2016-06-12, 12:42
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Som femtonårig tjej kan det vara en fjäder i hatten att vara tillsammans med killen som ger styrk åt alla och som alla är rädda för. I vuxen ålder är det en belastning som gör att man hamnar i socialgrupp 3. Därför försöker alla vuxna kvinnor att fly från en sådan relation. Men dom lyckas inte alltid.

GM är ingen typisk symbol för en kvinnomisshandlare. Den typiske kvinnomisshandlaren är betydligt mera väletablerad i samhället. Ofta blir det en chock för grannskapet att han har åkt dit för hustrumisshandel.
Skitsnack. Den typiske kvinnomisshandlaren är vanligen kriminell och påfallande ofta förekommer missbruk. I kriminella livsstilar är våld ofta ett argument och därför är steget till att slå på kärringen inte särskilt långt, till skillnad från de mer väletablerade männen i samhället.

Martin Jonsson verkar dock skilja sig ganska rejält från den "typiske" kvinnoboxaren, då han går ganska långt i sina uppläxningsmetoder.
Citera
2016-06-12, 12:46
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Som femtonårig tjej kan det vara en fjäder i hatten att vara tillsammans med killen som ger styrk åt alla och som alla är rädda för. I vuxen ålder är det en belastning som gör att man hamnar i socialgrupp 3. Därför försöker alla vuxna kvinnor att fly från en sådan relation. Men dom lyckas inte alltid.

GM är ingen typisk symbol för en kvinnomisshandlare. Den typiske kvinnomisshandlaren är betydligt mera väletablerad i samhället. Ofta blir det en chock för grannskapet att han har åkt dit för hustrumisshandel.

Som sagt, rent skitsnack från din sida. GM i det här fallet är en mycket typisk person för en kvinnomisshandlare. Kriminell, psykisk ohälsa, missbruksproblematik, lågutbildad, obefintlig impulskontroll och varandes i samhällets bottenskikt, så ser de flesta fall av den här slaget ut.
Citera
2016-06-12, 12:50
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Som sagt, rent skitsnack från din sida. GM i det här fallet är en mycket typisk person för en kvinnomisshandlare. Kriminell, psykisk ohälsa, missbruksproblematik, lågutbildad, obefintlig impulskontroll och varandes i samhällets bottenskikt, så ser de flesta fall av den här slaget ut.

Har du/ni statistisk som kan backa upp det påståendet?
Citera
2016-06-12, 12:50
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Jag får inte ihop det. Varifrån kommer uppgifterna om att de bara känt varandra i tre veckor innan mordet? Vad jag har kunnat läsa mig till så började kontakterna i början av året, stämmer inte det?

Stämmer det inte heller att de haft någon sorts relation över huvudtaget, även om den var kort? Han benämns ändå som ex i media så man får ju ändå uppfattningen att han var mer än en stalker, åtminstone i början.
Bl a väninnor till BO har i media tonat ner deras kontakt. Samtidigt har det blivit en liten mediacirkus kring händelsen så det är svårt att utläsa exakt hur deras kontakt faktiskt kan sett ut.
Citat:
Elva personlighetsstörningar är helt otroligt, förundersökningen kommer nog vara häpnadsväckande läsning. Får han något annat än vård blir jag mycket förvånad, och i detta fallet betyder det nog livstid för honom. Som många andra skriver, hade det inte varit för psykiatrireformen hade han redan varit inlåst sedan länge.
Lottas död är väldigt tragisk, sorglig och onödig, men kanske är det hennes död som kommer leda till att lagar och regler ses över för att ändra på flera olika rutiner. Både inom psykiatrin och kriminalvården.
Det är antagligen samtliga olika personlighetsstörningar han diagnostiserats med under årens lopp sammantaget. De han anses ha enligt psykiatrin i dags datum är garanterat färre.
Citera
2016-06-12, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Förstår vad du menar och kan tillägga att jag och många i min bekantskapskrets i yngre år har dragits till de unga män som gärna bröstar upp sig eller pysslar med kriminell verksamhet. Det handlar om att lyckas fånga herren på täppan, så att säga.. Stark dragningskraft åt det djuriska, förmodligen aningen biologiskt.

Jag växte upp och tröttnade på drama och lek och började träffa lugna killar som inte krökar och bökar. Möjligtvis förekom lite röka men inga andra kriminella aktiviteter

Någonstans så måste man väl inse att man är en vuxen kvinna och därefter bete sig som en, men det kan vara svårt för de kvinnor som inte får en uppmuntran hemifrån som unga, eller som saknar tydliga föräldrargestalter.

Problemet är nog väldigt komplext med många variabler som spelar in.
Ja så är det, inte sant att alla är så men många kvinnor dras antingen till sådana herrar i vanliga fall medan vissa har en kort period i livet. Några andra ogillar den typen rakt av också. Men nu när man är medveten om det kan man ju göra andra val och inte uppskatta idioter som den här mördaren.

Apropå de som inte får uppmuntran hemifrån så är det mer en ursäkt för att man valde fel. Man kan inte skylla ifrån sig sina problem på en eventuell diagnos och tro att man kommer undan.
Citera
2016-06-12, 12:59
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Det är DU som är slut i huvudet. Du glömmer att aset även misshandlat en man till döds. Ska alla andra normala friska människor rätta sig efter de som inte är det? Ska vi ändra på alla andra och deras sätt att leva för att det finns idioter där ute? Ska vi då låsa in alla kvinnor kanske så kan inte männen mörda, misshandla våldta kvinnor? Ska vi även hålla oss borta från gator för att inte bli påkörda av en rattfyllerist? Ska vi låsa in barn så de inte utsätts för en pedofil? Är det så du vill lösa problemen genom att ändra på det som inte är problemet medan problemet får fortsätta finnas?

Varför vill du hålla kvinnor inlåsta? Utveckla gärna för jag tycker det låter sjukligt. Att du föreslår att låsa in barn låter om möjligt ännu knepigare.

Själv tycker jag det är bättre att stötta unga flickor som är i riskzonen så att de kan växa upp och bli starka kvinnor som klarar sig själva och tar bra beslut för sig själva.

Men du kanske föredrar nedtryckta kvinnor och barn som mår dåligt? Är det sexuella motiv som ligger bakom din åsikt och är det anledningen till att du inte vill ge dem stöd? För att du ska kunna fortsätta trycka ner dem?

Det är klart att jag vet att detta inte är vad du säger men jag har inte heller sagt det. Jag tycker barn och vuxna som far illa ska få stöd och delar inte du den uppfattningen eller inte tror att det lösningen på problemet så är det upp till dig. Jag tror nämligen att det är där en del av problemet ligget. Punkt.
Senast redigerad av Midnight 2016-06-12 kl. 13:20.
Citera
2016-06-12, 13:01
Medlem
dacks avatar
Vore intressant att få höra mera om föräldrarna till vikingen och hans bröder och om dom slängde ungjävlarna i golvet när dom var små deras uppväxt mm drack föräldrarna sprit till frukost?
Citera
2016-06-12, 13:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel

Jag tror egentligen att vi ska inte stirra oss alltför blinda på det faktum att GM som dödade LR i Ulvsunda var en lågutbildad kriminell missbrukare i samhällets bottenskikt, det finns kvinnomisshandlare och tokdårar inom alla samhällsskikt bara man skrapar lite på ytan.

Citera
2016-06-12, 13:39
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Har du/ni statistisk som kan backa upp det påståendet?
Var är din statistik i denna sidofråga? Du sa det först nämligen...

Märkligt att inte bekanta till M.J uttalar sig mer i tråden. Hur försörjde sig killen i fråga under de perioder han var ute?
Citera
2016-06-12, 13:46
Medlem
Medvallss avatar
Sommaren 1998 fyllde Martin Jonsson 15 och blev straffmyndig.
Bara en månad senare utförde han sin första dokumenterade misshandel.
Det fortsatte sedan i rasande fart med nya våldsbrott.

I samtliga fall betraktades Jonsson som en strulig yngling och rättsväsendet lämnade över ansvaret till socialtjänsten i Sundbybergs kommun.

Vid tidpunkten gick Jonsson i högstadiet i förorten Hallonbergen.
På skolfotot från nian syns en pojke med svart tröja, bred käklinje och kort rufsigt hår som ler in i kameran.
När han går ur skolan har han bara godkänt i fyra ämnen, sämst betyg i klassen.

En dåtida klasskamrat minns honom som en mobbare.

– Han var större och starkare än de flesta. Det utnyttjade han till fullo.

När Martin Jonsson var i 17-årsåldern hade han byggt upp bilden av sig själv som en ökänd våldsverkare som umgicks i skinnskallekretsar i Sundbyberg.

– De flesta i Rissne och Hallonbergen visste vilka de här killarna var. Och folk som kom utifrån och inte visste fick man varna från att börja bråka med dem, säger en man som växte upp i trakten samtidigt.

Vid ett tillfälle blev mannen vittne till hur Martin Jonsson och en kompis misshandlade en jämnårig kille. Angriparna matade knytnävslag i ansiktet på pojken för att sedan skalla honom i ansiktet, och fortsätta att sparka honom i huvudet när han föll till marken.

Misshandeln avbröts först när en annan kille gick emellan och sa att pojken skulle dö om de fortsatte misshandeln.

http://www.expressen.se/nyheter/martin-jonssons-valdsamma-liv/

Jag tror att många här kan dra sig till minnes en liknande sån här elev om man tänker tillbaka på sin skoltid.
Hade en min klass, ointresserad av skolan, bråkade bara och störde, spöade svagare elever på rasten, skolkade, började tidigt med missbruk.
Citera
2016-06-12, 13:52
Medlem
Medvallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Ska alla andra normala friska människor rätta sig efter de som inte är det?
Ska vi ändra på alla andra och deras sätt att leva för att det finns idioter där ute?
Ska vi då låsa in alla kvinnor kanske så kan inte männen mörda, misshandla våldta kvinnor?
Ska vi även hålla oss borta från gator för att inte bli påkörda av en rattfyllerist?
Ska vi låsa in barn så de inte utsätts för en pedofil?
Är det så du vill lösa problemen genom att ändra på det som inte är problemet medan problemet får fortsätta finnas?

Redan idag så löser ju samhället problem på det viset du beskriver.
Man låter den mobbade eleven byta skola, inte mobbaren.
Man skickar ut folk från psyket fast dom borde varit kvar där.
Man släpper ut grovt kriminella på permission för att dom måste få "Vistas ute och lufta sig", allt medan dom han hotat/mördat/misshandlat får gömma sig för att dom inte vågar gå ut och riskera att träffa på honom.
Man gömmer undan och låser in hotade kvinnor, men låter förövaren gå fri
Citera
2016-06-12, 13:55
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Var är din statistik i denna sidofråga? Du sa det först nämligen...

Märkligt att inte bekanta till M.J uttalar sig mer i tråden. Hur försörjde sig killen i fråga under de perioder han var ute?

Låt mig säga så här: Jag tror inte att den typiske kvinnomisshandlaren är ett tatuerat muskelberg med elva personlighetsstörningar. I så fall skulle det finnas ett hundratal kvinnomisshandlare i hela landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in