• 2
  • 3
2016-06-28, 13:01
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Ja precis. Som i mitt fall, bra lnge efter att jag r dd..
S du har helt rtt...............

Avkastningen ver tid r vl i och fr sig rtt ointressant om man ska d inom 4-6 r.
Citera
2016-06-28, 14:19
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Avkastningen ver tid r vl i och fr sig rtt ointressant om man ska d inom 4-6 r.

Fr att terigen ta upp paradox fallet. Jag har betalat ca 17kkr i isk skatt sen jag brjade spara.

Vinstskatten fr paradox affren blev 38. En affr. 1.

Ska man d ta med en tio bagger p sbz, 115% p lucara, runt 250kkr i boliden derivat. Ja d skulle det blivit jvla intressant skatt i en vp dep.

Visst om man loggar in p sitt konto o kper nn hjrndd fond vart tredje r. Och inte ger ngra utdelningsaktier, ja D kanske ett vp konto r svinbra. Inte fr nn som aktivt frsker tjna pengar.

Edit: bara teoretisk vo skatt frn akelius innehavet r nstan dubbelt vad rsskatten p isk r.

Och som du sger "nr rntorna gr upp" ja visst. Men d fr man vl ta och organisera om, den dagen styrrntan r p 15%

Edit 2: 48 -> 38. Fat fingers.
Senast redigerad av rolemodel 2016-06-28 kl. 14:24.
Citera
2016-06-29, 12:01
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Fr att terigen ta upp paradox fallet. Jag har betalat ca 17kkr i isk skatt sen jag brjade spara.

Vinstskatten fr paradox affren blev 38. En affr. 1.

Ska man d ta med en tio bagger p sbz, 115% p lucara, runt 250kkr i boliden derivat. Ja d skulle det blivit jvla intressant skatt i en vp dep.

Visst om man loggar in p sitt konto o kper nn hjrndd fond vart tredje r. Och inte ger ngra utdelningsaktier, ja D kanske ett vp konto r svinbra. Inte fr nn som aktivt frsker tjna pengar.

Edit: bara teoretisk vo skatt frn akelius innehavet r nstan dubbelt vad rsskatten p isk r.

Och som du sger "nr rntorna gr upp" ja visst. Men d fr man vl ta och organisera om, den dagen styrrntan r p 15%

Edit 2: 48 -> 38. Fat fingers.

Nu r ju rntan, som sagt, vldigt lg och d blir ISK billigt. Sedan beror det ocks frsts p hur man handlar. Kper och sljer man ofta blir ISK sannolikt billigare ven i lngden. Om man dremot kper aktier och "aldrig" sljer dem kan nog VP-konto bli billgare eftersom ingen beskattning utlses frrn frsljning (frutom utdelningar), medan en ISK beskattas oavsett affrsfrekvens.

Frlustavdraget kan ju ibland vara aktuellt ocks och talar frsts till VP-kontots frdel.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in