2017-01-18, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Svängdörrar till förövarna har väl absolut ingen här önskat. Tvärtom borde Martin kontrollerats betydligt bättre och hållits bakom lås och bom när han inte skötte sin villkorliga frigivning. Att knaka är ett brott - urinprov regelbundet och han hade åkt in igen ( kan ju kallas svängdörr men svänge ju bara inåt 😀 ).

Men ärligt sagt har jag svårt att se varför krav på att en misshandlad kvinna skulle avlutat med mannen skulle vara ett rött skynke. Då hade hon ju kanske förstått varför det är allvar.

Alla gånger han dömts dvs släppts in, har han också släppts ut.
Det är närmast definionen på svängdörr.

Wikipedia. "Svängdörr eller pendeldörr är en dörr som kan öppnas åt båda hållen för att underlätta in- och utgång ....".
Citera
2017-01-18, 18:49
Bannlyst
Om man läser tråden från början är det många som anklagar polisen för att inte ha hjälpt Lotta tillräckligt. Detta var innan FUP släpptes och alla insåg att hon faktiskt fick all upptänklig hjälp men tackade nej.

Likadant var det flera som skrev att Lotta ju hade gjort allt rätt genom att göra slut. Detta visade sig också helt felaktigt. Nu vill man rädda anseendet och fortsätter på inslagen linje istället för att inse att Lotta gjorde ett dåligt val som blev ihop med Martin trots kännedom om hans bakgrund och allt han stod för.

Det samhället skulle ha varit bättre på enligt min mening är att Martin inte borde fått gå lös bland folk. Hans missbruksproblem borde ha renderat i drogtester och anmälningsplikt hos frivården för kontroll. Det var en villkorlig frigivning med alldeles för lösa tyglar för en våldsam missbrukare.

Att som Pripps 3.5 skriva att samhället "failar att hjälpa" och att samhället inte lägger tillräckligt med resurser känns inte särskilt peppande om någon i Lottas situation läser tråden. Samhället erbjöd faktiskt all hjälp i det här fallet!

Det är säkerligen ett svårt och tufft beslut att bryta upp från sitt liv men har man nu försatt sig i situationen genom att själv välja en kriminell kåkfarare så ska man veta att samhället och kvinnojourer finns och att det kan vara fatalt - som i Lottas fall- att tacka nej till den hjälpen.
Citera
2017-01-18, 18:55
Avslutad
Jag har träffat en kille en ggn som visade sig vara en s k kvinnomisshandlare.
Det slutade som tur var gott för mig efter såväl misshandel som våldtäkt.

När jag äntligen fått ut honom ur lgh så tillkallades vänner och senare polis.
Självklart blev jag rädd och ville för allt i livet inte mer träffa denne kille (som i början var jätteromantisk, gav mig massa komplimanger, presenter och på så sätt snärjde in mig i relationen)

Jag var inte så gammal vid det här laget så jag förstod inte så mkt om vad man skulle fråga om mer än att jag i efterhand förstod att hans förflutna gav signaler om att något inte stod rätt till (sparkad från flera jobb, inga vänner, mkt anabola och droger, fråntagen vårdnad och övervakat umgänge med sina barn och allt vara alla andras fel och han blev alltid missförstådd)

Anledningen till att jag tar upp detta är att Lotta visst hade ett val. Ett val att lämna Martin. Som de flesta normalt funtade tjejerna gör i denna situation. Han var ju tydlig med sin historik och ändå valde hon att fortsätta träffa honom. Varför då kan man undra? Var hon dum i huvudet på riktigt eller hade hon bara otur när hon tänkte? Ja jag tror att hon var en ganska trasig själ med vridna värderingar och som dessutom ville leka med elden lite.

Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo självklart var inte Lotta värd att mördas. Självklart ska Martin hållas bakom lås och bom för evigt eller helst svälta ihjäl honom så han kostar mindre skattepengar. Men så funkar ju inte vårt vackra land utan alla är förlåtna och har rätt till ett s k nytt liv fastän dom gång på gång visar att de inte klarar av ett bättre liv.

MEN Lotta lekte självmant med elden och borde haft den spärren att inte gilla när det bränns.
Hon borde hoppat av tåget mkt tidigare men hon VALDE att inte göra det.
Hon fick ta ett hårt straff för sitt farliga lekande och det var hon inte värd. Men precis som om jag stoppar i mig hamburgare varje dag och riskera att bli sjuk så VÄLJER jag aktivt detta.
Den som tror något annat är naiv och förminskar en vuxna människans förstånd och gör hen till ett barn.
Citera
2017-01-18, 19:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annahoj79

Självklart blev jag rädd och ville för allt i livet inte mer träffa denne kille (som i början var jätteromantisk, gav mig massa komplimanger, presenter och på så sätt snärjde in mig i relationen)

Jag var inte så gammal vid det här laget så jag förstod inte så mkt om vad man skulle fråga om mer än att jag i efterhand förstod att hans förflutna gav signaler om att något inte stod rätt till (sparkad från flera jobb, inga vänner, mkt anabola och droger, fråntagen vårdnad och övervakat umgänge med sina barn och allt vara alla andras fel och han blev alltid missförstådd)

Anledningen till att jag tar upp detta är att Lotta visst hade ett val. Ett val att lämna Martin. Som de flesta normalt funtade tjejerna gör i denna situation. Han var ju tydlig med sin historik och ändå valde hon att fortsätta träffa honom. Varför då kan man undra? Var hon dum i huvudet på riktigt eller hade hon bara otur när hon tänkte? Ja jag tror att hon var en ganska trasig själ med vridna värderingar och som dessutom ville leka med elden lite.

Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo självklart var inte Lotta värd att mördas. Självklart ska Martin hållas bakom lås och bom för evigt eller helst svälta ihjäl honom så han kostar mindre skattepengar. Men så funkar ju inte vårt vackra land utan alla är förlåtna och har rätt till ett s k nytt liv fastän dom gång på gång visar att de inte klarar av ett bättre liv.

MEN Lotta lekte självmant med elden och borde haft den spärren att inte gilla när det bränns.
Hon fick ta ett hårt straff för sitt farliga lekande och det var hon inte värd. Men precis som om jag stoppar i mig hamburgare varje dag och riskera att bli sjuk så VÄLJER jag aktivt detta.
Den som tror något annat är naiv och förminskar en vuxna människans förstånd och gör hen till ett barn.

Tack för att du delar med dig av din upplevelse!
Jag tror du har helt rätt - analysen leder fram till man nog måste anses vuxen nog att ta ansvar för sina val.
Du var inte så gammal när det hände som du skriver, troligen del av förklaringen till vad man hamnat i.

BO i detta fall var ju inte en ung och oerfaren. Därför borde hon nog förstått bättre.

Vi kan inte låtsas att ingen är ansvarig för något och samhället är ansvarigt för allt.
Vi varken vill ha eller har råd med en sådan tillvaro.
Senast redigerad av Solglittret 2017-01-18 kl. 20:13.
Citera
2017-01-18, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annahoj79

Bra att du fick stöd och kunde ha ork att ta dig ur situationen.

Jag tänker ändå att detta, allt som hände, skedde både tämligen hastigt och under kort tid. Fyra månader är allt som det handlar om från levande till mördad kvinna.

I Efterhanden är det alltid lätt att tycka både det ena och det andra, om Hur Lotta skulle agerat. Jag tror att Lotta som kom från en Norrländsk småstad kanske aldrig träffat en så rutinerad psykopat som Martin är. Dessutom ökänd sådan. Hans kriminalregister talar sitt övertydliga språk.

Det är det enda han gjort i hela sitt liv.

Han han sedan berättat väl valda delar för Lotta, säger ingenting om att hon begrep ens en hundradel av vidden av det hela. Martin däremot med sin erfarenhet visste exakt hur han skulle gå till väga. Han följde sitt klassiska mönster när han blir utsläppt.

# Börja bygga på med anobala steroider (muskelmassa) och ta droger. Ligga lågt under tiden.
# Kolla upp lämpliga offer (kvinnor), kontakta dem via Facebook, sälja in sig själv ... men tar kontakt först när muskelmassan är på plats. Den är nämligen den som ger honom Makten.
# Helt Krasst är det så att han har vare sig egna pengar eller boende. Han behöver också göra sig av med dom aggressioner som följer med det ökande missbruket.

Martin vet Exakt vad han gör. Offret har ingen susning.

# Han isolerar den utvalda. Tar över både mobil och Facebook, och hela hennes liv.
# Fort går det också, denna djävulsdans.
# Misshandel och hot, mot Offret och också hennes nära och anhöriga.
# Han stryper effektivt alla hennes utvägar bort från honom. Hon är fångad i hans spindelnät.

Detta är det som hände under 4 månader i Lottas 41 åriga liv. Sedan misshandlade han henne grovt till en blodig röd massa under intensiv misshandel under 13 minuter. En tidig morgon när hon oanades öppnade porten för honom ca kl 05.00 på morgonen.

Han tog av sig skorna, sedan slog han ihjäl henne. "Jag matade slag" säger Martin.
Citera
2017-01-18, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Jag tänker ändå att detta, allt som hände, skedde både tämligen hastigt och under kort tid. Fyra månader är allt som det handlar om från levande till mördad kvinna.

I Efterhanden är det alltid lätt att tycka både det ena och det andra, om Hur Lotta skulle agerat. Jag tror att Lotta som kom från en Norrländsk småstad kanske aldrig träffat en så rutinerad psykopat som Martin är. Dessutom ökänd sådan. Hans kriminalregister talar sitt övertydliga språk.

Han han sedan berättat väl valda delar för Lotta, säger ingenting om att hon begrep ens en hundradel av vidden av det hela. Martin däremot med sin erfarenhet visste exakt hur han skulle gå till väga. Han följde sitt klassiska mönster när han blir utsläppt.

# Börja bygga på med anobala steroider (muskelmassa) och ta droger. Ligga lågt under tiden.
# Kolla upp lämpliga offer (kvinnor), kontakta dem via Facebook, sälja in sig själv ... men tar kontakt först när muskelmassan är på plats. Den är nämligen den som ger honom Makten.
# Helt Krasst är det så att han har vare sig egna pengar eller boende. Han behöver också göra sig av med dom aggressioner som följer med det ökande missbruket.

# Han isolerar den utvalda. Tar över både mobil och Facebook, och hela hennes liv.
# Han stryper effektivt alla hennes utvägar bort från honom. Hon är fångad i hans spindelnät.

Detta är det som hände under 4 månader i Lottas 41 åriga liv. Sedan misshandlade han henne grovt till en blodig röd massa under intensiv misshandel under 13 minuter. En tidig morgon när hon oanades öppnade porten för honom ca kl 05.00 på morgonen.

Han tog av sig skorna, sedan slog han ihjäl henne. "Jag matade slag" säger Martin.
Så sant. Sådana som Martin vet precis vad de gör. Att Lotta utifrån sina livserfarenheter inte hade en susning kan man inte klandra henne för oavsett om hon var 20,30,40,50 eller ännu äldre. Hon hade inte en susning och den jäveln tog iskallt av sig skorna. 13 minuter senare var hon så misshandlad att hon inte hade en chans att överleva.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2017-01-18 kl. 22:27.
Citera
2017-01-18, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Så sant. Sådana som Martin vet precis vad de gör. Att Lotta utifrån sina livserfarenheter inte hade en susning kan man inte klandra henne för oavsett om hon var 20,30,40,50 eller ännu äldre. Hon hade inte en susning och den jäveln tog iskallt av sig skorna. 13 minuter senare var hon så misshandlad att hon inte hade en chans att överleva.

Nej. Lotta hade ingen chans.
Citera
2017-01-18, 23:05
Medlem
Jag har pratat med tidigare kvinnor som varit tillsammans med Martin.
Och de berättar hur super trevlig han är.
Och så charmig. Så manipulerade. Flera av dem har försökt bryta kontakten efter ca 2 v men accepteras EJ av honom.
Han tar över kontrollen. Psykisk och fysisk misshandel.

Ert dravel fram och tillbaka är så sjukt. Fattar inte varför ni ältar fram och tillbaka om Lotta.
Låt henne få frid.
Så sjukt det ni håller på med. ! Finner inga ord. VISA RESPEKT
Ni har inte tänkt på orsak till att hon öppnade dörren! Hon gav upp, spelade ingen roll om hon öppnade el inte. Hon visste vad som skulle hända
Senast redigerad av Earl99grey 2017-01-18 kl. 23:09.
Citera
2017-01-18, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere

Nu är Lotta omyndigförklarad igen?

Tillvägagångssättet som Remark radar upp stämmer troligen mycket bra. Jag begriper däremot inte hur ni kommer till slutsatsen att hon "inte hade en susning"?

Hon visste att han var kriminell. Att han suttit inne för misshandlar och att han missbrukade kokain, benso och anabola. Hon använde själv en mildare variant som hon köpte av Martin, om man nu ska tro honom, hon snortade kokain helt öppet inför vänner, hon följde med honom till psyk, hon ljög om deras förhållande (precis som Angelica) just för att hon visste vad släkt och vänner skulle tycka om saken. Hon blev varnad av flera.

Det är därför orimligt att hävda att hon "inte visste" eftersom hon "var från norrland". Klart att hon visste.. men valde bara att ignorera det för att hon ville ha spänning och "fantastiskt sex". Hon valde också att ignorera polisens och samhällets resurser som ställdes till hennes förfogande direkt när hon anmälde.
Citera
2017-01-18, 23:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Det finns kriminella i Norrland också - kvinnomördaren Aldén, våldtäktsmannen Hagamannen - bland det värsta vi haft i den vägen och dubbelpolismördaren Arklöv var just uppvuxen i en liten Norrländs by.

När Martin skulle friges villkorligt angav man just att hans höga konsumtion av anabola för att få stora muskler, var en riskfaktor - han höll på med anabola inne på anstalten också.

Han hade dessutom tjejer direkt när han muckade, redan före Lotta - han postade nedvärderande kommentarer om en tjej på sin Facebook-sida - som Lotta hade läst.

Inte heller tog han över hennes mobil - det vittnar om inte annat alla sms som utbyttes dem emellan. Han visste inte "exakt vad han gjorde" tvärt om var han ju hög och väck av o till, snurrig i huvudet - läs en del sms.

Något "strypande av alla hennes utvägar bort från honom" är absolut inte sant. Först och främst hade hon kontakt med systrar och vänner, jobb och exet - varje dag.
Hon hade många möjligheter att upphöra med Martin, inte minst när han sa att det var slut och Lotta var sårad. Då hade hon kunnat undvika att börja om.

Lotta hade bott i "storstan" i 13 år och haft ett flertal både långa och korta relationer med män, hon hade flertal gemensamma Facebookvänner med Martin och hade all information om Martins 12 fängelseår, att ett offer hade dött och att han var dömd för kvinnomisshandel. Hon visste dessutom att han knarkade och tog anabola samt sannolikt också langade.

Martin var nog vidrig i sitt beteende på många sätt, men att göra en osann pekoral av av hur Lotta och Martins förhållande inleddes och utvecklades gynnar ingen. Det blir bara fel eftersom FUPens bakgrundsfakta talar emot det du skriver. Varför inte läsa vad Angelica anser om Martin i förhören - hon tycker fortfarande väldigt mycket om honom.

Martin betedde sig förfärligt och gjorde jättefel - därför straffas han.
Men det är väl bättre att erkänna att Lottas beteende också var fel - än att försöka bortförklara det med en massa ursäkter hela tiden.

Lotta behöver inga ursäkter, hon är död. De som lever och är i samma situation behöver heller inga ursäkter för att träffa en ny Martin och stanna kvar. De behöver få höra att valet är deras och Martintyper är farliga.
Senast redigerad av Solglittret 2017-01-18 kl. 23:49.
Citera
2017-01-18, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Earl99grey
Jag har pratat med tidigare kvinnor som varit tillsammans med Martin.
Och de berättar hur super trevlig han är.
Och så charmig. Så manipulerade. Flera av dem har försökt bryta kontakten efter ca 2 v men accepteras EJ av honom.
Han tar över kontrollen. Psykisk och fysisk misshandel.

Ert dravel fram och tillbaka är så sjukt. Fattar inte varför ni ältar fram och tillbaka om Lotta.
Låt henne få frid.
Så sjukt det ni håller på med. ! Finner inga ord. VISA RESPEKT
Ni har inte tänkt på orsak till att hon öppnade dörren! Hon gav upp, spelade ingen roll om hon öppnade el inte. Hon visste vad som skulle hända

Hur har du tagit reda på flera av hans tidigare tjejer? Och varför berättar de detta för dig så att du kan posta på FB? Du frågade inte varför de drogs till honom från början, vad de såg i honom som var så attraktivt? Jag synar bluffen.

FB är ett diskussionsforum och precis som man kan diskutera Lisa Holm så kan man diskutera detta fall och varför det blev såhär. Det kan finnas flera svar och jag finner det intressant att läsa dem. Lotta vilar inte mindre i frid för att vi diskuterar.

Dessutom kanske någon i liknande situation inser Lottas misstag att avböja samhällets och kvinnojourers hjälp och väljer att anmäla innan hon blir mer skadad.
Citera
2017-01-18, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Nu är Lotta omyndigförklarad igen?

Tillvägagångssättet som Remark radar upp stämmer troligen mycket bra. Jag begriper däremot inte hur ni kommer till slutsatsen att hon "inte hade en susning"?

Hon visste att han var kriminell. Att han suttit inne för misshandlar och att han missbrukade kokain, benso och anabola. Hon använde själv en mildare variant som hon köpte av Martin, om man nu ska tro honom, hon snortade kokain helt öppet inför vänner, hon följde med honom till psyk, hon ljög om deras förhållande (precis som Angelica) just för att hon visste vad släkt och vänner skulle tycka om saken. Hon blev varnad av flera.

Det är därför orimligt att hävda att hon "inte visste" eftersom hon "var från norrland". Klart att hon visste.. men valde bara att ignorera det för att hon ville ha spänning och "fantastiskt sex". Hon valde också att ignorera polisens och samhällets resurser som ställdes till hennes förfogande direkt när hon anmälde.
Vad Lotta visste om Martins domar har jag än inte sett en enda hänvisning till fup. Martins vänner kunde inte tro att han var kapabel till att vare sig misshandla eller mörda en kvinna. De blev helt ställda eftersom Martin gått ut med att han är en karl för sin hatt dvs han slår inte kvinnor. Att han tidigare misshandlat män varav en som dog gjorde han i sina ungdomsdagar och min kvalificierade gissning är att det har han talat om. Att han misshandlat och suttit inne för tidigare misshandlingar av kvinnor, det vill jag nog gärna få bevis för genom en hänvisning till fup, då kan jag ändra uppfattning om vad Lotta visste eller inte visste om Martins inställning till kvinnor i synnerhet. Lotta tog nog på sig skulden av att bli misshandlad av Martin eftersom han är en manipulativ duperande djävel.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2017-01-18 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in