Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Ingår verkligen skatter och avgifter i de 19 kronorna?
Generellt kan sägas att flygtrafiken blivit mycket billigare dels på grund av tekniska framsteg (bränslesnålare plan) och i fallet med lågprisbolagen, billigare personal. Man anställer exempelvis östeuropeisk personal istället för svensk, man flyger från billiga flygplatser (typ skavsta) istället för Arlanda.
I ditt fall är det förstås så att många passagerare på planet betalat fullpris. När man sedan har överkapacitet är det bättre att få in några passagerare till som åtminstone täcker lite kostnader samtidigt som de kanske köper några öl eller så på planet. Betalar du 19 kr är du förstås en ren förlustaffär, men någon hundring (biljett + ett par öl) är bättre för flygbolaget är 0 kr.
Ja, 19 kronor totalt inklusive allt. Det är dagen efter midsommar på en dålig tid (tidigt på morgonen) vilket givetvis pressar ned priset, men ändå. Visst och bagage osv kostar ju en hel del, men det är inget jag behöver. Tror det ligger något i det här med differentierad prissättning och hur viktigt det är att boka flyget rätt tid. Affärsresenärer som bokar väldigt sent betalar ofta 5-10 x mer än vad en priskänslig turist betalar som bokar månader i förväg. Samtidigt, om jag vill resa, kanske den här stört billiga resan kannibaliserar en dyrare biljett jag hade kunnat köpa i andra fall. Intressant hur som helst, hur det fungerar.
På något plan visar priserna hur väl kapitalismen fungerar. Kunder röstar med fötterna och tvingar bolagen att anpassa sig eller dö.
Hittade en intressant video som förklarar en del faktorer:
https://www.youtube.com/watch?v=069y1MpOkQY Det verkar som att de är smarta i exakt varje steg i värdekedjan och optimerat allt och bevisligen fungerar det.