Citat:
Ursprungligen postat av
El-rafael
Får inte hjälpa till med städningen, är det alltså tänkt att personen ska sitta och titta på när brukare städar?? Jag måste vara helt ärlig och erkänna att det verkar helt sjukt. Jag behöver inte på något sätt att någon städar åt mig, jag kan fixa själva arbetet själv. Men hur många människor tycker på allvar att det är trevligt att folk tittar på dom när dom fixar/plockar?? Jag kan nog inte komma på en människa jag känner som tycker om det. Hade ofta praktikanter i mitt förra arbete, och stämningen blev ju alltid lite påverkad av att det var en människa och tittade på ju. Sereena, jag säger inte att du har fel, för det har du säkert inte, säger bara att insatsen är i så fall riktigt dåligt utformad.
Jupp, stora delar av deras uppgift är övervakning på ren jäkla svenska.
Syftet med boendestöd är att hjälpa till att planera/skapa rutiner och se till att det blir gjort.
Tex hålla koll så att det är acceptabelt städat och påpeka om nåt behöver göras, dom kan även hjälpa till att tex ta sig att handla (om man tex saknar bil/körkort så kan dom skjutsa och kan hjälpa till att planera inköp), att åka med saker till återvinningen och sån't.
Dom kan även assistera vid läkarbesök och liknande, hjälpa till att boka tider ochs e till att man tar sig dit (köra en dit, ringa och väcka/påminna osv)
Behöver man mer än så så flyttas man över till hemtjänsten, jag har lite av båda delarna.
Boendestöd då det är krav på att man måste ha det om man har lägenhetskontrakt via socialtjänsten i min kommun, dom ska helt enkelt övervaka så att lägenheten sköts korrekt (arbetshinder men utan stöd från FK).
Sedan utför samma personer även hemtjänstservice i form av att hjälpa till med vissa moment av städning som jag pga smärtproblematik har svårt att göra själv