2016-05-24, 16:40
Medlem
Fick i dag hem en 32 tum Asus skärm. När jag kopplade in skärmen till min laptop och valde secondary screen only och fick bild på skärmen så såg jag en del flimrande pixlar. Byttte färg på skrivbordet och de försvann, men ingen lösning så jag tryckte in sladdarna så hårt det gick ifall det var glapp, hjälpte inte. Bytte hdmisladd till en lika lång (1 m) och problemet blev 100 gånger värre. Pallar min laptop inte av att mata upplösningen på skärmen som är 2000 någonting, kan storleken 32 tum ha någon betydelse? Av någon anledning så visas inga inställningsalternativ i Nvidas kontrollpanel så kan inte byta upplösning eller Hz, är en 75 Hz skärm. Går inte ändra via Windows heller. Har de senaste drivrutinerna. Tror inte det är fel på själva skärmen. Vad kan vara felet? Laptopen är ny och inte klen. Fattar inte varför jag inte kan få fram några inställningsalternativ. Kan inte testa på en annam dator just nu. Laptopen har inte DVI.
Citera
2016-05-24, 17:32
Medlem
Det låter som ett kabel eller kontaktproblem.
Om det finns flera HDMI anslutningar på skärmen, prova med att byta anslutning.
Om du har en TV med HDMI, prova att koppla datorn till den.
Senast redigerad av Linewizard2 2016-05-24 kl. 17:35.
Citera
2016-05-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linewizard2
Det låter som ett kabel eller kontaktproblem.
Om det finns flera HDMI anslutningar på skärmen, prova med att byta anslutning.
Om du har en TV med HDMI, prova att koppla datorn till den.

Bytte hdmiplats och problemet med gröna flimrande pixlar försvann. Så tack så mycket. Är dock fortfarande något skumt som bara syns ibland i t.ex. firefox, men där har jag haft grafikproblem förut med bara laptopens skärm så det kan väl vara även om jag ska försöka lösa även det, svårt att förklara men kan slänga upp en bild lite senare, kan leva med det men är av åsikten att nästan allt går att lösa bara man ger sig fan på det, hur många gånger har man inte googlat i dagar, frågat på Flashback o.s.v. för att till slut hitta en lösning, så bara att jobba på.
Citera
2016-05-24, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
Bytte hdmiplats och problemet med gröna flimrande pixlar försvann. Så tack så mycket. Är dock fortfarande något skumt som bara syns ibland i t.ex. firefox, men där har jag haft grafikproblem förut med bara laptopens skärm så det kan väl vara även om jag ska försöka lösa även det, svårt att förklara men kan slänga upp en bild lite senare, kan leva med det men är av åsikten att nästan allt går att lösa bara man ger sig fan på det, hur många gånger har man inte googlat i dagar, frågat på Flashback o.s.v. för att till slut hitta en lösning, så bara att jobba på.

Det tyder på att skärmens HDMI anslutning som du först hade inkopplad är defekt.
Citera
2016-05-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linewizard2
Det tyder på att skärmens HDMI anslutning som du först hade inkopplad är defekt.

Även de andra problemen löste sig sig då jag bytte till en annan kabel. Men nu får jag istället gröna prickar då jag kollar på rörligt material, antar att mina sladdar inte är highspeed kablar med stöd för upplösningar upp till 4K (skärmen har högre upplösning än 1920) och vissa kablar klarar inte högre upplösningar har jag läst, men hdmikabeln som kom med skärmen borde ju ha stöd för det, vore konstigt annat, och med den fick jag inga gröna prickar då jag kollade på rörligt, bara på skrivbordet och lite annat, konstigt detta. Kan ju beställa en bättre kabel men tråkigt att lägga ut pengar och vänta på en kabel som kanske har samma problem, den jag fick med borde gjort jobbet tycker jag.

Kanske även bör kolla på hdmi>displayport eller dvi-d adaptrar. Konstigt detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in