Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-06-03, 21:18
  #25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Märkligt. På 99% av alla datorer som konsumenter köper så är Windows förinstallerat. Det finns ett klistermärke på datorn som anger vilken produktnyckel som gäller för datorn. Det är denna som ska anges om du ominstallerar Windows 7.

Kan det vara fråga om en gammal dator som levererades med XP? Du har sedan skaffat en W7-nyckel och installerat W7?

Licensnyckeln på klistermärket på datorn är inte OEM-licensen utan den licens som OEM köpt av Microsoft. Använder man den så blir inte datorn aktiverad eftersom datorn är aktiverad med nyckeln som OEM har installerat med.

En product-ID är på 20 tecken och en product key är 25 tecken.

Product key är den man använder vid installationen.
Product-ID är koden man får från MS när man aktiverat datorn.
Citera
2016-06-03, 21:34
  #26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flubbb
Hej när jag var tillbaks från landet startade jag min laptop.
Och fick meddelande att produkt nyckel kan vara förfalskad. Det var en annan produkt nyckel än tidigare. När jag skriver in den rätta så funkar det inte.

Vad ska jag göra kan man ändra produkt nyckel med internet eller är det någon som varit i min lägenhet och fifflat med datorn!?

Var hittade du den rätta?
Det är inte Microsoft som är ansvariga för licensen utan datortillverkaren som förinstallerat Windows.
Är du säker på att Windows du har inte är en piratkopia? Programmet som gör piraten laglig kan behöva köras igen. Det kan t.ex tagits bort av diutt antivirusprogram.

Kolla med programmet Belarc advisor vilka licensnycklar som står där. Gör en googling på den nyckeln så kan du se om den finns listad som pirat. Har du en klisterlapp på datorn så kolla vilken licens som står där.
Citera
2016-06-03, 21:50
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flubbb
Det jag vill ha svar på är om någon har hackat sig in i dator eller gått in i lägenheten? Båda datorena har förlorat nyckeln
Du kan vara lugn.

En tjuv hade tagit båda datorerna och allt annat värdefullt i lägenheten. Det är inte heller någon vits att sno privatpersoners begränsade nycklar när det finns bättre nycklar och program som kommer runt det.

Hade varit enklare att säga vad som hänt om du svart/berättat mer detaljerat.
Citera
2016-06-04, 20:15
  #28
Avstängd
Har laddat ner windows loader och det funkar fint. Jo det är äkta cd den följde inte med dator.
Men tack för hjälpen alla!
Citera
2016-06-05, 00:37
  #29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flubbb
Har laddat ner windows loader och det funkar fint. Jo det är äkta cd den följde inte med dator.
Men tack för hjälpen alla!

Försöker fatta detta. Du har alltså en legal CD med Windows och en nyckel till den. På datorn har det tidigare varit en annan Windows installerad. Du installerar den nya med den tillhörande nyckeln.

Datorns hårdvara är aktiverad/registrerad hos Microsoft och matchad mot gamla nyckeln.
Då måste du reaktivera datorn efter 30 dagar med nya licensen.
Du reser bort och när du kommer hem upptäcker MS att du inte aktiverat den nya licensen och börjar tjata om att licensen inte är äkta.

I det läget borde du ha fått instruktioner om att ringa 020-numret för aktivering.

Nåväl, nu kör du pirat fast du har legal nyckel. Håll reda på den legala nyckeln ifall det kommer några män i svarta kostymer och knackar på.
Citera
2016-06-05, 11:38
  #30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Försöker fatta detta. Du har alltså en legal CD med Windows och en nyckel till den. På datorn har det tidigare varit en annan Windows installerad. Du installerar den nya med den tillhörande nyckeln.

Datorns hårdvara är aktiverad/registrerad hos Microsoft och matchad mot gamla nyckeln.
Då måste du reaktivera datorn efter 30 dagar med nya licensen.
Du reser bort och när du kommer hem upptäcker MS att du inte aktiverat den nya licensen och börjar tjata om att licensen inte är äkta.

I det läget borde du ha fått instruktioner om att ringa 020-numret för aktivering.

Nåväl, nu kör du pirat fast du har legal nyckel. Håll reda på den legala nyckeln ifall det kommer några män i svarta kostymer och knackar på.

Neje Jag har alltid haft samma nyckel en legal som vi köpte när vi köpte datorn. Den var inte installerad. När jag kommer hem står det att nyckel kan inte användas på datorn.
Jag ringer microsoft och dem kan inte göra något.
Citera
2016-06-05, 15:17
  #31
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flubbb
Neje Jag har alltid haft samma nyckel en legal som vi köpte när vi köpte datorn. Den var inte installerad. När jag kommer hem står det att nyckel kan inte användas på datorn.
Jag ringer microsoft och dem kan inte göra något.

Kan du öppna ett kommandofönster och ange följande kommando:

c:\windows\system32\cscript.exe c:\windows\system32\slmgr.vbs /dlv

Posta sedan resultatet här

Det ser ut ungefär såhär:

__________________
Senast redigerad av Lobengula 2016-06-05 kl. 15:38.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback