Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-16, 09:41
  #13
Medlem
det lät dyrt 100K för att köra buss köra bil kostar ju max 15000

24 år*
B-körkort.
Körkortstillstånd.
Har klarat teoriprovet och uppkörningen.

hoja kommer aldrig att kunna köra bussar å 24 bruttan kommer ju aldrig kunna ratta bussen
Citera
2018-02-16, 18:03
  #14
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Ja det är fan inte gratis att vara 'king of the road'!
Men hur återigen, hur fan beter man sej? Finns det någon här som skaffat C efter gymnasiet?
Jag har en bekant som på något vis fick ta sitt kort via arbetsförmedlingen för ca 15+ år sedan, men det känns väl som att den tiden lär vara förbi..

YKB grundkurs stax under 40 lock + valfri påbyggnadskurs för en handfull dollar till, jo man tackar.
MEN! Nu är jag ute på hal is och kan ha helt fel, men som jag förstår det så kan man köra "för sej själv" utan YKB?
Typ att jag har MaryGoore's grushögar AB så kan jag köra mitt grus från hög a till hög b, men jag kan inte köra ett lass till Berra's Stenrösen AB, då det krävs YKB för att köra för andra part/kund. Är detta helt galet?

Så har jag med förstått det, egna saker kan man köra med endast körkort, medans transport mot betalning så behövs YKB.

Beroende av vikten på lastbilen (eller personbilen), så krävs även digital färdskrivare och personligt kort. Även vid privata reser om bilen har en viss än en viss totalvikt eller högre. Tror det är 7,5 ton för privata resor.
Citera
2018-02-16, 18:24
  #15
Medlem
Nu ska vi räta upp det här lite:

Det kostar runt 30-40 tusen att ta C-kortet, då inkluderat hälsoundersökning, körkortstillstånd, körlektioner, prov, administrativa avgifter samt hyra av lastbil för prov. YKB 140h kostar sedan minst 26k ink. moms. De flesta körskolor tar upp till 50k. CE kostar runt 10k beroende på hur bra du är på att hantera lastbilen.

Du måste ha färdskrivare för alla registrerade bilar och bussar över 3,5t. Däremot inträder regeln för Personbil klass II över 7,5t.

Du får frakta gods privat utan YKB, men då får du ägna minst en timme fast i tunggruppen åt att intyga att ditt gods verkligen är ditt i privat syfte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback