• 1
  • 2
2016-05-24, 18:46
Medlem
Kort fakta: UNIONEN ÄR KONTAKTADE SÅ DET BEHÖVER NI INTE FRÅGA MIG OM.
Vi är ett företag med 97 st anställda på vårt bygge i helhet är vi över 350 st anställda.
Igår kom vår ekonomi ansvarig och säger att i lönen som betalades ut i Februari betalades det ut för mycket övertids ersättning. Skulle vara 150% men blev 200 % vilket jag eller dom andra 22 st INTE märkte då vi alltid har olika ersättningar beroende på hur arbetet ser ut. Som sagt igår 3 månader senare säger ekonomi att pengarna ska dras denna lönen, frågar då om det är okej för mig. Jag sa aldrig okej bara att jag ville kolla upp detta noggrannare. Fick lönespecen idag och pengarna drar dom ändå.

I vår företags policy står det följande:
Om det utbetalas en felaktig lön kan företaget göra en nödvändig justering vid nästa lönetillfälle. Felaktig lön skall anmärkas på snarast för att företaget skall kunna hållas ansvariga för felet. Felet skall anmärkas på innan nästa periodavslut och korrigeras på nästföljande löneutbetalning

Så till frågorna:
*har dom rätt att dra pengarna utan mitt tillåtande?
*har dom ens rätt att kräva tillbaka pengarna?
*vad är periodavslut?

Tacksam för svar!
Senast redigerad av bicias 2016-05-24 kl. 19:43.
Citera
2016-05-24, 19:32
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Ja dom har rätt att kräva tillbaka pengar om dem betalat ut för mycket i lön.
Citera
2016-05-24, 19:57
Medlem
cyber_zekes avatar
Har hört talas om något liknande. Där hade samma sak hänt, men det blev problem med skatten, för den var redan inbetald till skattemyndigheten baserat på det som var utbetalt, och den var tydligen svår att få tillbaka. Skatten baseras ju på vad du får ut, och har du fått ut för mycket har du också betalt för mycket skatt.

Ta med dig den frågan till lönekontoret och fråga hur dom hade tänkt lösa den pucken. Visst när du deklarerar får du tillbaka överskottet nästa år, men det är inte rätt att du skall behöva ligga ute med dom pengarna tills nästa år för att dom har gjort fel.

Du hänvisar till företagets policy, det är bara ett arbetsdokument som företaget kan välja att använda sig av när det passar dom, om det inte passar företaget kan man välja att ignorera det (dvs du skall följa det, företaget gör det om dom vill). En policy är inte värt pappret som det har skrivits ut på. Det är inte heller ett juridisk bindande dokument mellan dig och företaget.

Och ja, dom kan kräva tillbaka lön. Du skall kontrollera att du fått rätt summa, om inte skall du anmäla det till lönekontoret, oavsett om du fått för mycket eller för lite. Vet däremot inte hur lång tid preskriptions tid det är.
Citera
2016-05-24, 20:28
Medlem
Conceptions avatar
Såklart de kan. Du kan ju kräva mer lön om du fått för lite.
Citera
2016-05-24, 20:51
Medlem
Det är klart de kan. Varför vill du för övrigt behålla pengar som du inte förtjänat på ett rättmätigt sätt? Eftersom du skulle haft lägre lön innan och får lägre nu istället så går du ju jämt upp. Om alla skulle sno åt sig från företaget hela tiden så skulle de gå sämre och det drabbar bara dig som jobbar där i slutändan såklart. Facket har ingenting med hur ditt företag sköter detta.
Citera
2016-05-24, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Det är klart de kan. Varför vill du för övrigt behålla pengar som du inte förtjänat på ett rättmätigt sätt? Eftersom du skulle haft lägre lön innan och får lägre nu istället så går du ju jämt upp. Om alla skulle sno åt sig från företaget hela tiden så skulle de gå sämre och det drabbar bara dig som jobbar där i slutändan såklart. Facket har ingenting med hur ditt företag sköter detta.
Har inget problem med att betala tillbaka pengarna, jag är nyfiken på om dom verkligen får göra det. Och facket har visst att göra med detta, dom är som en säkerhet för dig som anställd och e där för att hjälpa dig i juridiska frågor t.ex. vilket detta är. Jag kommer återkoppla när jag får full utvärdering på ärendet.
Citera
2016-05-24, 21:17
Medlem
Herrpalms avatar
Stopp lite här nu. Om du haft en oregelbunden lön beroende på övertidstimmar etc så kan du hävda att du spenderat pengarna i god tro och således komma undan återkravet.
Däremot får du ju ställa dig frågan om det är värt det? Du lär inte vara den första man tittar åt nästa gång det behövs en person på en ledig stol.

Jag har själv suttit i samma situation fast då var jag uppsagd och de kunde inte dra på kommande löner. Det hela blir såklart svårare att komma undan när de kan göra så.

Men ja, du KAN komma undan. Om du vill sälja din heder och respekt för några tusenlappar. Jag skulle dock rekommendera andra sätt att göra det på.
Citera
2016-05-24, 21:22
Medlem
Ja, arbetsgivaren har rätt att justera på nästa lön om de upptäcker att de betalt ut för mycket och nej, arbetsgivaren behöver inte ditt tillstånd för att göra detta.
Citera
2016-05-24, 21:26
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bicias
Har inget problem med att betala tillbaka pengarna, jag är nyfiken på om dom verkligen får göra det. Och facket har visst att göra med detta, dom är som en säkerhet för dig som anställd och e där för att hjälpa dig i juridiska frågor t.ex. vilket detta är. Jag kommer återkoppla när jag får full utvärdering på ärendet.
Kvittningslagen gäller i detta fallet, de kan varken med policy eller annat friskrivit sig ansvaret som den lagen ålägger dem, de kan därför inte utan samtycke justera lön hur som helst, de måste först säkerställa att individen har sådan ekonomi att de inte åsamkar den nån skada osv, men som sagt kvittningslagen!
Citera
2016-05-24, 23:01
Medlem
anomimooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrpalm
Stopp lite här nu. Om du haft en oregelbunden lön beroende på övertidstimmar etc så kan du hävda att du spenderat pengarna i god tro och således komma undan återkravet.
Däremot får du ju ställa dig frågan om det är värt det? Du lär inte vara den första man tittar åt nästa gång det behövs en person på en ledig stol.

Jag har själv suttit i samma situation fast då var jag uppsagd och de kunde inte dra på kommande löner. Det hela blir såklart svårare att komma undan när de kan göra så.

Men ja, du KAN komma undan. Om du vill sälja din heder och respekt för några tusenlappar. Jag skulle dock rekommendera andra sätt att göra det på.

Är du säker?

Togs inte den där god tro-historian bort för ett antal år sedan, alltså rätten att hävda god tro om man spenderat pengar man ej haft rätt till?
Citera
2016-05-24, 23:16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bicias
Kort fakta: UNIONEN ÄR KONTAKTADE SÅ DET BEHÖVER NI INTE FRÅGA MIG OM.
Vi är ett företag med 97 st anställda på vårt bygge i helhet är vi över 350 st anställda.
Igår kom vår ekonomi ansvarig och säger att i lönen som betalades ut i Februari betalades det ut för mycket övertids ersättning. Skulle vara 150% men blev 200 % vilket jag eller dom andra 22 st INTE märkte då vi alltid har olika ersättningar beroende på hur arbetet ser ut. Som sagt igår 3 månader senare säger ekonomi att pengarna ska dras denna lönen, frågar då om det är okej för mig. Jag sa aldrig okej bara att jag ville kolla upp detta noggrannare. Fick lönespecen idag och pengarna drar dom ändå.

I vår företags policy står det följande:
Om det utbetalas en felaktig lön kan företaget göra en nödvändig justering vid nästa lönetillfälle. Felaktig lön skall anmärkas på snarast för att företaget skall kunna hållas ansvariga för felet. Felet skall anmärkas på innan nästa periodavslut och korrigeras på nästföljande löneutbetalning

Så till frågorna:
*har dom rätt att dra pengarna utan mitt tillåtande?
*har dom ens rätt att kräva tillbaka pengarna?
*vad är periodavslut?

Tacksam för svar!

Vad du bör göra är att be om hjälp för att titta på det avtal du lyder under.

Läs gärna vidare här...

http://www.lag-avtal.se/arbetsratt/s...el-lon-6552228
Citera
2016-05-24, 23:17
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomimoose
Är du säker?

Togs inte den där god tro-historian bort för ett antal år sedan, alltså rätten att hävda god tro om man spenderat pengar man ej haft rätt till?

Nejdå, den regeln finns kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in