Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-06-05, 12:23
Medlem
Som rubriken lyder. Hör ständigt människor kasta ur sig han är rik och har mycket pengar hit och dit. När går er gräns för när man har mycket pengar på kontot? 1miljon? 500 000?
Citera
2016-06-05, 12:25
Medlem
soligts avatar
Det är skillnad på cash och konto.
Citera
2016-06-05, 12:47
Medlem
Servals avatar
Det är ju väldigt individuellt och beror på vem du frågar.

Två exempel med 500k.

1. I din bekantskapskrets har de flesta inkomster runt 1mkr i månaden. Du har gjort väldigt dåliga affärer så du har extremt mycket lån, och i slutet av månaden har du i regel inte en krona kvar av din lön. Dock har du 500k på ditt konto som en buffert.

2. De flesta av dina vänner går på försörjningsstöd, du har helt okej lön och 500k sparat.
Senast redigerad av Serval 2016-06-05 kl. 12:49.
Citera
2016-06-05, 12:49
Medlem
Wiljans avatar
Det är en fråga som inte har svar. Det är ju omöjligt att sätta ett belopp om vi inte talar om några miljarder.

För mig är "mycket pengar" när man har mer än vad man gör av med och har nog att göra det man vill göra.

Du kan ju ha ut 20000 i månaden och ha fasta kostnader på 5000kr. Du kan ha ut 70000kr i månaden och ha fasta kostnader på 65000kr. Vem har då "mycket pengar"?

Här där vi bor är det många som gör sken av att ha mycket pengar. De har hus för 7-10 miljoner, kör nya dyra bilar och dyra klockor och handväskor. Men banken äger det mesta. Ja, det ser ut som mycket pengar. Men gör en avräkning så har det inte mer pengar en en knegarfamilj i Bredäng.

Jag tycker att jag har mycket pengar. Jag har allt jag behöver och mer än det. Behöver inte titta på prislappar. Vi köper det vi vill ha och åker utomlands några gånger per år. Så ja, för mig är det att ha mycket pengar. Är jag rik? Nej det är jag inte.
Senast redigerad av Wiljan 2016-06-05 kl. 12:51.
Citera
2016-06-05, 14:54
Medlem
Turbomachines avatar
För mig skulle det vara att jag kunde köpa vad jag vill när jag vill och att jag inte någonsin behöver jobba igen.
Citera
2016-06-05, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Det är ju väldigt individuellt och beror på vem du frågar.

Två exempel med 500k.

1. I din bekantskapskrets har de flesta inkomster runt 1mkr i månaden. Du har gjort väldigt dåliga affärer så du har extremt mycket lån, och i slutet av månaden har du i regel inte en krona kvar av din lön. Dock har du 500k på ditt konto som en buffert.

2. De flesta av dina vänner går på försörjningsstöd, du har helt okej lön och 500k sparat.
vad har mina vänners ekonomi o gör med om jag är rik?
Citera
2016-06-05, 16:55
Medlem
Pungt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
För mig skulle det vara att jag kunde köpa vad jag vill när jag vill och att jag inte någonsin behöver jobba igen.
Låter som en möjligtvis jäkligt högt satt ribba för vad som är mycket pengar. Har du aldrig tänkt att att du vill ha ett flygplan, rymdskepp, kryssningsfartyg eller liknande extremt dyra grejer? Saker som kostar över hundra miljoner kronor? Om du tänkt den tanken så är det alltså någonstans där gränsen går för vad som är "mycket pengar"?
Citera
2016-06-05, 17:07
Medlem
motfråga: hur definierar men mycket socker? eller: jag tycker mycket om dig?
Citera
2016-06-05, 17:13
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
när man kan bygga en exakt replika av dödsstjärnan skala 1:1 .
där har du den vedertagna definitionen av mkt pengar.
Citera
2016-06-05, 17:14
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ermal123
Som rubriken lyder. Hör ständigt människor kasta ur sig han är rik och har mycket pengar hit och dit. När går er gräns för när man har mycket pengar på kontot? 1miljon? 500 000?

När banken ber dig flytta dem eftersom de inte vill ha dem kvar där till 0% ränta.
Citera
2016-06-05, 17:20
Medlem
Jag skulle säga att en person har mycket pengar när han eller hon har möjligheten att förbättra sin livssituation med hjälp av just sina pengar.

Det gör ju att "mycket pengar" är helt olika för alla, det kan vara att en afrikansk åsnetämjare har råd att byta ut sin hydda mot en lägenhet lika väl som det kan vara att en finanspamp har råd att byta ut sin 80-talsvilla mot en fjällstuga.
Senast redigerad av TheWindCriesMary 2016-06-05 kl. 17:24.
Citera
2016-06-05, 17:29
Medlem
Unizeros avatar
Skuldfri samt 400k i samlat sparande (ej bostad) så är man ganska rik i min värld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in