• 1
  • 2
2016-05-31, 14:49
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.svt.se/kultur/medier/fors...-om-invandring

"I boken ”Migrationen i medierna – men det får en väl inte prata om?” analyserar Kristoffer Holt innehållet på 12 olika sajter, som han benämner som IAM, ”invandringskritiska alternativa medier”.

De kallar sig själva för ”alternativa” men anklagas många gånger för att hetsa mot etniska och religiösa minoriteter och sprida hat anonymt. Nu har innehållet på sajter som Fria Tider, Avpixlat och Dispatch International och människorna bakom dem för första gången blivit underlag för forskning. En av slutsatserna är att sajterna polariserar debatten om invandring och medier."

Vad anser ni om denna forskning?
Citera
2016-05-31, 15:01
Medlem
Man söker sig till de forum man vill ta del av eller beröras av. Är du intresserad av bilar, mat, kultur, inredning söker du dig inte till sportsidorna. I stot sätt alla som hänger där är sympatisörer på ett eller annat sätt. De kallas hatsiter för att de är agendalösa, utan strävan, ensidiga, fantasilösa, allt de vill berätta är hur dålig invandringen är och sedan strömmar hatet på i kommentarsleden - hatsite.
Ser man någon sitta med avpixlat på mobilen ställer man retoriskt frågan "vad gör han där, varför vill han läsa det?" nästan alltid en man tex Ulf Adelson.
De som kan läsa där och inte få hat eller rasiststämpel där är de som granskar "jag granskar dessa hatsiter" forskare eller journalist, de vet nämnligen hur man läser med de där speciella glasögonen på. När tex en forskare har suttit och läst på dessa sidor en förmiddag markerar denne med "usch man blir alldeles grusig och skitiga av det där". Markeringen utförs efersom alla som granskar text och skriver text vet med vilken pondus det tryckta ordet påverkar oss "det står ju i tidningen då måste det vara sant" bruka du och de andra i pöbeln säga.
Citera
2016-05-31, 21:46
De har forskats om "hatsidor"

Enligt nyheterna nyss, så har 2 forskare forskat om hatsidor ska inte citera så mycket men chefredaktören på expressen sade: en an forskarna var rädd under studien och då mena han att de var högerextremisterna men jag tror det var för vänsterextreminsterna... Vad tror ni? Kultur nyheter på aktuellt! Förlåt om de är bristfällig information, skriver via mobilen just nu... Och ifall de är i fel forum får gärna någon mod flytta, vill tillägga att de är första gången jag är först med en sån här tråd, så ifall jag kan få idéer på hur jag kan bli bättre så är det mycket uppskattat

Ha en trevlig kväll alla Flashbackare!
Senast redigerad av Bowling-900 2016-05-31 kl. 21:50.
Citera
2016-05-31, 21:54
Medlem
Locri-Buffys avatar
De är livrädda för att alternativmedia ska ta deras läsare. Det jag tyckte var intressant var att de erkände att aftonbladet hade ändrat sitt handlingssätt och gått ut med etniciteten hos IKEA-mördaren just för att alt. media menar att de brukar mörka. På så sätt antyder de ju att det är så....
Citera
2016-05-31, 22:18
Medlem
sylvia.borins avatar
Källa: http://www.svtplay.se/video/8815072/...a-31-maj-21-39
Förslag till frågeställning: har media börjat bli rädda för oss som ifrågasätter deras rapportering?

En av forskarna hävdar att Aftonhoran tvingats gå ut med etniciteten på gärningsmannen som begick IKEA-morden pga att det hävdats på Flashback att media mörkar.

Det börjar brännas nu... Media kan snart inte längre ljuga och mörklägga vad som sker i Sverige.
Senast redigerad av sylvia.borin 2016-05-31 kl. 22:22.
Citera
2016-06-01, 07:47
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylvia.borin
En av forskarna hävdar att Aftonhoran tvingats gå ut med etniciteten på gärningsmannen som begick IKEA-morden pga att det hävdats på Flashback att media mörkar.

Dom tvingas vara ärliga annars kan det ju avslöjas att dom är oärliga. Vad hemskt!
Citera
2016-06-01, 09:57
Medlem
sylvia.borins avatar
Att säga att "han var inte säker på om han överhuvudtaget skulle våga ge sig in på detta forskningsområde", att "man blir rädd" och att "man känner sig skrämd" är en sådan uppenbar härskarteknik för att framställa sig själv som god och sin motståndare som ond. Dessa "forskare" vill utmåla oss invandringsrealister som onda drakar medan de själva är riddare på vita springare. Jag hoppas att TV-tittarna runtom i landet kan förstå att dessa nutida Sankt Görans har ett egenintresse av att sprida sin dynga!
Citera
2016-06-01, 11:32
Moderator
manamanahs avatar
Integration och invandring --> Medier och journalistik
/Moderator
Citera
2016-06-01, 14:07
Medlem
Vad är egentligen det storslagna med slutsatsen?
Det finns en msm inom vilken det länge rått en konsensus - när det sedan uppstår media som inte väljer att sälla sig till konsensusen så skulle det alltså vara förvånande att det uppstod en "polarisering". Ja vad säger man. Raketforskning eller?
Jag tycker om de gula vingummina och du tycker om de svarta, ingen skulle höja på ögonbrynen över att det uppstår en polarisering. Men när det gäller ÅSIKTER - då är det fara och färde när inte all tycker lika, då är det allvarligt farligt.
Jag begriper inte hur han "förutsättningslöst" kunde utforska denna extremt uppenbara och för alla välkända motsättning mellan hyllningskör och motståndare. Det här måste var den den öppnaste dörren som sparkats in på länge i den akademiska världen.
En betydlig intressantare studie, och mer förutsättningslös, hade varit att se om det finns frågor där dessa alternativmedia DELAR värderingar och åsikter med msm. Dessutom är det inte alternativmedia som polarisera – båda lägren är lika medskyldiga i den frågan; it takes two to tango.

/
Citera
2016-06-01, 14:44
Medlem
karuse11ens avatar
Jag skriver här i stället för att ge mig in i dinosaurietråden "Början på ett mediakrig" i Inrikes.

Inget revolutionerande. Många av oss skulle kunna skriva Holts artikel utan att forska i ett år.
Han har slipat av alla hårda kanter och talar med en neutral och sammetslen röst i intervjun.

Chang Frick förvånade mig när han erkände att att hans sajt går ut på att "jaga klick".
Jag trodde att det fanns någon journalistisk eller annan passion bakom hans verklighet. Han verkade ur form med svarta ringar under ögonen och stod som en tennsoldat under långa perioder utan att säga något. Den sociala biten kanske inte är hans grej. Blev förvånad över hans sydsvenska. Jag trodde han var stockholmare.

Jag förstår inte fixeringen vid just Avpixlat som håller en hysterisk ton och gärna dramatiserar. Fria Tider täcker samma nyheter med med en mer neutral och sansad ton.

Sen var ljudupptagningen dålig och otroligt många höll på och harklade sig, hostade och var allmänt äckliga.
Citera
2016-06-01, 23:40
Medlem
sylvia.borins avatar
Nu uppmärksammar även Nordfront detta: https://www.nordfront.se/docent-slap...iva-medier.smr

Citat:
En av slutsatserna Holt kommit fram till under sin forskning är att alternativa medier skapar än mer motsättningar och bidrar till att polarisera debatten om invandring och medier.
— De skapar en hårdare ton i debatten. Det blir mer känsloargument, mer hårda ord, mer stämplar, tydligare vi och dom. Polariserad debatt blir mer av sandlåda, mindre samtal, säger Holt.
Citera
2016-06-02, 00:07
Medlem
Kristoffer Holt har alltså skrivit boken "Migrationen i medierna – men det får en väl inte prata om?"
(sic!)

http://www.svt.se/kultur/medier/fors...-om-invandring
Senast redigerad av statligbluff 2016-06-02 kl. 00:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in