2024-10-23, 10:54
Medlem
Fick inget sommarjobb som trdgrdsmstare som jag hade tnkt mig, de hade redan fyllt upp med massa arbetslsa civilingenjrer och andra som blivit av med jobbet i den vevan
Citera
2024-11-01, 07:35
Medlem
Geronimos avatar
Min familj blev vldigt pverkad av 90-talskrisen. Det har frgat av sig p bde mig och mina syskon.

Min pappas firma gick i konkurs. Mamma jobbade deltid och uppfostrade fyra barn. Frldrarna fick slja huset som de hade kmpat fr i ett helt liv. Mina ldre syskon fick flytta hemifrn fr att mamma och pappa inte kunde frsrja dem lngre.

Mamma och pappa brjade jobba natt som stdare p olika kontor. Jag som liten parvel lg och sov i vagnen medans pronen gjorde rent i lokalerna. Pappa blev deprimerad och funderade p sjlvmord, han knde sig inte som en man eftersom han inte kunde frsrja sin familj. Men d var morsan stark och lyfte pappa ur missren.

De fick i 40 rsldern brja p ny kula. Det blev en liten hyresrtt i frorten istllet fr den fina villan som de hade innan. Pappa jobbade lager och mamma som servitris. Det gick bra fr dem till slut.

Nr jag sjlv blev vuxen s var mitt enda ml att se till att jag aldrig skulle hamna i samma ekonomiska situation som mina frldrar upplevde. Jag har jobbat hrt, utbildat mig p universitetet och fick ett stabilt jobb. Men jag r alltid frsiktig med pengar och r konstant frberedd p att det kan bli svra tider.
Citera
2024-11-01, 07:49
Medlem
persona.von.gratas avatar
Det var fattigt d. Minns nr dammsugaren gick snder s var vi tvungna att lgga undan pengar frn tv-tre mnadslner fr att ha rd att kpa en ny. Det har satt sina spr. Jag ser det naturligt att ha en rejl buffert fr ovntade hndelser.
Citera
2024-11-01, 08:44
Medlem
Limma skinkbits avatar
Mina frldrar hade kpt hus redan p 70-talet (ett ganska litet och billigt hus) och var vl mer eller mindre skuldfria i brjan av 90-talet. Det var bra fr farsan frlorade jobbet nr en av stans strre industrier la ner. Dock var vl a-kassan fortfarande relativt geners p den tiden s vi klarade oss ganska hyggligt.
Flera av kompisarnas frldrar blev ocks arbetslsa och fr dem som d var i 45-50-rsldern var det ganska tufft att hitta ett nytt jobb. Minns srskilt en polares morsa som gick hemma i ratal.

Men vrst var det frmodligen fr de som var i 25-30-rsldern och hade kpt hus eller bostadsrtt i slutet av 80-talet. Jag knner till tminstone ett exempel frn bekantskapskretsen dr ett ldre syskon fick lmna sin bostadsrtt utan att f en krona fr den, samtidigt som lnet var kvar...

Inga nya villaomrden byggdes i stan p skert ver tio r. Om ngot byggdes s var det hyreslgenheter i eller nra centrum. Och dr finns faktiskt en positiv aspekt som Jan Jrnmark har skrivit om. Just fr att efterfrgan var s lg s tvingades fastighetsbolagen att anstrnga sig lite extra. Hyreshus frn den hr tiden r ofta lite snyggare och av bttre kvalitet n tidigare byggen.
Citera
2024-11-01, 10:11
Medlem
Limma skinkbits avatar
Som ung p 90-talet (tog studenten i mitten av decenniet) s var det mer eller mindre givet att det var arbetslshet som vntade efter skolan om man inte valde att lsa vidare. Minns en trff med arbetsfrmedlingen vi hade p skoltid. Det handlade inte om hur man sker jobb utan mer om vilka ersttningar man kan f, hur det funkar att "stmpla", vilka arbetsmarknadstgrder som finns och hur man uppfyller kraven fr att f deltaga i ett sdant. Det var rtt dystert faktiskt.

Det var lite som att man indoktrinerades i en offermentalitet redan frn brjan. Typ: "Nu r det s hr att vi har arbetslshet i Sverige. Ni unga och oerfarna r de minst attraktiva p arbetsmarknaden och det finns inget ni kan gra t saken. Hr har ni alternativen."

Och jag kpte tyvrr det hr resonemanget till 100 %. "Jag r arbetsls och det r inte mitt fel. Ge mig pengar." Det tog ngra r att slppa den mentaliteten...
Citera
2024-11-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Som ung p 90-talet (tog studenten i mitten av decenniet) s var det mer eller mindre givet att det var arbetslshet som vntade efter skolan om man inte valde att lsa vidare. Minns en trff med arbetsfrmedlingen vi hade p skoltid. Det handlade inte om hur man sker jobb utan mer om vilka ersttningar man kan f, hur det funkar att "stmpla", vilka arbetsmarknadstgrder som finns och hur man uppfyller kraven fr att f deltaga i ett sdant. Det var rtt dystert faktiskt.

Det var lite som att man indoktrinerades i en offermentalitet redan frn brjan. Typ: "Nu r det s hr att vi har arbetslshet i Sverige. Ni unga och oerfarna r de minst attraktiva p arbetsmarknaden och det finns inget ni kan gra t saken. Hr har ni alternativen."

Och jag kpte tyvrr det hr resonemanget till 100 %. "Jag r arbetsls och det r inte mitt fel. Ge mig pengar." Det tog ngra r att slppa den mentaliteten...
Det var vl inte ditt fel heller..
Citera
2024-11-01, 20:43
Medlem
Farsan kpte billiga lgenheter till oss barn. Fr folk med pengar var det ju ganska bra tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in