Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
16-05-23, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Håller med. Och det är förstås det som SD och V har gemensamt: att de tänker på vad som är bra för Sverige och sätter svenska intressen främst.
Ja inte ofta jag tycker samma som kommunister, men nu har det hänt som tur är tycker SD samma sak
Citera
16-05-23, 22:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse

-------------

Det handlar om i fall Nato-avtalet kräver grundlagsändring.

Fortfarande obegripligt för mig varför ett avtal som ger Sverige full suveränitet att bestämma vilka trupper som får vistas i landet och om vi vill ge eller ta emot hjälp, överhuvudtaget, skulle ha något att göra med vår grundlag och därmed kräva en grundlagsändring.
Citera
16-05-23, 22:16
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fortfarande obegripligt för mig varför ett avtal som ger Sverige full suveränitet att bestämma vilka trupper som får vistas i landet och om vi vill ge eller ta emot hjälp, överhuvudtaget, skulle ha något att göra med vår grundlag och därmed kräva en grundlagsändring.

Det är ingen som sagt något om någon Grundlagsändring.
Citera
16-05-23, 22:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Håller med.

Annars skulle ju SD kunna utnyttja detta och få igenom varenda en av sina frågor, om nu 7K tycker att frågan är tillräckligt viktig för att förhandla med SD om. Så om det inte blir NATO avtal så kanske alliansormarnas supportrar bör ställa kritiska frågor till sina företrädare varför man inte förhandlade med SD?

Jag tvivlar på att SD skulle tjäna på en sådan kohandel. De har redan prövat detta med att anpassa sig till borgarnas politik i ett par månader, och det har lett till en kräftgåmg i opinionen. Om SD blir ett slags reservmoderater föredrar väljarna att rösta på originalet.

Det skulle inte förvåna mig om den nedåtgående trenden bryts om SD istället står fast vid att stoppa NATO-avtalet.
Citera
16-05-23, 22:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det är ingen som sagt något om någon Grundlagsändring.

Korrekt. RF 2:22 handlar om vanliga lagar som på något sätt kan begränsa vissa friheter. Se mitt tidigare inlägg om detta.
Citera
16-05-23, 22:32
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, dessutom måste frågan dras i konstitutionsutskottet, och kanske i lagrådet. Kommer man fram till att värdlandsavtalet inte inskränker medborgerliga fri och rättigheter, så går det igenom i alla fortare än om ett år. Och hur avtalet skulle kunna innebära inskränkningar i de medborgerliga fri och rättigheterna övergår faktiskt mitt förstånd.
Det ska inte vara så att man ska kunna bli ivägsjasad av en t.ex. amerikansk eller polsk soldat från svensk mark. Att stänga ute någon från allemansrätten (medborgerlig frihet) ska vara något som bara den svenska statens egna våldsmedel kan göra, inte andra staters våldsmedel.
Citera
16-05-23, 22:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det ska inte vara så att man ska kunna bli ivägsjasad av en t.ex. amerikansk eller polsk soldat från svensk mark. Att stänga ute någon från allemansrätten (medborgerlig frihet) ska vara något som bara den svenska statens egna våldsmedel kan göra, inte andra staters våldsmedel.

Den juridiska immuniteten för NATO-soldater kan också leda till problem, eftersom RF 2:20 skyddar rätten till en offentlig rättegång. Se mitt tidigare inlägg för mer om detta.
Citera
16-05-23, 22:42
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Ett synnerligen ostrategiskt beslut från SD.

SD är medvetna om att en stor del av deras väljarbas är NATO-positiva och fullständigt HATAR ryssen. En slags "nykaroliner" om man så vill. Visserligen finns det en ganska stor del inom SD som är kritiska till NATO, men inte med samma hetta som "nykarolinerna" hatar ryssen. Man blir redan angripna för att man går Putins ärenden i EU-parlamentet.

De politiska förlusterna för att inte gå ihop med V och stoppa detta hade troligen varit förhållandevis små, men detta kommer nog vara en rejäl nagel i ögat på många av deras sympatisörer. Det tycks strategiskt mycket oklokt. Frågan är om SD inte har närmare relationer med ryssen än vad vi vet? Marie le Pen får ju bidrag från ryssarna, varför inte SD?

Man börjar ju misstänka att så är fallet nu. I och med detta beslut avslöjar sig SD som ett parti som följer en europeisk högerextrem våg, likt FPÖ, UKIP och Front National, där de vurmar för Ryssland snarare än att värna om sin egen nations säkerhet. Jag uppskattade de utrensningar som gjordes av diverse högerextremt klientel, t ex dess tidigare ungdomsförbund, men detta är definitivt ett steg i helt fel riktning. Det skrämmer bort väljare och förstör vidare chanser för samarbete med alliansen. NATO-frågan är en hjärtefråga för alliansen, och SD's sabotage upprör också den egna väljarkåren.
Citera
16-05-23, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Man börjar ju misstänka att så är fallet nu. I och med detta beslut avslöjar sig SD som ett parti som följer en europeisk högerextrem våg, likt FPÖ, UKIP och Front National, där de vurmar för Ryssland snarare än att värna om sin egen nations säkerhet.
Men de värnar sin nations säkerhet. Hatet mot Ryssland kan aldrig skapa något bra. Att de Europeiska folken hjärntvättas till Rysslandshat är en del i ett spel vi inte vinner om vi faller för hatpropagandan.
Citera
16-05-23, 23:21
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Men de värnar sin nations säkerhet. Hatet mot Ryssland kan aldrig skapa något bra. Att de Europeiska folken hjärntvättas till Rysslandshat är en del i ett spel vi inte vinner om vi faller för hatpropagandan.

Jag förstår - alla som inser att Ryssland är ett hot ägnar sig åt hatpropaganda och är hjärntvättade. Got it.
Citera
16-05-23, 23:59
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Det handlar om SD:s nyaste väljare. De som kom till SD efter DÖ. Då kom det allra flest borgare.

Och de tyckte nog säkert som tidigare.

Men ska man rösta på SD, så ska man vara på det klara att man röstar på ett nationalistiskt parti. Och röstar man på ett nationalistiskt parti, så röstar man för nationell suveränitet, alltså emot EU/NATO/TTIP.
Må så vara. Väljare SD behöver. Eller ska USA-hatande kommunister börja rösta på SD har du tänkt dig?

Citat:
Du kan väl inte vara på riktigt?

NATO-frågan är väldigt viktigt för alla som vill värna om nationell suveränitet. För SD att svänga i NATO-frågan vore att helt svika sin grundideologi.

Det är först DÅ som frågan om eventuella "donationer" skulle bli relevanta.
Det är inte ett medlemsskap och valet att ta in NATO-trupper ligger fortfarande på Sverige. Ser inte hur det skulle kränka den nationella suveräniteten.

Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Jag har inte intrycket att Sd-väljare är Rysshatare. Rysshatare är sådana som tror på mediapropagandan. De kommer säkert lockas att rösta på alliansen när media kör något anti-Sd-drev inför valet 2018. De är inga man ska anpassa sin politik efter och i synnerhet då inte i en sån här viktig fråga.
En pluralitet av deras väljare är för NATO-medlemsskap. Gissningsvis är inte alla som är mot medlemsskap mot värdlandsavtal, jämför med sossarna.

Citat:
Ursprungligen postat av traningsnarkomanen
Det är väl snarare helt tvärtom? En majoritet vill ju inte ha NATO här i Sverige. Detta borde man andra ord göra SD populärare om något.
Ur minnet är en pluralitet nu för medlemsskap, i hela befolkningen. Bland SD-väljarna är det så.
Citera
16-05-24, 00:00
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Jag förstår - alla som inser att Ryssland är ett hot ägnar sig åt hatpropaganda och är hjärntvättade. Got it.

Du kan väl inte på allvar mena att Putin skulle ha något intresse av ett litet land som Sverige så länge den håller sig neutral?

Problemet uppstår först om Sverige går med i NATO. Då står alltså Sverige i frontlinjen mellan NATO och Ryssland. Först då blir Sverige ett intressant land Putin.

Liknande rysskräck som i Sverige finns inte i Finland. Och detta trots att Finland har en lång landsgräns direkt till Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in