2016-06-01, 06:54
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/tu...regionalmeny=1

25.000 personer fortfarande svårt skuldsatta efter krisen på 90 talet.
Citera
2016-06-01, 07:28
Medlem
teflonpannan69s avatar
Mina päron passade på att köpa ett attraktivt radhus för en miljon, som nu baserat på annan försäljning, är "värd" hela åtta miljoner
Citera
2016-06-01, 08:05
Medlem
rebekks avatar
Ni som talar om tvåsiffrig ränta, glöm inte att inflationen var duktigt hög då också. Den reala räntan är ju mest intressant
Citera
2016-06-01, 08:38
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Ni som talar om tvåsiffrig ränta, glöm inte att inflationen var duktigt hög då också. Den reala räntan är ju mest intressant

Yes, tänkte faktiskt peta in den också i mitt längre inlägg men det finns inga vettiga tillförlitliga källor över realräntan i en lättläst tidsserie tyvärr.

Men realräntan är inte nödvändigtvis historiskt låg idag jämfört med förr. Här kan man med fördel läsa om det http://www.riksbank.se/upload/Dokume...om-Nr_5-SV.pdf
Senast redigerad av Eerie 2016-06-01 kl. 08:43.
Citera
2016-06-01, 08:48
Medlem
var för ung för att intressera mig av finans krisen under 90 talet.

Men hört några historier ifrån äldre, en blev erbjuden att köpa en lägenhet för 5000kr, en 3a på 80 kvadrat, dom tyckte det var för dyrt så dom tackade nej, köpte hus isället för 500k, idag värd runt miljonen med.
(hon sa att hon ångrade sig nu)

idag är den lägenheten värd närmare miljonen, ingen speciell lägenheten, men roligt och se hur 25 år kan få priserna att rusa så fantasktiskt spikrakt uppåt.

Eller en annan dam som hade ränta på sitt bolån på 13-14 %, räntan rusade så mycket att det dom tjänade gick åt till att betala räntan.

ja detta var rätt extrema fall ,men skulle dagens räntor stiga till 4-6% vilket inte är omöjligt så skulle det få svåra konsekvenser för dom med för mycket lån.
vilket till slut drabbar alla då staten löser ut bankens lån som dom aldrig får betalt för, pga att bankerna inte ställer några krav på sina kunder utan lånar ut hej vilt, roligt va !?!??!

banken blir girig lånar ut för mycket, får problem när dom inte får betalt, då går staten som egentligen är privat personernas pengar, och löser ut detta företag som gång efter gång kör sitt företag i botten.?

och ingen klagara så länge vi får låna mera ?

dock blir våra lån väldigt dyrare än vad folk tror, då dom pengarna staten använder för att rädda banken, var ju pengar som skulle gå till skjudvård skola mm, dvs till privat personen.
Citera
2016-06-01, 09:13
Medlem
Jag var knappt 10 år fyllda när krisen på 90talet slog till men minns att det var rätt kärvt. Far min blev arbetslös och morsan jobbade extra ett tag. Vi bodde i hyresrätt så den höga räntan slapp vi undan men barndoms vännens päron separerade och var tvungna att sälja deras nybyggda radhus för en krona. Även några utav mina släktingar och nuvarande kollegor fick sälja med brakförlust.
Citera
2016-06-01, 09:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Tja, vad ska man säga. Det vore fel att säga att det var mycket väsen för ingenting för givetvis var det en kris.

Dock drabbades inte min familj, mina vänner eller någon annan i bekantskapskretsen av den krisen överhuvudtaget.

De allra flesta människorna drabbades inte det minsta av den krisen. Givetvis fanns det olycksfåglar men det var det lilla fåtalet, precis som det kommer bli i nästa kris, oavsett om det är en bostadskrasch eller något annat.

Det blev problematiskt på makronivå och det slog igenom för ett antal individer men det är inte en kollaps av episka mått där alla drabbas och kryper omkring i rännstenen och letar matrester i containrar
Nja, du underdriver lite. Krisen fick ganska stora konsekvenser. Många blev arbetslösa, offentliga sektorn fick skära ned rejält. Andra satt med osäljbara villor och bostadsrätter, som var högt belånade. Tvingades de då flytta av någon anledning, var det ju inte så kul... Känner själv flera fall. En del har skulder kvar ännu denna dag.

Flera stora banker var dessutom konkursmässiga och fick räddas av skattebetalarna. Det var tuffa tider fär rätt många i samhället.
Citera
2016-06-01, 09:27
Medlem
P3 har sänt en dokumentär om 90-talskrisen för den som är intresserad.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2519
Citera
2016-06-01, 10:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nja, du underdriver lite. Krisen fick ganska stora konsekvenser. Många blev arbetslösa, offentliga sektorn fick skära ned rejält. Andra satt med osäljbara villor och bostadsrätter, som var högt belånade. Tvingades de då flytta av någon anledning, var det ju inte så kul... Känner själv flera fall. En del har skulder kvar ännu denna dag.
Jag tror det är väldigt skillnad på var man befann sig när krisen härjade. Bodde man i en stad med mycket verkstadsindustri (som drabbades värst av varslen) så var det nog mer märkbart. I staden jag växte upp i märkte vi det som sagt knappt.
Citera
2016-06-01, 10:15
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
[=Chalmeristen|57441406] Och det såldes inga bilar, vill minnas att Volvo sålde 125000 bilar 1995 som var ett lågvattenår om jag minns rätt.

Att den svenska privatkonsumtion påverkades negativt, det förstår jag.
Men varför sålde Volvo så dåligt? De hade väl en internationell marknad att sälja på, Asien och Kina marknaden hade inte kickat igång, men Volvo sålde i hela världen och 90-talskrisen var väl till största delen ett lokalt svenskt fenomen?
Citera
2016-06-01, 10:40
Medlem
grey.eagles avatar
Jag kan erinra mig att en etta centralt Stockholm kostade 275 000 -93 lika mycket som en -89, Bmw m3.

hade jag haft pengar hade jag köpt m3`an Låter otroligt nu, men så tänkte jag då
Citera
2016-06-01, 10:49
Medlem
14% på Huslånet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här