Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-30, 20:15
  #1
Avstängd
Plaguetongues avatar
började med att jag hade windows 10, det krashade och skärmen blev grå med en soundloop/vibrerande ljud, startade om och då ville den återställa win10, startade det men blev nåt fel så jag inte kunde slutföra. Formaterade skiten och installerade win7, gick bra att installera, installerade drivrutiner till grafikkortet och startade om datorn, och nu startar inte operativsystemet alls, det står att windows laddar en liten stund sen blir skärmarna svarta, hårddisken blir tyst/slutar arbeta.

när jag trycker upp bootmenyn för att välja felsäkert så fungerar inte piltangenterna heller så kan inte ens välja felsäkert

vad ska jag göra? jag kommer in i bios men det är allt, har testat ändra "first boot device" mellan floppy och harddisk, vet inte vilket det ska vara. och inget fungerar.

gick ju att boota vanligt för en timme sen när jag fick hjälp att formatera, nu skartar inte windows alls

vad göra?
Citera
2016-05-30, 20:23
  #2
Medlem
trickydicks avatar
Stoppa i en diskett och bota i DOS,sedan kan du installera Win 3.11..

Annars testa om du kan bota Linux från en USB-sticka, funka det kan du troligen en trasig disk och du kan kanske laga disken från Linux.
Citera
2016-05-30, 20:26
  #3
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Stoppa i en diskett och bota i DOS,sedan kan du installera Win 3.11..

Annars testa om du kan bota Linux från en USB-sticka, funka det kan du troligen en trasig disk och du kan kanske laga disken från Linux.

diskett? jag har varken diskett eller cd läsare, och usb stickan med operativsystemet på tog polaren med sig hem igen
Citera
2016-05-30, 21:33
  #4
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
diskett? jag har varken diskett eller cd läsare, och usb stickan med operativsystemet på tog polaren med sig hem igen


Här är en bra dist enbart för att fixa diskar
https://partedmagic.com
Citera
2016-05-30, 21:35
  #5
Medlem
Saftgroggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
diskett? jag har varken diskett eller cd läsare, och usb stickan med operativsystemet på tog polaren med sig hem igen

Om du har tillgång till annan dator... Fixa boot via USB. Fullt OS eller nåt som kan köra en diagnos.
Men boota från floppy slår allt, a'la trickydick.
Citera
2016-05-31, 06:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
gick ju att boota vanligt för en timme sen när jag fick hjälp att formatera, nu skartar inte windows alls

Installera om Windows, formatera och ta bort partitioner är 3 olika saker.

Vissa fel kräver att man tar bort alla partitioner på (Windows) disken för att felen annars blev kvar när folk bara formaterat och installerat om allt.


Du behöver en USB sticka (eller DVD prylar) eftersom du inte kommer in i felsäkert läge.

https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10
Om du vill testa Win 10 igen så har finns det längre ned på sidan knappen "Ladda ned verktyget nu". Den laddar ner Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB, ISO mm.
Citera
2016-05-31, 17:49
  #7
Avstängd
Plaguetongues avatar
jag körde över datorn med traktorn så tråden kan låsas
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback