2016-05-30, 00:43
Medlem
adressandrings avatar
Äggula/hela ägg gör att den kokade + mosade potatisen (kallnad i x antal dygn) blir kladdig. Vilket gör att den blir svår att steka i smör/rapsolja. Försöker jag kompensera det här med en gnutta mjöl i smeten smakar de förjävligt.

Med mjölet smakar det bara "stärkelse"/blir oätbart och det fastnar konstig smak på tungan oavsett hur mycket jag saltar & pepprar. Utan mjölet blir de rinniga och skvalpar mest i fettet i pannan.

Hur gör jag fasta potatisbullar?

PS. nu kanske ni säger att jag ska göra på kallt potatismos. Grädde gör ju bara bullarna ännu mer rinniga...
Citera
2016-05-30, 01:10
Medlem
Andersdamaans avatar
Koka mjölig potatis (Typ King Edward) i jättesaltat vatten och låt den kallna. Riv den grovt och rör i kall äggula. Forma till puckar. Vänd puckarna i ströbröd och stek i fett.
Citera
2016-05-30, 01:45
Medlem
Potatismoset får inte va för blött. Hela ägg, vitan binder smeten.
Tunnare bullar-plättar-puckar, de ska torka i stekjärnet, dvs ganska länge och lägre värme.
Stek i smör så blir det fin skorpa. Olja funkar dåligt här. Har du stekt fläsk eller bacon innan funkar det fint att steka i fettet.
Sen går det att steka i ugn så behöver du inte titta på maten medan den lagas..
Glöm inte ha kanel i smeten.
Citera
2016-05-30, 02:05
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonskogen
Potatismoset får inte va för blött. Hela ägg, vitan binder smeten.
Tunnare bullar-plättar-puckar, de ska torka i stekjärnet, dvs ganska länge och lägre värme.
Stek i smör så blir det fin skorpa. Olja funkar dåligt här. Har du stekt fläsk eller bacon innan funkar det fint att steka i fettet.
Sen går det att steka i ugn så behöver du inte titta på maten medan den lagas..
Glöm inte ha kanel i smeten.

Kanel?
Möjligen muskot.

Du kanske även vill ha kanel i bruna bönor?
Citera
2016-05-30, 09:57
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Äggula/hela ägg gör att den kokade + mosade potatisen (kallnad i x antal dygn) blir kladdig. Vilket gör att den blir svår att steka i smör/rapsolja. Försöker jag kompensera det här med en gnutta mjöl i smeten smakar de förjävligt.

Med mjölet smakar det bara "stärkelse"/blir oätbart och det fastnar konstig smak på tungan oavsett hur mycket jag saltar & pepprar. Utan mjölet blir de rinniga och skvalpar mest i fettet i pannan.

Hur gör jag fasta potatisbullar?

PS. nu kanske ni säger att jag ska göra på kallt potatismos. Grädde gör ju bara bullarna ännu mer rinniga...
Melker Anderssons recept.
http://www.koket.se/melker_andersson...ask_och_apple/
Citera
2016-05-30, 10:01
Medlem
christerys avatar
Mjölsmaken försvinner ju när man göre en roux efter några minuter, en vit (blanc) tar väl runt 5 minuter men jag har för mig att minst 3 minuter krävs för att mjölsmaken skall försvinna - varifrån jag har fått för mig det vetesjutton.

Men det gör nog inte underverk med dina potatisbullar konsistensmässigt att ha i en sås. Utan det var mer att bli av med mjölsmaken jag tänkte på. Mjölet smakar som du upptäckt, och den smaken försvinner/förändras av tillredning.

Torredning (http://receptfavoriter.se/recept/torredning.html) verkar ta minst 5 minuter innan mjölsmaken försvinner står det. Tja, minnet är inte alltid vad det skall vara.
Citera
2016-05-30, 17:53
Medlem
adressandrings avatar
Endast gula eller vita+gula? Två olika svar från båda ganska självsäkra kockar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in