• 1
  • 2
2016-05-30, 13:56
Medlem
Mister-Cs avatar
Tjena!
Sålde nyligen en lägenhet, grov/finstädat den 2 gånger innan jag lämnade över nycklarna till den nya ägaren. Alla möbler är borta och det är enbart köket som har hyllor och skåp, resten av huset är tomt.
Vad jag gjorde var att jag tvättade/torkade ur alla skåp som fanns i köket, skrapade bort all gammal matrester som som bränt sig fast på spisen/ugnen. Dammsög och moppade igenom hela huset och enligt mig så var huset välstädat, lutar mer åt finstädat.

Ytligt så är allting ren och hel,om man skulle leta sig in under avloppsrören/köksrören eller flytta ut alla skåp då kanske man hittar damm/smuts där. Men vem skulle flytta ut alla skåp och städa där bakom vid en flyttstädning? Eller ingår det vid en flyttstädning?

Vi gick igenom huset en sista gång och det såg bra ut för mig och även för den nya ägaren. Alla ytor var rena förutom att jag missade att torka och tvätta utsidan av fönstrena och det var det enda som den nya ägaren påpekade och var missnöjd med.
Jag orkade dock inte fortsätta städa det sista och vill helst lämna över nyckeln på en gång, så jag sa till han nya ägaren att han kan hyra en städfirma för att städa det sista och jag står för kostnaden.

Jag tänkte för mig själv att det inte kan kosta mycket då jag rengjort/städat det mesta och det är i princip bara fönstrena kvar och kanske lite damm som kom till då vi gått ut och in i lägenheten ett flertal gånger då jag visade den nya ägaren lägenheten.

Jag lämnade över nycklarna den 2/5, nu idag 30/5 ringde städfirman mig och sa att det kommer ta 16 timmar(!) att städa huset som är på 45,5kvm. De skulle komma och städa idag och den nya ägaren kommer att flytta in imorgon.
Gud vet vad tusan den nya ägaren har gjort sen han tog över nycklarna och efter nästan 3 veckor kan de har skräpat ner och skitit ner lägenheten ännu mer och sen måste jag stå för den städningen, något som vi inte ens kommer överens om från början?

Enligt städfirman så är det väldigt smutsigt och behöver ta minst 16 timmar, hur fan kan det ta så lång tid för en sån liten lägenhet?!
Okay, hade jag inte städat något alls och lägenheten var extremt smutsigt, då kan jag förstå om det skulle ta 10 timmar eller nåt. Men 16 timmar?

Jag ifrågasatte honom om hur det kan ta 16 timmar och att jag redan städat igenom det mesta 2 gånger och att det är löjeväckande att det kan ta 16 timmar till att städa ur ett sånt litet hus en gång till...
Han kom med att säga att varenda skåp var smutsig och det är oljigt på varenda skåp som fanns i köket.
Något som jag inte tycker är rätt och även den nya ägaren inte ens påpekade från första början!

Tycker ni detta är rimligt? Att det ska behöva ta 16 timmar för att städa ur en lägenhet som är städat 2 gånger. Sure, vi kan säga att jag har slarvat eller något med städningen, men jag är säker på att allt var rengjord innan jag lämnade över nycklarna förutom fönstren som var inte torkade utanpå. Allt kanske inte var riktigt tipptopp till 100% men jag skulle säga det var åtminstone till 80-90%.
Så att säga att det ska behöva ta 16 timmars städning till är överdrivet!

Vad skulle ni göra i den situationen? Jag har redan sagt till städfirman att städa på, men jag var förbannad på dem just då och ville bara glömma skiten.
Citera
2016-05-30, 14:03
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-C

Ytligt så är allting ren och hel,om man skulle leta sig in under avloppsrören/köksrören eller flytta ut alla skåp då kanske man hittar damm/smuts där. Men vem skulle flytta ut alla skåp och städa där bakom vid en flyttstädning? Eller ingår det vid en flyttstädning?

Ja. Du måste ombesörja alla vrår, inklusive släpa ut spis/kyl/frys/ta bort sidor på badkar etc.

16mantimmar är dock vansinne. Men du har ju (tyvärr) själv sagt att den nye får anlita vem han vill.
Du borde ombesörjt den saken själv.

Dessutom, ditt "städa på" gör ju att du godkänt det... Och du kommer ju inte ens att få ROT-avdrag.
Senast redigerad av EckiEcki 2016-05-30 kl. 14:13.
Citera
2016-05-30, 14:10
Medlem
Zer0Shits avatar
16 timmar låter fruktansvärt galet. Jag anlitade en firma som flyttstädade mina 58 kvadrat och det tog dom 4 timmar.
Citera
2016-05-30, 14:13
Medlem
Sdal14s avatar
I de avtal som jag haft då jag sålt bostäder så har det ju varit 14 dagar som man har på sig att påpeka om något är ostädat eller trasigt. Som jag förstår det så har köparen hört av sig till dig efter mer än 2 veckor och velat att du står för en städning via en städfirma. Det får de ju säga innan de 14 dagarna för det första och för det andra ifall köparen endast påpekade efter visningen att det var fönster som inte var putsade så är det ju en fönsterputsning som du bör stå för och betala. Inte en hel flyttstädning då köparen inte sa att det faktiskt behövdes då ni gick igenom bostaden ihop.
Citera
2016-05-30, 14:18
Medlem
Mister-Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
16 timmar låter fruktansvärt galet. Jag anlitade en firma som flyttstädade mina 58 kvadrat och det tog dom 4 timmar.

Ja, det lät galet när jag först hörde det från dem, men sen kommer han med att han har städat i 30 år och vet hur man städar och det kommer att ta 16h enligt honom....
Totalt kommer det att kosta 2900kr efter RUT.
Han gav mig ett dilemma, låta dem städa eller städa själv .
Jag bor inte i samma stad längre och att komma dit för att städa själv kan jag tyvärr inte.
Citera
2016-05-30, 14:20
Medlem
Mister-Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sdal14
I de avtal som jag haft då jag sålt bostäder så har det ju varit 14 dagar som man har på sig att påpeka om något är ostädat eller trasigt. Som jag förstår det så har köparen hört av sig till dig efter mer än 2 veckor och velat att du står för en städning via en städfirma. Det får de ju säga innan de 14 dagarna för det första och för det andra ifall köparen endast påpekade efter visningen att det var fönster som inte var putsade så är det ju en fönsterputsning som du bör stå för och betala. Inte en hel flyttstädning då köparen inte sa att det faktiskt behövdes då ni gick igenom bostaden ihop.

Jag ville vara schysst mot den nya ägaren och säger då att jag står för kostnaden ifall de skulle hyra en städfirma och fixa det sista som behöver städas.
Men inte tusan visste jag att det blir det nu istället en hel flyttstädning, hade jag vetat att de ska städa om hela huset hade jag skitit i att städa från första början.

Har frågat runt, många säger att 16 timmar låter helt galet för att städa en sån liten lägenheten.
Flickvännen blev galen på att jag tillåter de ta 16 timmar, så nu sitter vi hemma och bråkar om det .

Det handlar inte om pengarna, utan mer om att de försöker mjölka oss så mycket som de kan och det är det som gör mig förbannad.
Den nya ägaren verkar inte bry sig heller om hur mycket det kan kosta.
Senast redigerad av Mister-C 2016-05-30 kl. 14:35.
Citera
2016-05-30, 14:34
Medlem
Den nye ägaren verkar vara rätt dryg. Se det så här. Är 2900kr verkligen så jävla mycket i sammanhanget? Du har nyss sålt en lägenhet. Orkar du bråka om 2900kr? Betala och glöm det hela.
Citera
2016-05-30, 14:38
Medlem
Mister-Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Den nye ägaren verkar vara rätt dryg. Se det så här. Är 2900kr verkligen så jävla mycket i sammanhanget? Du har nyss sålt en lägenhet. Orkar du bråka om 2900kr? Betala och glöm det hela.

Som jag då skrev, det handlar inte om pengarna, jag tänker istället såhär att kan det verkligen ta 16 timmar för att städa den här lägenheten? Jag kan med "glädje" betala 2900kr ifall de städar 4-5 timmar. Om det verkligen är ärliga firmor, men det här är ju galet.
Jag struntar fullständigt i pengarna men jag blir galen över att städfirman ska skylla på att det ta så lång tid för en sån lägenhet...
Citera
2016-05-30, 14:38
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Tänker han så som du gör lär han ju inte ha kvar några pengar från lägenheten speciellt länge
Citera
2016-05-30, 15:14
Medlem
elbels avatar
Fyfan tänker aldrig flyttstäda igen
Man kan städa ihjäl sig och sen får man ändå en faktura

Nä det bästa är att hitta billig flyttstäd med garanti så får man klaga på dem

Stå på dig ts, det var bara fönstrena han klagade på
Citera
2016-05-30, 16:25
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-C
Som jag då skrev, det handlar inte om pengarna, jag tänker istället såhär att kan det verkligen ta 16 timmar för att städa den här lägenheten?
...
Nej, det tar inte 16 timmar (2*8h antar jag). Bara att bestrida.
Citera
2016-05-30, 17:28
Medlem
Whiteejacks avatar
Tips på firmor som erbjuder städhjälp inom specifikt flyttstädning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in