2016-05-30, 10:23
Medlem
Hej!
Jag har en egen pastamaskin och receptet är ju inte så svårt. Dock finns det en rad grejer jag vill förbättra och framförallt har jag problem med att ha pastan utan att den sätts ihop. Typ om jag gör tagliatelle, hur tusan lägger jag det i en tupper utan att det kletas ihop? Jag vill ju inte trycka in alltför mycket mjöl så det blir torrt men är det verkligen enda metoden?

En annan grej jag testade var att mixa tomat och slänga in, det var ju trevligt för att få lite färg. Tänkte även ta rödbeta men det blev inte så rött som jag hade hoppats.
Citera
2016-05-30, 10:25
Medlem
ImpAusters avatar
Sprinkla lite mjöl på pastan när den är klar så klibbar det inte så jävligt. Jag brukar bara lägga dem på en tallrik och sprinkla lite och kasta dem försiktigt så brukar det reda sig. Annars kan du ju torka dem om du vill det.

Ett gött tips är att köra ner saffran och sen göra en pastavariant på paella. Kanske inte ska kalla det paella men det skiter jag i för jag är en rockstar och gör vad jag vill i köket. Det är riktigt trevligt faktiskt. Både med saffranspasta och att göra som man vill.
Citera
2016-05-30, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Hej!
Jag har en egen pastamaskin och receptet är ju inte så svårt. Dock finns det en rad grejer jag vill förbättra och framförallt har jag problem med att ha pastan utan att den sätts ihop. Typ om jag gör tagliatelle, hur tusan lägger jag det i en tupper utan att det kletas ihop? Jag vill ju inte trycka in alltför mycket mjöl så det blir torrt men är det verkligen enda metoden?

En annan grej jag testade var att mixa tomat och slänga in, det var ju trevligt för att få lite färg. Tänkte även ta rödbeta men det blev inte så rött som jag hade hoppats.

En köttbuljongtärning och lite olja ger fin färg och en bra diskret smak om du gör bolognese tex! Och koka färsk hemagjord pasta är inget man kan skriva ut i ett forum, det handlar om erfarenhet och du kan inte gå och ta en öl i 5 min medans det kokar etc
Ett litet tips kan dock vara att när all pasta är klar så vänta i nån minut innan du kokar så blir det enklare. Folk lär säga emot mig men.
Citera
2016-05-30, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beron
En köttbuljongtärning och lite olja ger fin färg och en bra diskret smak om du gör bolognese tex! Och koka färsk hemagjord pasta är inget man kan skriva ut i ett forum, det handlar om erfarenhet och du kan inte gå och ta en öl i 5 min medans det kokar etc
Ett litet tips kan dock vara att när all pasta är klar så vänta i nån minut innan du kokar så blir det enklare. Folk lär säga emot mig men.

Att koka pasta är väldigt väldigt lätt. Jag pratar om hemmagjord. Jag sprinklar mjöl men det klibbar ändå. Antar att jag måste slänga in ännu mer mjöl i degen och sen sprinkla igen. Bara väldigt tråkigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in