Citat:
Ursprungligen postat av
glimmande
Jag har också funderat på det här med avgiftsbelagda toaletter i Sverige. Det är ett genomgående fenomen och ändå så brukar toaletterna vara äckliga bortom förståelse. Även irriterande att toaletterna tar mynt. Helt hopplöst då jag nästan aldrig har några pga att jag betalar allt med kort.
Tror avsaknaden av vettiga offentliga toaletter i Sverige beror på flera faktorer.
1. Dekadent befolkning som förstör. Offentliga toaletter i Sverige förstörs systematiskt. De klottras ner och folk verkar medvetet liksom pissa på väggarna för att fucka upp maximalt. Känner ett djupt äckel och undviker alla ytor på svenska toaletter. När jag var i Taiwan så fanns det massor av gratis offentliga toaletter. Dessa var tiptop, vilket jag tror hänger samman med att taiwaneser är mindre dekadenta och mer omtänksamma om att inte förstöra för andra medborgare.
2. Höga skatter, höga kostnader. Verkar vara för få städare. Kan inte bevisa att det är värre här än i andra länder. Men det verkar rimligt om man jämför med investeringarna som normala länder klarar av för en vettig toalettinfrastruktur jämfört med Sverige.
3. Lägre fokus på kundnöjdhet och service. Jämför en restaurang i kontinentaleuropa/USA med Sverige. De har typ dubbelt med personal, är generellt trevligare och låter inte kunderna vänta. I Sverige så förväntas en servitris ta betalt, serva X antal kunder och hämta disk. Blir skit av det. På samma sätt verkar det vara med toaletter. Svensken får helt enkelt hålla sig i väntan på sin tur.
Till skillnad ifrån TS så brukar jag inte känna doften av urin under normala omständigheter.
Offentliga toaletter används bara i extrema nödsituationer. Finns det några buskar utanför pissar man ju hellre där än att försöka chansa.
Tror du har helt rätt i att det är en fråga om inställning. Har varit på flera ställen där det ser ut som att man medvetet bajsat utanför.
Bara den känslan gör ju att många hellre pissar i handfatet där det är möjligt.