2016-06-03, 16:46
Medlem
Lazeeboys avatar
Har idag Swedbank, men blev nyligt nekad när jag ville göra en låneansökan pga jag endast har 18.000:- i lön per månad. Han jag pratade med sa att det var omöjligt att få ett lån med en lön under 20.000:-. Så, därför har jag nu sneglat mot andra banker och fått upp ögonen för Nordea.

Pratade allmänt med dem i telefonen och nämnde det med inkomsten och det sa att en låneansökan hänger på flera parametrar än endast månadsinkomsten, vilket gör att det i mina öron låter betydligt mer "öppet och lovande" där än hos Swedbank.

Blev dock tillbedd att bli medlem hos dem först innan jag ens kunde göra en låneansökan. Så, är det bara att göra det? Påverkar det allt jag har hos Swedbank, eller blir man i så fall bara medlem på två banker? Och är det så att jag sedan får ett lån hos Nordea exempelvis, så kan jag bara flytta alla pengar därifrån och avsluta det, om jag vill? Eller är jag helt ute och cyklar?

Har idag Swedbank mest för att det är vad mina föräldrar valde åt mig för hundra år sedan. Och är väl rätt nöjd med dem, egentligen. Dock kändes det segt att bli blånekad ett lån och jag är därför öppen för att testa en annan bank, då lånet är högt prioriterat.

Tacksam för svar.
Citera
2016-06-03, 16:49
Medlem
ByeByeBostons avatar
Nordea kommer troligtvis vilja att du flyttar alla dina bankaffärer dit.
Citera
2016-06-03, 16:51
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByeByeBoston
Nordea kommer troligtvis vilja att du flyttar alla dina bankaffärer dit.

Jag vill först och främst se ifall Nordea ens kan uppfylla min önskan om ett lån. Annars kan jag lika gärna stanna hos Swedbank. Hm.
Citera
2016-06-03, 21:43
Medlem
BlurryFace69s avatar
Hej!!!

Du måste gå in till Nordea och boka en tid för att kolla detta.
Ta en tid med en lånehandläggare.

Jag har själv varit i liknande situtation men blev nekad pga
sjukskrivning.
De kollar på in och ut summan, om du har fast arbete, betalningsanmärkningar
mm men boka en tid.
Om en person säger allt går bra i telefon på Nordea säger ej
att det sen gör det, det måste du vara medveten om.
Det är större chans att det går bra när du bokar tiden och förklarar.

Självklart beror det på hur stort lån du pratar om och som tidigare inlägg
nämnde kommer de vilja ha dig som helkund.

Har själv funderat på att byta till Länsförsäkringar eller Icabanken faktiskt,
tycker Swedbank har blivit lite ointresserade av sina småkunder.
(har då bolån, sparande i fonder osv allt där men ändå en för dem småkund/privatkund)
Men detta är bara tankar...
Citera
2016-06-04, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Har idag Swedbank, men blev nyligt nekad när jag ville göra en låneansökan pga jag endast har 18.000:- i lön per månad. Han jag pratade med sa att det var omöjligt att få ett lån med en lön under 20.000:-. Så, därför har jag nu sneglat mot andra banker och fått upp ögonen för Nordea.

Pratade allmänt med dem i telefonen och nämnde det med inkomsten och det sa att en låneansökan hänger på flera parametrar än endast månadsinkomsten, vilket gör att det i mina öron låter betydligt mer "öppet och lovande" där än hos Swedbank.

Blev dock tillbedd att bli medlem hos dem först innan jag ens kunde göra en låneansökan. Så, är det bara att göra det? Påverkar det allt jag har hos Swedbank, eller blir man i så fall bara medlem på två banker? Och är det så att jag sedan får ett lån hos Nordea exempelvis, så kan jag bara flytta alla pengar därifrån och avsluta det, om jag vill? Eller är jag helt ute och cyklar?

Har idag Swedbank mest för att det är vad mina föräldrar valde åt mig för hundra år sedan. Och är väl rätt nöjd med dem, egentligen. Dock kändes det segt att bli blånekad ett lån och jag är därför öppen för att testa en annan bank, då lånet är högt prioriterat.

Tacksam för svar.

Varför bara ha en bank? Jag har konton hos Nordea, SEB, Swedbank, Handelsbanken, ICA Banken, Forex Bank, Avanza och Nordnet. Tänk på att bankman en är en säljare, han är ute efter provision och inte vad som är bäst för dig. Därför så kommer de vilja sälja på dig så mycket skit som möjligt!
Citera
2016-07-06, 23:22
Medlem
Håller med ovanstående talare. Man byter inte bank, man öppnar konton hos en till bank till och så sprider man ut riskerna lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in