Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-27, 08:51
  #1
Medlem
lilleolovs avatar
Rubriken kanske är otydlig, men här kommer en bättre förklaring på min frågeställning;

Jag och min fru brukar ta korta upptäckarresor, vi gör vanligtvis alla turistfällorna, senast London där vi kikade på kyrkor, Lodon Dungeon, big ben, london eye, detta med god mat och sprit å dans efter.

Vi är inte intresserade att ligga i solen eller gå på spa, heller inget allt för actionfullt så som bugiejump eller åka kajak ner för forsar.

Håller nu på letar resmål för att åka iväg Tors-sön någongång nu i juni, med budget på några tusen.

Min fråga är så här:

Med rådande kriser runt om i världen, vilka länder/städer skall man unvika?

Berlin? Prag? Edinburgh? Rom? Venedig? Mellanlandningar i Ukrina? Amsterdam? Danmark?

Uppdatera mig, och ge gärna tips!
Tack på för hand!
Citera
2016-05-27, 09:04
  #2
Medlem
Kongruensbojds avatar
Du SKA åka till Helsingfors tycker jag. Mycket säkert ur alla aspekter.

Mycket att se och göra, som besöka de fina kyrkorna (Uspenskijkatedralen och den moderna kyrkan som är insprängd i ett berg), shoppa glas och textilier (Arabias outlet ska vara bra), åka ut till Sveaborg, koppla av i Brunnsparken, gå på museer etc.

Så, mod kan stänga tråden.
Citera
2016-05-27, 09:30
  #3
Medlem
Absolut Berlin om du inte varit där innan. Fantastisk Staf, särskilt nu när sommaren börjar komma. Snälltåget kör nattåg från Malmö om ni vill köra riktig budget.
Citera
2016-05-27, 09:37
  #4
Medlem
Kan rekommendera Odessa eller Belgrad, både helt safe
Citera
2016-05-27, 10:07
  #5
Medlem
Andersdamaans avatar
Det redan nämnda Berlin är en höjdare om man gillar att festa, alternativ konst, museer och annat kulturellt. Amsterdam är kul också, även om man inte gillar droger och prostituerade. En riktigt vacker stad med mycket att se och göra.
Citera
2016-05-27, 10:17
  #6
Medlem
Själv tar jag och frugan några dagar i Polen i sommar. Billigt flyg,mat och boende!
Citera
2016-05-27, 11:35
  #7
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilleolov
Vi är inte intresserade att ligga i solen eller gå på spa, heller inget allt för actionfullt så som bugiejump eller åka kajak ner för forsar.

Håller nu på letar resmål för att åka iväg Tors-sön någongång nu i juni, med budget på några tusen.

Om jag får slå ett slag för något ställe i Europa så röstar jag absolut för Moskva. Jag var dit i april med tjejen och det var verkligen fantastiskt. Vacker arkitektur, alldeles galet bra mat, billig alkohol, smidig kollektivtrafik, grymt rolig shopping och samtidigt en hyfsad utmaning i och med att varenda skylt är skriven på kyrilliska. Billigt är det också, en stor öl på flygplatsen kostade t.ex. typ 30 spänn. Ute får du en 50 cl öl från typ 10 kronor på lokala ställen upp till 50 kronor på riktigt fina restauranger. Engelska räckte gott och väl som språk, vi hade aldrig några problem att göra oss förstådda.

Tjejen var livrädd för att åka dit innan vi åkte, och det krävdes en massa övertalning för att få med henne, men när vi skulle åka hem så yttrade t.o.m. hon orden "Moskva var ju fantastiskt, jag åker hellre tillbaka hit än till London". Och med tanke på hur folk brukar hylla London, vilket även hon gjorde, så kan ni kanske få en hyfsad idé om hur sevärt Moskva är.

Överlag älskar jag Östeuropa. Kiev var även det intressant, Tjernobyl finns inom räckhåll samtidigt som allt är så snuskigt billigt att man bara garvar när man betalar. Krakow är en riktigt mysig sommarstad, speciellt om du åker i juni innan alla européer får semester. Auschwitz finns om du vill se ett koncentrationsläger (dock alldeles för mycket turister för min del, Dachau i Tyskland är mer givande enligt mig) och dom har även en magnifik saltgruva som man kan besöka. Låter fett tråkigt när man skriver om det, jag ville egentligen inte ens dit men släpades med av dom andra. Och jag blev riktigt positivt överraskad över gruvan, alla statyer som byggts i saltsten med mera. Ljussättningen är väldigt bra gjord vilket gör stället ännu bättre. Dom har t.o.m. byggt ett helt kapell nere i gruvan. Absolut ett måste om du åker till Krakow oavsett hur ointressant det låter när du läser om det.

Island kan väl vara aktuellt annars, har bara varit där i 24 timmar så kan inte säga så mycket mer än att jag kommer åka tillbaka. Wowair har ju börjat flyga lågpris nu från Arlanda till Reykavik (jävla stavningsprogram, jag stavar staden som jag vill!) så man kan komma undan med flyget rätt billigt.

Ett säkert kort i Europa är väl annars Berlin. Östberlin är färgglatt, galet, underbart och precis allt vad Södermalm i Stockholm borde vara.

Rom är värt att besöka bara för att se Colosseum och alla andra ställen, men efter det är Napoli och Amalfi-kusten vackert om ni har någon dag över. Amalfikusten är helt sjukt fint och ett ställe alla borde besöka stället. Så här såg frukostserveringen ut när vi var där t.ex., och bilden gör inte ens i närheten av rättvisa till hur vacker utsikten var.

Venedig är ett piss-ställe som bör undvikas till varje pris om man ska köra en weekend. Svindyr mat, svindyrt boende och turistigt som fan. Är man i Italien en längre stund ska man så klart se staden, men inte över en weekend. Dolomiterna som ligger en bit norröver från Venedig är mycket mer värt att besöka för att se den vackra naturen om du frågar mig.

Amsterdam. Gillar staden, men att välja den över t.ex. Moskva är ett hån om du frågar mig. Moskva erbjuder så otroligt mycket mer, och billigare, än Amsterdam.

Danmark besöker man när man blir gammal sen, passa på att besöka roligare ställen nu och spara Danmark tills du har barn och är gammal. Så resonerar jag i alla fall, även om jag älskar Köpenhamn så skulle jag aldrig slösa en weekend där nu. Finns många bättre ställen.

Helvete vad långt det här inlägget blev nudå. Aja, läs om du orkar, annars önskar jag dig en trevlig semester!
__________________
Senast redigerad av Kausti 2016-05-27 kl. 11:38.
Citera
2016-05-27, 13:49
  #8
Medlem
General-snuss avatar
Åk till Polen gdynia går flyg direkt från Skavsta till Gdansk sen ca 30 min i taxi vita stränder grymt party i sopos om MA. Vill de även är ju 3 storstäder som numer sitter ihop pga dom blivit så stora:P

Billigt är de också en öl o en oxfilé ca 50 kr, 5 star hotel har du också råd med på din budget kanske. Tom kommer hem med nån tusing , upplevde även bra shopping
Citera
2016-05-29, 10:40
  #9
Medlem
Ryssland är ganska dyrt vad gäller visumskostnader (665 kr, eller 350 kr om man har tur och ryska Ambassaden i Stockholm/konsulatet i Göteborg tar emot besök just den månaden). Annars ett resmål att rekommendera.

Älskar själv Belgrad och Skopje, otroligt sevärda båda två och en Weekend är alldeles lagom (även om jag personligen gärna spenderar mer tid där)
__________________
Senast redigerad av Crazydre95 2016-05-29 kl. 10:41.
Citera
2016-07-28, 12:53
  #10
Medlem
lilleolovs avatar
Kände att jag skulle återkoppla här

Det blev Berlin denna gång. Vi åker om några veckor. Hoppas på fina minnen och dans till morgonkvisten.

Tack för alla tips! Ska definitivt printscreena hela tråden och ha som tips för nästa resa efter Berlin!

Tack!
Citera
2016-08-04, 14:31
  #11
Medlem
Pulpas avatar
Nu har du ju redan åkt, men Vilinus. Jävligt positivt överraskad av den staden och det landet.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2725340

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback