2016-06-04, 18:14
Medlem
Hur håller man temperaturen på ungefär samma nivå när man friterar? I detta fallet munkar. Använder en vanlig kastrull och kör på spisen, finns det något läge på spisen som brukar vara lagom eller får man justera allt eftersom? Har dessutom termometer.
Citera
2016-06-04, 18:24
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullFart230Volt
Hur håller man temperaturen på ungefär samma nivå när man friterar? I detta fallet munkar. Använder en vanlig kastrull och kör på spisen, finns det något läge på spisen som brukar vara lagom eller får man justera allt eftersom? Har dessutom termometer.

Är nog olika tyvärr för alla spisar... så det blir helt enkelt svårt... men har du fått rätt temp så släng i en munk och fritta klart, sedan kollar du tempen igen osv... är nog det "bästa"...

Friterade en del med kastrull o spis samt termometer förr...
Men sedan hittade jag en grym fritös (ser "proffsig ut") för 199 kr på ÖB... termostat, nätbehållare... I'll never go back...

Munkar gjorde förresten bara för någon månad sedan! Blev mumsigt!

Vad jag minns så på min 1-6 skala på min spis så pendlade jag mellan 3'an och 4'an... men svårt med sweetspoten (typ 180 g)
Citera
2016-06-04, 18:24
Medlem
Jag brukar köra full fart och kontrollera tempen på oljan med hjälp av det jag friterar.
Citera
2016-06-04, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Är nog olika tyvärr för alla spisar... så det blir helt enkelt svårt... men har du fått rätt temp så släng i en munk och fritta klart, sedan kollar du tempen igen osv... är nog det "bästa"...

Friterade en del med kastrull o spis samt termometer förr...
Men sedan hittade jag en grym fritös (ser "proffsig ut") för 199 kr på ÖB... termostat, nätbehållare... I'll never go back...

Munkar gjorde förresten bara för någon månad sedan! Blev mumsigt!

Vad jag minns så på min 1-6 skala på min spis så pendlade jag mellan 3'an och 4'an... men svårt med sweetspoten (typ 180 g)

Okej, jag får pröva mig fram helt enkelt. Just idag blir det i gryta men ev. fritös längre fram! Tacktack!
Citera
2016-06-04, 18:50
Medlem
Hebbe1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullFart230Volt

Använd gjutjärns- eller koppargryta. Har du inte det så går det också, men inte lika bra.

Ställ spisen på max.

Dra upp tempen på oljan till åtminstone 220 grader. Helt beroende på hur stor kastrull du har och hur mycket du friterar åt gången. När du slänger ner första batchen så sjunker temperaturen på oljan rejält.

Ha nu koll på temperaturen. När den når lite över 180. Säg 185 max, så drar du av kastrullen från plattan.
När temperaturen sjunker till 180 igen så sätt kastrullen på plattan igen.

När första batchen är klar så måste du om igen hetta upp oljan till cirka 220 och börja om på nytt.

Väldigt tidskrävande men det funkar.

Bäst är dock att investera i en ordentlig fritös. Ingen för 199 kronor dock. Lägg en rejäl slant om du har råd. Ju mer watt desto bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in