• 1
  • 2
2016-05-30, 01:02
Medlem
Caparzos avatar
Hur kan flyg vara så skrattretande billigt? Exempelvis kan man få flyg till Gdansk för under 100 kronor. Det är 550 kilometer för under hundringen. Som jämförelse kostar bussen till Skavsta Flygplats 140 kronor. Det är en sträcka på 100 kilometer. Hur kan flygbolaget gå runt och varför är bussen så mycket dyrare relativt sett?
Citera
2016-05-30, 01:29
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Alla biljetter kostar inte 100 kronor.

Effektiviseringar och korta flygsträckor, skitlöner till personal och slimmade organisationer.

Frågan har varit uppe tidigare och någon insatt person gav ett väldigt bra svar. Använd sökfunktionen.
Citera
2016-05-30, 02:28
Medlem
kraftfoders avatar
Kollektivtrafik är ofta ekonomiskt effektivt. Flyg är kollektivtrafik, något som många glömmer.
"Ju fler som reser tillsammans, desto billigare det blir".
Citera
2016-05-30, 02:45
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Hur kan flyg vara så skrattretande billigt? Exempelvis kan man få flyg till Gdansk för under 100 kronor. Det är 550 kilometer för under hundringen. Som jämförelse kostar bussen till Skavsta Flygplats 140 kronor. Det är en sträcka på 100 kilometer. Hur kan flygbolaget gå runt och varför är bussen så mycket dyrare relativt sett?

Jag har 380 km till Gdansk men 430 km till Skavsta.
Undrar vad bussen till Skavsta kostar för mig?
Du kanske ska berätta var du bor...?
Citera
2016-05-30, 02:50
Medlem
Flygbränslet är fortfarande rekordbilligt och gissningsvis har flygbolaget köpt in sina reserver när det var som lägst. Sen har väl, som redan konstaterat, personalen usel lön. Det i kombination med många resenärer gör att priset per stol blir lågt. Den stora frågan är dock: vem fan vill åka till Gdansk?
Citera
2016-05-30, 03:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheesycake77
Flygbränslet är fortfarande rekordbilligt och gissningsvis har flygbolaget köpt in sina reserver när det var som lägst. Sen har väl, som redan konstaterat, personalen usel lön. Det i kombination med många resenärer gör att priset per stol blir lågt. Den stora frågan är dock: vem fan vill åka till Gdansk?

TS tydligen. Gdansk ligger vid polska rivieran, och är totalt underskattat av oss i Sverige. Milslånga vita sandstränder, billigt boende, billigt att gå ut "på stan". På sommaren är det soligt och 25 grader.
Men det är off topic. OnT: Flygbränsle är också nästan obeskattat. Det är inte bussbränsle. Personalen har lön efter avtal, de jobbar inte i "svett-shopps" precis.
Citera
2016-05-30, 10:23
Bannlyst
kan ju vara för att någon/några vill passa på att spraya atmosfären med diverse kemikalier..
Citera
2016-06-08, 00:08
Medlem
Caparzos avatar
Det här är ett skämt, kära folkkamrater och medproletärer! Jag bokade nyligen biljett och kostade biljetten hundra kronor? 50 kronor? Nej och nej, utan hela kalaset gick på 19 kronor klappat och klart. Bussen till Skavsta kostar 140 spänn så 7 x mer. Antingen är jag galen eller så är resten av världen galen. Jag förstår fortfarande inte hur de kan gå med vinst när de säljer biljetter för 19 spänn, någon får gärna förklara.
Citera
2016-06-08, 10:52
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Det här är ett skämt, kära folkkamrater och medproletärer! Jag bokade nyligen biljett och kostade biljetten hundra kronor? 50 kronor? Nej och nej, utan hela kalaset gick på 19 kronor klappat och klart. Bussen till Skavsta kostar 140 spänn så 7 x mer. Antingen är jag galen eller så är resten av världen galen. Jag förstår fortfarande inte hur de kan gå med vinst när de säljer biljetter för 19 spänn, någon får gärna förklara.

Folk kanske blir så glada av det låga priset att de beställer massor av sprit
och dyr mat och kakor på flyget?
Citera
2016-06-08, 11:44
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo

Ingår verkligen skatter och avgifter i de 19 kronorna?

Generellt kan sägas att flygtrafiken blivit mycket billigare dels på grund av tekniska framsteg (bränslesnålare plan) och i fallet med lågprisbolagen, billigare personal. Man anställer exempelvis östeuropeisk personal istället för svensk, man flyger från billiga flygplatser (typ skavsta) istället för Arlanda.

I ditt fall är det förstås så att många passagerare på planet betalat fullpris. När man sedan har överkapacitet är det bättre att få in några passagerare till som åtminstone täcker lite kostnader samtidigt som de kanske köper några öl eller så på planet. Betalar du 19 kr är du förstås en ren förlustaffär, men någon hundring (biljett + ett par öl) är bättre för flygbolaget är 0 kr.
Citera
2016-06-08, 22:14
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ingår verkligen skatter och avgifter i de 19 kronorna?

Generellt kan sägas att flygtrafiken blivit mycket billigare dels på grund av tekniska framsteg (bränslesnålare plan) och i fallet med lågprisbolagen, billigare personal. Man anställer exempelvis östeuropeisk personal istället för svensk, man flyger från billiga flygplatser (typ skavsta) istället för Arlanda.

I ditt fall är det förstås så att många passagerare på planet betalat fullpris. När man sedan har överkapacitet är det bättre att få in några passagerare till som åtminstone täcker lite kostnader samtidigt som de kanske köper några öl eller så på planet. Betalar du 19 kr är du förstås en ren förlustaffär, men någon hundring (biljett + ett par öl) är bättre för flygbolaget är 0 kr.

Ja, 19 kronor totalt inklusive allt. Det är dagen efter midsommar på en dålig tid (tidigt på morgonen) vilket givetvis pressar ned priset, men ändå. Visst och bagage osv kostar ju en hel del, men det är inget jag behöver. Tror det ligger något i det här med differentierad prissättning och hur viktigt det är att boka flyget rätt tid. Affärsresenärer som bokar väldigt sent betalar ofta 5-10 x mer än vad en priskänslig turist betalar som bokar månader i förväg. Samtidigt, om jag vill resa, kanske den här stört billiga resan kannibaliserar en dyrare biljett jag hade kunnat köpa i andra fall. Intressant hur som helst, hur det fungerar.

På något plan visar priserna hur väl kapitalismen fungerar. Kunder röstar med fötterna och tvingar bolagen att anpassa sig eller dö.

Hittade en intressant video som förklarar en del faktorer: https://www.youtube.com/watch?v=069y1MpOkQY Det verkar som att de är smarta i exakt varje steg i värdekedjan och optimerat allt och bevisligen fungerar det.
Citera
2017-01-16, 17:03
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Jag har 380 km till Gdansk men 430 km till Skavsta.
Undrar vad bussen till Skavsta kostar för mig?
Du kanske ska berätta var du bor...?

TS bor antingen i Stockholm eller någonstans i obyggden öster om Askersund. Du bor i Malmö eller en bit sydväst om Riga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in