan av Kronoljan kostade 50:-! Omräknat till dagens penningvärde motsvarar det 100:-. Idag kan jag köpa en liter rapsolja på Willys för 15:-, motsvarande 7:50 i 90-talskronor. Så för att förkorta svaret: Att svensken inte använde matolja förr i större utsträckning berodde på skyddstullar och jordbrukspolitik. Undrar hur många svenskar detta kostar livet för, med åderförfettning och hjärtsjukdomar som följd? Grannen som är läkare, säger att man inte ska äta fetter som är fasta i rumstemperatur, då dessa fetter är ohälsosamma och fastnar i ådrorna. Jag tror honom. Italienare och greker har inte våra hjärtsjukdomar, och de använder mest olja.
Ja, det kan jag mycket väl tro på.
Den svenska mejeribranschen har ju fått en helt otrolig draghjälp av svenska staten genom tiderna.
Trots att det inte var "statligt monopol" så var det ju så nära monopl man kan komma egentligen.

Men sån där "Kronolja", den säljs väl inte ens längre?
Jag har inte sett den iaf tror jag.

Men jag vet att den fanns kvar ganska länge, stod där för sig själv och såg ledsen ut mitt bland alla de andra flaskorna olja.

Men Gatukök och hamburgerrestauranger, de friterade ju ändå.
Dvs före EU.

McDonalds hade förvisso ister att friteri i fram till 80-talet, med Sibylla, liksom efter 80_talet så användes ju vanlig vegetabilisk olja.

Dessa ställen borde väl ha varit undantagna olje-tullarna då på något sätt?
Annars hade ju deras friterade pommes blivit allt för dyra ...
Citera
2016-06-06, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Matoljan i alla dess olika former har ju formligen revolutionerat det svenska köket, och det på ganska så kort tid.

Så olja fanns.

Matlagningstrender och Medvetenhet, kort och gott.

Olja fanns, men ingen visste att olja var bättre än smör, rent hälsomässigt.
Transfetter i kex är godare än hälsosamma alternativ.
Smörstekta kantareller är godare än oljestekta kantareller.
Smörstekta korvar är godare än oljestekta korvar osv.
Citera
2016-06-06, 09:36
Medlem
madtops avatar
Citat:

Mycket märklig historieskrivning du drar till med.

I Iduns kokbok från 1911 finns ett recept på majonnäs - ett recept som självklart innehåller olja:
http://runeberg.org/idunskok/0235.html
Och ett recept på gravad strömming:
http://runeberg.org/idunskok/0095.html

I "Vår kokbok" från 1968 finns recept på t.ex pommes frites, grillad kycklingen som penslas med olja och gravad strömming.

På 70-talet friterade vi pommes hemma i mitt barndomshem. Fisken stektes i en smör och oljeblandning. Och olivolja använde vi till salladsdressing. Och vi åt senapsgravad strömming.

Så matoljor har saluförts och använts i Sverige mycket längre än du hävdar. Däremot så har dess popularitet successivt ökat.
Senast redigerad av madtop 2016-06-06 kl. 09:45.
Citera
2016-06-06, 10:30
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Mycket märklig historieskrivning du drar till med.

I Iduns kokbok från 1911 finns ett recept på majonnäs - ett recept som självklart innehåller olja:
http://runeberg.org/idunskok/0235.html
Och ett recept på gravad strömming:
http://runeberg.org/idunskok/0095.html

I "Vår kokbok" från 1968 finns recept på t.ex pommes frites, grillad kycklingen som penslas med olja och gravad strömming.

På 70-talet friterade vi pommes hemma i mitt barndomshem. Fisken stektes i en smör och oljeblandning. Och olivolja använde vi till salladsdressing. Och vi åt senapsgravad strömming.

Så matoljor har saluförts och använts i Sverige mycket längre än du hävdar. Däremot så har dess popularitet successivt ökat.

Han skriver ju precis ovanför att det fanns matolja i Sverige innan. Det krävs ju ingen forskare att förstå att han menar att populariteten ökade stort på 90-talet, förutsatt att man inte läser saker ut sitt sammanhang.
Visst är det lite felskrivet men man får ju vara lite autistisk för att missförstå det där.
Citera
2016-06-07, 18:50
Medlem
På 1970-talet kunde man endast köpa olivolja på Apoteket.
Citera
2016-06-07, 20:20
Medlem
Softis...s avatar
Citat:

Så olja fanns.

Som jag minns det så var det glasbuteljer liknande de som Zeta har i dag. Vi friterade camembert och musslor (mums). Tålde att användas många gånger efter filtrering i Melitta-filter. Var det Kron-olja tro?
Citera
2016-06-07, 21:52
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Som jag minns det så var det glasbuteljer liknande de som Zeta har i dag. Vi friterade camembert och musslor (mums). Tålde att användas många gånger efter filtrering i Melitta-filter. Var det Kron-olja tro?
Kron-olja.
Exempellöst dyrt ...
Men inte i relation till sin "goda kvalitet" ...

Och idag finns det vl nästan ingen som "återanvänder" sin olja på det sätt man gjorde förr (med filter etc).
Jag minns att folk återvann och sparade på sin olja även under 90-talet faktiskt.

---

Men jag frågade också om gatukökens oljeanvändning.
Sibylla, Burger King, McDonalds etc friterade ju i olja.
Även om McD friterade i ister fram till början av 80-talet.

Dessa borde ju ha fått några skattelättnader, med tanke på priset i övrigt.

Och det var inte bara Sverige oljan var så oanvänd.

Dvs även i USA var det ju vanligare att fritera i just ister, än olja.

Inte förrän ungefär samtidigt med Sverige försvann ister-friteringen till förmån för olje.friteringen..
Kan det ha något att göra med det som beskrev tidigare i tråden?
Dvs att den vegetabiliska matoljan (raps-olja tex) var oanvändbar före 80-talet?
Citera
2016-06-07, 21:55
Medlem
Ambelains avatar
Ps.

Man Kunde faktiskt köpa vegetabilisk matolja även "förr".

Fast då bara i utländska butiker, tex asiatiska affärer eller arabiska affärer.
Där kunde man köpa stora dunkar med olja.

Men av någon anledning köpte de svenska butikerna o varuhusen aldrig in det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in