Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-06-04, 14:28
Medlem
Unizeros avatar
Noteringen av utbildningsaktören på Nasdaq väntas genomföras till ett fast pris om 40 kronor per aktie, vilket motsvarar ett totalt värde på bolagets aktier om 3,76 miljarder kronor.

Utbildningsaktören Academedia avser notera bolagets aktier på Nasdaq Stockholm. Erbjudandet i samband med noteringen väntas genomföras till ett fast pris om 40 kronor per aktie, vilket motsvarar ett totalt värde på bolagets aktier om 3,76 miljarder kronor inklusive de aktier som förväntas att emitteras i erbjudandet.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Erbjudandet förväntas innefatta en nyemission om 350 miljoner kronor.

Det familjeägda bolaget Mellby Gård har åtagit sig att förvärva knappt 10 procent av det totala antalet aktier i bolaget efter genomförandet av erbjudandet, med en möjlighet att förvärva ytterligare cirka 10 procent av det totala antalet aktier i bolaget från Marvin Holding (ett bolag som ägs av EQT V och dess medinvesterare).

Vidare har Andra AP-fonden, Lannebo Fonder, Odin Fonder och Swedbank Robur åtagit sig att förvärva aktier i erbjudandet.

Ett prospekt väntas offentliggöras omkring den 2 juni 2016 och första dagen för handel beräknas till omkring den 15 juni 2016.

Källa: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/05/27/academedia-till-borsen.html

Academedia är Sveriges största friskolekoncern, med drygt 500 skolenheter för 60 000 elever och ytterligare 30 000 vuxenstuderande.
Citera
2016-06-07, 18:59
Medlem
erkigsneks avatar
Vad tror ni om det här prospektet? Tänker någon annan teckna och i så fall med vilka argument?
Jag sitter och velar lite nämligen.
Citera
2016-06-07, 19:31
Medlem
Unizeros avatar
Jag känner mig något reserverad gällande detta bolag.
Risken är att politikerna kommer sätta en hel del käppar i hjulet med diverse utspel vilket kan skrämma iväg potentiella elever, men även ägare.
Om det är det senare finns ju risken att det blir dålig omsättning i aktien vilket inte bådar gott vid ras.

Citat från statsministern gällande AcadeMedia:
"– 60 000 barn och ungdomar kommer att bli till salu på börsen i sommar. Det är helt horribelt."

Det är utspel som dessa som gör mig något orolig.
Citera
2016-06-07, 23:29
Medlem
Tror detta är en höjdare att teckna!

Blir nog rejält övertecknat, säkert svårt att få stor tilldelning.

Politiska risker? Nja. Lätt att snacka i Tv, väldigt svårt att göra nåt i praktiken.

Tror den här drar mot 60 spänn rätt fort.
Citera
2016-06-08, 05:50
Medlem
Academedia funkar inte teckna på ISK. Endast aktiedepå. Det kan minska intresset. Tror det bli en bra IPO oavsett.
Citera
2016-06-08, 06:53
Medlem
hejLarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
Academedia funkar inte teckna på ISK. Endast aktiedepå. Det kan minska intresset. Tror det bli en bra IPO oavsett.
Som jag förstod det var det för att det redan fanns aktier sen förut och därmed var inte ISK en möjlighet. Tror också denna kan vara en bra IPO att teckna men depåtypen gör mig lite konfunderad. Har bara erfarenhet av ISK. Och 30% vinstskatt låter väll sådär + div. deklarations omständigheter? Hur ser ni på detta?
Citera
2016-06-08, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejLars
Som jag förstod det var det för att det redan fanns aktier sen förut och därmed var inte ISK en möjlighet. Tror också denna kan vara en bra IPO att teckna men depåtypen gör mig lite konfunderad. Har bara erfarenhet av ISK. Och 30% vinstskatt låter väll sådär?

Kapitalförsäkring? Typ samma som ISK.
Citera
2016-06-08, 06:57
Medlem
hejLarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luggas78
Kapitalförsäkring? Typ samma som ISK.
Ah det hade jag missat, härligt. Hade ändå planerat att öppna en sådan för utomlandshandel. Tackar!
Citera
2016-06-08, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejLars
Som jag förstod det var det för att det redan fanns aktier sen förut och därmed var inte ISK en möjlighet. Tror också denna kan vara en bra IPO att teckna men depåtypen gör mig lite konfunderad. Har bara erfarenhet av ISK. Och 30% vinstskatt låter väll sådär + div. deklarations omständigheter? Hur ser ni på detta?

Så här står det i prospektet:

Erbjudandet omfattar 23 750 000 aktier varav 15 000 000 befintliga aktier och 8 750 000 nyemitterade aktier. Vid utnyttjande av övertilldelningsoptionen kan erbjudandet dessutom komma att utökas med ytterligare högst 3 562 500 befintliga aktier. Erbjudandet riktar sig till allmänheten i Sverige samt institutionella investerare i Sverige och internationellt.

Varför funkar inte ISK när de samtidigt ger ut nya aktier?

För mycket administrativ krångel (först öppna aktiedepå, K4, betala skatt etc) när man blir tilldelad typ 50st, likt Paradox!
Citera
2016-06-08, 22:36
Medlem
haxxarmannens avatar
Tror Academedia kan bli en bra affär, skickade in anmälningssedeln idag. Att det inte går att teckna i ISK är inget som skrämmer iväg någon större skara människor, ni överdriver hur jobbigt det är med K4, skatt m.m. En normalbegåvad person fyller i K4 på typ 15 sekunder/affär. Har ni Avanza och är för lata kan ni ju köpa den färdig av dem för max 100 kr. Att man får betala 30% vinstskatt är ju bättre än att man inte får någon vinst öht, dvs att man skiter i att teckna av den anledningen.

Angående den politiska risken tror jag den är förhållandevis liten. Vinstbegränsningar för friskolor får inte majoritet i Riksdagen och jag ser knappast att något av partierna kommer svänga i den frågan på någorlunda lång sikt.

Värderingen är ju det som lockar i mitt tycke om man jämför med liknande bolag på börsen. Tror även på god tillväxtpotential.

Största problemet här blir väl att man får skrattretande dålig tilldelning, men det finns inget man kan göra åt den saken.
Citera
2016-06-09, 00:20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxxarmannen
Tror Academedia kan bli en bra affär, skickade in anmälningssedeln idag. Att det inte går att teckna i ISK är inget som skrämmer iväg någon större skara människor, ni överdriver hur jobbigt det är med K4, skatt m.m. En normalbegåvad person fyller i K4 på typ 15 sekunder/affär. Har ni Avanza och är för lata kan ni ju köpa den färdig av dem för max 100 kr. Att man får betala 30% vinstskatt är ju bättre än att man inte får någon vinst öht, dvs att man skiter i att teckna av den anledningen.

Angående den politiska risken tror jag den är förhållandevis liten. Vinstbegränsningar för friskolor får inte majoritet i Riksdagen och jag ser knappast att något av partierna kommer svänga i den frågan på någorlunda lång sikt.

Värderingen är ju det som lockar i mitt tycke om man jämför med liknande bolag på börsen. Tror även på god tillväxtpotential.

Största problemet här blir väl att man får skrattretande dålig tilldelning, men det finns inget man kan göra åt den saken.

1.Varför inte bara teckna i Kapitalförsäkring?

2. Anmälningssedel...?...du måste sköta dina investeringar via en gammelbank?
Citera
2016-06-09, 08:54
Medlem
haxxarmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1.Varför inte bara teckna i Kapitalförsäkring?

2. Anmälningssedel...?...du måste sköta dina investeringar via en gammelbank?
1. Jag bemötte bara ovanståendes gnäll på att teckna i depå, jag påstod inte att det var bättre utan enbart att de överdrev hur jobbigt det är samt att det är bättre att teckna i depå än att inte teckna öht.

2. Jag är inte kund hos Nordnet och inte heller någon gammelbank. Skicka anmälningssedel direkt till Carnegie var det enda alternativet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in