2016-05-28, 15:53
Medlem
Ja, det lustigt att man måste betala för att göra sina behov då man är i det offentliga rummet. Det är nog bara i Sverige sådant tyst accepteras och vem har mynt idag? Enkelt att åtgärda via lagstiftning men så har vi våra folkvalda politiker också som är lika äckliga som våra torg och gator börjar bli. Det finns ju krav på toaletter då man bygger privat och statligt men inte för det offentliga rummet vilket är märkligt.

Med alla underliga avgifter, bidrag och statliga "arbeten" så skulle medborgarlöner inte kosta folket något alls utan snarare bli billigare för pengarna rullar ju omedelbart tillbaka till "systemet".
Citera
2016-05-28, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Ska man ta betalt så får man också acceptera Kort eller Swish. Restauranger brukar visserligen låta gäster använda toaletter mha kvittot, men hur gör man om man måste använda toaletten innan man beställer?

Inte en jävel går omkring med metallpengar längre. Joakim von Anka möjligen.
Vilka "restauranger"? Jag har bara upplevt det på Pizza Hut och McDonalds.
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja, det lustigt att man måste betala för att göra sina behov då man är i det offentliga rummet. Det är nog bara i Sverige sådant tyst accepteras och vem har mynt idag? Enkelt att åtgärda via lagstiftning men så har vi våra folkvalda politiker också som är lika äckliga som våra torg och gator börjar bli. Det finns ju krav på toaletter då man bygger privat och statligt men inte för det offentliga rummet vilket är märkligt.

Med alla underliga avgifter, bidrag och statliga "arbeten" så skulle medborgarlöner inte kosta folket något alls utan snarare bli billigare för pengarna rullar ju omedelbart tillbaka till "systemet".
Det kostar pengar nere på kontinenten också ska du veta. När jag var i Sydeuropa satt det tom en gubbe som ville ha stålar för dasspapper!
Citera
2016-05-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
.

Inte en jävel går omkring med metallpengar längre. Joakim von Anka möjligen.

Då får du börja med det. Ett naturligt betalningsmedel som banker o stat vill ta ifrån oss.
Blir skittrött när jag står bakom på ungar som ska betala colan för 13 kronor med kortet. Tar bara en jävla massa onödig tid. Handlare borde få vägra att få betalt med kort när det gäller småsummor.
Senast redigerad av MrStreamer 2016-05-28 kl. 16:47.
Citera
2016-05-28, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
.

Det kostar pengar nere på kontinenten också ska du veta. När jag var i Sydeuropa satt det tom en gubbe som ville ha stålar för dasspapper!

Kanske inte så konstigt. Antagligen den enda ersättningen han får för sitt "skitjobb".
Pissa brukar däremot vara gratis.
Citera
2016-05-28, 16:51
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thechosenones
Japp så är det!

Jag är rätt berest i världen om man jämför med gemene man!
Endast i Sverige upplever jag att det stinker urin på var och varannan gata. Luktar förjävligt för helvete!

Varför är det så?

Enligt mina egna erfarenheter i storstäderna då, så är Sverige ett av få länder som alltid ska ta betalt för att gå på offentliga toaletter vart man än kommer. Köpcentrum/Gallerior lika skyldiga här! Det är inte så utomlands och därför stinker det endast piss i Sverige!

Har nyss varit i Estland, Tyskland och Turkiet! Där kan man frivilligt ge en slant vid toalettbesök på de offentliga toaletterna om man vill, men det finns inget tvång att betala! Resultatet av det = Gator som inte stinker piss!!

Sverige kan lätt införa detta system med samt bygga fler offentliga toaletter, och vet ni vad? Förutom att vi skulle bli av med den jävliga stanken på gatorna så skulle även minska arbetslösheten genom att det blir fler arbetstillfällen för toalettstädarna!

Kan vi inte ha en omröstningspoll i tråden om för och emot gratis offentliga toaletter på sveriges gator och köpcentrum/gallerior?

Här i Helsingborg finns det mängder med offentliga toaletter som är gratis; Vid inre hamnen, vid Hamntorget, Konsul Olssons plats, och 5-6 st. längs hela gröningen upp till Halalid, för att nämna några.
Senast redigerad av AndersM79 2016-05-28 kl. 16:53.
Citera
2016-05-28, 16:52
Medlem
Eh, va?

Själv har jag aldrig problem med att kissa. Jag ber hövligt om att få låna toaletten på valbar plats. Ibland så nekas man då det endast är en personal toalett, men det är väldigt sällan. Allt handlar om hur man agerar och hur man ber.

Fast söndercurlade människor kanske inte klarar av denna svåra sak? Vad vet jag?
Citera
2016-05-28, 16:59
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Vilka "restauranger"? Jag har bara upplevt det på Pizza Hut och McDonalds.
Tänkte på Burger King.
Citera
2016-05-28, 17:02
Medlem
Under---18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngeHerrProm
var på donken igår, smög in på toan, dom hade inte fällt upp sitsen och hade medvetet pissat ner den
Gå inte på såna äckliga snabbmatsrestauranger. Kanske pröva gå på några av dom som städar toaletten varje timme.
Citera
2016-05-28, 17:04
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Jag har också funderat på det här med avgiftsbelagda toaletter i Sverige. Det är ett genomgående fenomen och ändå så brukar toaletterna vara äckliga bortom förståelse. Även irriterande att toaletterna tar mynt. Helt hopplöst då jag nästan aldrig har några pga att jag betalar allt med kort.

Tror avsaknaden av vettiga offentliga toaletter i Sverige beror på flera faktorer.

1. Dekadent befolkning som förstör. Offentliga toaletter i Sverige förstörs systematiskt. De klottras ner och folk verkar medvetet liksom pissa på väggarna för att fucka upp maximalt. Känner ett djupt äckel och undviker alla ytor på svenska toaletter. När jag var i Taiwan så fanns det massor av gratis offentliga toaletter. Dessa var tiptop, vilket jag tror hänger samman med att taiwaneser är mindre dekadenta och mer omtänksamma om att inte förstöra för andra medborgare.

2. Höga skatter, höga kostnader. Verkar vara för få städare. Kan inte bevisa att det är värre här än i andra länder. Men det verkar rimligt om man jämför med investeringarna som normala länder klarar av för en vettig toalettinfrastruktur jämfört med Sverige.

3. Lägre fokus på kundnöjdhet och service. Jämför en restaurang i kontinentaleuropa/USA med Sverige. De har typ dubbelt med personal, är generellt trevligare och låter inte kunderna vänta. I Sverige så förväntas en servitris ta betalt, serva X antal kunder och hämta disk. Blir skit av det. På samma sätt verkar det vara med toaletter. Svensken får helt enkelt hålla sig i väntan på sin tur.

Till skillnad ifrån TS så brukar jag inte känna doften av urin under normala omständigheter.

Offentliga toaletter används bara i extrema nödsituationer. Finns det några buskar utanför pissar man ju hellre där än att försöka chansa.

Tror du har helt rätt i att det är en fråga om inställning. Har varit på flera ställen där det ser ut som att man medvetet bajsat utanför.

Bara den känslan gör ju att många hellre pissar i handfatet där det är möjligt.
Citera
2016-05-28, 17:13
Medlem
Norge är dock värre. Fy fan för vissa gågator i Oslo och Trondheim
Citera
2016-05-28, 17:20
Medlem
IQpizzasallads avatar
Let's face it, på ett antal platser i detta land kommer det alltid finnas en urinstank. Däribland kan nämnas de gränder som ligger nära lokaler med utskänkningstillstånd. Mestadels öl framkallar denna situation.
Citera
2016-05-28, 17:24
Medlem
i prinicip aldrig känt urindoft på gator jag gått på.
vilka gator rör ni er på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in