• 2
  • 3
2016-05-27, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Så kan det absolut vara. M-teorin (resultatet av alla strängteorier) förklarar faktiskt t.ex. att Big Bang kan ha utlösts av en yttre påverkan. Man hade kunnat se det som en slags kollision mellan vad man kallar för två olika "D-bran" i ett multiversum bortom våra dimensioner (OBS, endast en teori).

Men sedan så är det jätteintressant. Och det kan förklara mycket. Men det förklarar ändå inte "allt". Hur började ens något?

Jag har funderat på detta, och det djupaste jag kan gå är just att titta på information och en speciell gren av filosofin som vi kallar "logik". Kort och gott funderar jag på om det inte kan ha börjat som någon typ av binär information. Typ sant/falskt. Det som "inte fungerar" eller är irrationellt finns fortfarande, men det finns inget som kan uppleva det (eftersom det inte är logiskt). Informationen förgrenar sig likt ett träd. Vissa grenar blir inget vettigt men andra blir något. Den binära informationen kan representeras likt så vi representerar en dator, fast med vissa andra egenskaper givetvis (så som att datorn representerar alla möjligheter snarare än en enda).

Anledningen till att jag anser att det borde vara binärt är för att det är den minsta formen av vettig information.

Vad du upplever just nu är kanske en av dessa grenar. Och universum blir helt enkelt sant för att möjligheten finns. Förgreningen kan man absolut betrakta som en "evolution".

Och det håller fortfarande möjligheten öppen för andra spännande förklaringar som t.ex. en simulering Det enda kravet är att det måste följa logiken

Logiken är ett mönster i mönstret.
Ett system.
Den mest viktiga funktionen i universum just nu är:
Glömskan.

Så otroligt viktigt för vetandet.

Utan glömskan så ser vi inte vad vi vet.

Utan glömskan så hade vi vetat allt, sen allra första början, helt statiskt.
Usch säger jag.
Tacka glömskan för rörelsen.
Citera
2016-05-27, 21:34
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Logiken är ett mönster i mönstret.
Ett system.
Den mest viktiga funktionen i universum just nu är:
Glömskan.

Så otroligt viktigt för vetandet.

Utan glömskan så ser vi inte vad vi vet.

Utan glömskan så hade vi vetat allt, sen allra första början, helt statiskt.
Usch säger jag.
Tacka glömskan för rörelsen.
Meh. Du är för kryptisk. Finns inget att diskutera då.
Citera
2016-05-27, 21:36
Medlem
Citat:
Meh. Du är för kryptisk. Finns inget att diskutera då.

Kryptisk?
Jag säger ju som det är.
För mig.
Jag gömmer inget.
För mig är det konstigt att du får det till kryptiskt.
Fråga om det är nåt du undrar över.
Jag kommer att försöka mitt bästa.

Hela tråden handlar om mörker/ljus och hur tankar är uppbyggda.
Hur dualismen blir hel.
Försök att se det jag skriver i mörka/ljusa partier.
Senast redigerad av ivanivan 2016-05-27 kl. 21:40.
Citera
2016-05-27, 21:44
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Kryptisk?
Jag säger ju som det är.
För mig.
Jag gömmer inget.
För mig är det konstigt att du får det till kryptiskt.
Fråga om det är nåt du undrar över.
Jag kommer att försöka mitt bästa.
Okej, det är nog alkoholen som spökar. Nu när jag läser igen förstår jag nog faktiskt.

Det som förvirrade mig var att du kallade förändringar för "glömskan" och "rörelsen".

Jag uppfattar det som att du säger att om universum inte hade varit dynamiskt så hade inget upplevts?
Jag vet inte. Vad händer om du pausar en dator? Visst, datorn kommer kommer inte att göra något mer. Men den representerar fortfarande upplevelsen.

https://www.youtube.com/watch?v=iDdiCYTK160
Som om att pausa den här videon. När tiden stannar så stannar även figurerna i den. Men så vitt de själva vet så kommer nästa sekund att komma. Det är för övrigt så jag tänker mig döden.

Herregud, jag vet inte om jag yrar för mig själv nu? Hänger du med på vad jag säger? De flesta brukar ha tröttnat vid det här laget men jag inbillar mig att du förstår vad fan jag yrar om?
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-05-27 kl. 21:47.
Citera
2016-05-27, 21:46
Medlem
Citat:
Okej, det är nog alkoholen som spökar. Nu när jag läser igen förstår jag nog faktiskt.

Det som förvirrade mig var att du kallade förändringar för "glömskan" och "rörelsen".

Jag uppfattar det som att du säger att om universum inte hade varit dynamiskt så hade inget upplevts?
Jag vet inte. Vad händer om du pausar en dator? Visst, datorn kommer kommer inte att göra något mer. Men den representerar fortfarande upplevelsen.

https://www.youtube.com/watch?v=iDdiCYTK160
Som om att pausa den här videon. När tiden stannar så stannar även figurerna i den. Men så vitt de själva vet så kommer nästa sekund att komma. Det är för övrigt så jag tänker mig döden.

Herregud, jag vet inte om jag yrar för mig själv nu? Hänger du med på vad jag säger? De flesta brukar ha tröttnat vid det här laget men jag inbillar mig att du till och med håller med mig?

Att pausa en sak i det hela är inte detsamma som att pausa det hela.
Citera
2016-05-27, 21:49
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Att pausa en sak i det hela är inte detsamma som att pausa det hela.
Jo, samma effekt på systemet man pausar har det. Systemet märker ju ingen skillnad på om informationen står still eller "rör sig".
Citera
2016-05-27, 21:50
Medlem
Citat:
Jo, samma effekt på systemet man pausar har det. Systemet märker ju ingen skillnad på om informationen står still eller "rör sig".

Om man pausar en del så rör sig systemet runt det.
Om man pausar hela systemet så rör sig inget.

Jag tänker ibland att vi i grunden är pausade men låter systemet rulla runt oss.
Senast redigerad av ivanivan 2016-05-27 kl. 21:55.
Citera
2016-05-27, 21:59
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Om man pausar en del så rör sig systemet runt det.
Om man pausar hela systemet så rör sig inget.
Men om du pausar hela systemet så kommer det ju fortfarande att uppleva samma sak som om det vore i förändring?

Se till någon som färdas i ljusets hastighet. Utifrån en utomståendes perspektiv så kommer personen inte att uppleva någonting. Men såvitt den personen vet så är det ingen skillnad alls.

Min poäng är att det spelar egentligen ingen roll för oss om vi står helt stilla eller är i förändring. Vi kommer inte att märka något ändå, och våra minnen är allt tidigare i historien vi betraktar är bara våra tidigare logiska grenar som resulterade i den "nuvarande" grenen. Samma sak borde kunna gälla för allt.

En annan jämförelse: När du dör så kommer du för alltid att tro att nästa sekund kommer alldeles strax. Även om den aldrig kommer att komma.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-05-27 kl. 22:06.
Citera
2016-05-27, 22:00
Medlem
Citat:
Men om du pausar hela systemet så kommer det ju fortfarande att uppleva samma sak som om det vore i förändring?

Se till någon som färdas i ljusets hastighet. Utifrån en utomståendes perspektiv så kommer personen inte att uppleva någonting. Men såvitt den personen vet så är det ingen skillnad alls.

Min poäng är att det spelar egentligen ingen roll för oss om vi står helt stilla eller är i förändring. Vi kommer inte att märka något ändå, och våra minnen är allt tidigare i historien vi betraktar är bara våra tidigare logiska grenar som resulterade i den "nuvarande" grenen

Man kommer bara inte märka att det är pausat, det blir som att det aldrig varit pausat.
Fast det varit pausat i eoner av tid.

Men en pausad del hade vi märkt.
Tänk om hela jag blev pausad.
Det hade ju sett sjukt ut för er andra.
Citera
2016-05-27, 22:03
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Man kommer bara inte märka att det är pausat, det blir som att det aldrig varit pausat.
Fast det varit pausat i eoner av tid.

Men en pausad del hade vi märkt.
Tänk om hela jag blev pausad.
Det hade ju sett sjukt ut för er andra.
Precis! Haha, jag är helt med. Är så ovan att kunna snacka med någon annan om det här.

Edit: Just det. Ett annan intressant konsekvens som berör det här med tid, information, system, evigheten, simuleringar och "förklaringar". Skulle teorin om att universum i princip är binär logik så blir det jävligt intressant:
https://en.wikipedia.org/wiki/Halting_problem
https://www.youtube.com/watch?v=macM_MtS_w4
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-05-27 kl. 22:14.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in