2016-05-20, 21:38
Medlem
För en vecka sen så byggde jag ihop en dator.

Jag spelade i ett par dagar och sen skulle jag koppla in högtalare i uttaget på baksidan men då la datorn bara av.

När jag försökte starta datorn så var det bara fläktarna och lysena i datorn som gick igång. Mus, tangentbord och skärm gick inte igång, även inget ljud från hårddisken.

Jag har testat olika nätagg (2 st helt nya), olika ramminnen, olika moderkort, olika grafikkort och olika processorer och olika hårddiskar men funkar ändå inte.
Har även provat olika skärmar och olika eluttag men ingenting funkar, därför vänder jag mig hit till flashback i hopp på att nån här kanske kan vara till hjälp?

Snabba svar uppskattas!

Tack på förhand!
Citera
2016-05-20, 22:00
Medlem
du glömde inte någon sån liten distans mellan moderkortet och chassit?
Citera
2016-05-20, 22:05
Medlem
Vad menar du? Alltså att det ska vara som ett litet mellanrum mellan moderkortet och chassi väggen?

(kan påpeka att jag och en polare skrev inlägget här tillsammans, det är hans dator det handlar om)

När datorn la av när han skulle koppla in högtalarna så såg datorn ut så här:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net...f9&oe=579E4B2D

Sen bytte han till min gamla burk där moderkortet satt fast som det ska och funkade visst inte på den heller.
Citera
2016-05-20, 22:13
Medlem
Ah,

Tänkte om det var en sån här;
https://www.google.no/search?q=dista...ZKCIIQ_AUIBigB

och tänkte att när du kopplade in högtalarna så råkade moderkortet ta i chassiet och kortslöt något.

Men du har ju inte byggt ihop en dator när du bara satt det sådär

Har du några lampor på moderkortet, om ja, checka manualen om vad de betyder.
Citera
2016-05-20, 22:18
Medlem
Jag kan säga såhär, att min polare, när han kopplade in högtalarna så låg moderkortet PÅ chassit som på bilden. Men sen dess så har han tagit min gamla burk med moderkortet som sitter fast med distanser och med mitt grafikkort, ett helt nytt nätagg, hans egna hdd och testat min hdd. Det ända som jag vet som han har testat på båda datorerna är nätagget och cd läsaren
Citera
2016-05-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wazee
Jag kan säga såhär, att min polare, när han kopplade in högtalarna så låg moderkortet PÅ chassit som på bilden. Men sen dess så har han tagit min gamla burk med moderkortet som sitter fast med distanser och med mitt grafikkort, ett helt nytt nätagg, hans egna hdd och testat min hdd. Det ända som jag vet som han har testat på båda datorerna är nätagget och cd läsaren

Bilden är inte helt tydlig på hur MB ligger på chassit, men det ser ut som en uppenbar risk för kortslutning av pinnar på undersidan.

Kanske hade ni tur/gjort rätt först, men flyttade det på ett olämpligt sätt när högtalarkontakten sattes i.

Han/ni har nog tyvärr "eldat upp" MB... (Och/eller kanske fler komponenter).

Startar det inte så är det nog kört - Det lär inte gå över (om det inte är bara PSU).
Citera
2016-05-20, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Bilden är inte helt tydlig på hur MB ligger på chassit, men det ser ut som en uppenbar risk för kortslutning av pinnar på undersidan.

Kanske hade ni tur/gjort rätt först, men flyttade det på ett olämpligt sätt när högtalarkontakten sattes i.

Han/ni har nog tyvärr "eldat upp" MB... (Och/eller kanske fler komponenter).

Startar det inte så är det nog kört - Det lär inte gå över (om det inte är bara PSU).

Eftersom han har testat mitt gamla moderkort med olika komponenter oxå, då måste alltså nån gemensam komponent han använt oxå ha kortsluts?
Citera
2016-05-20, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wazee
Eftersom han har testat mitt gamla moderkort med olika komponenter oxå, då måste alltså nån gemensam komponent han använt oxå ha kortsluts?

Både minne och ffa CPU kan ta stryk...
Citera
2016-05-21, 05:37
Medlem
Jävla stolpskott köp en färdigbyggd dator om ni inte fattar vad ni håller på med
Citera
2016-05-21, 10:17
Medlem
Han vet hur han kopplar alla grejer men nu var det så att hans moderkort för för stort o han tänkte att han kunde göra som på bilden.
Men eftersom du inte hade nånting vettigt att tillägga så hade du kunna skippa att skriva, ditt jävla arsle!
Citera
2016-05-22, 00:36
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2016-05-22, 12:12
Medlem
När man testar utanför chassi så ska man lägga den på något som inte leder ström. Ofta lägga moderkortet på kartongen den levererades i.

Glöm inte att bakplåten på grafikkort går en bit nedanför chassit så ha den sidan vid kanten av kartongen så att bakplåten har fri utrymme.

Hårddiskar, kablarna dom kopplades med, mus, tangentbord, USB prylar, USB kablar mm som INTE ens behövs för att alltid få blid och porten de kopplats till är ökända för att orsaka olika allvarliga fel som ingen bild, död dator, olika start fel, frysningar mm tills de kopplas ur.

Man behöver bara 5 delar för att få bild.

Moderkort
Processor+kylare
Minne
Nätagg+kabel
Grafikkort

Om det går att koppla skärmen direkt till ert moderkortet så bör ni göra det och ta bort grafikkortet. Både för att utesluta fel och för bios bruka vara inställd för att inte ge bild via moderkortet förrän man tagit bort grafikkortet.

Chassit portar, knappar, kablar som går till moderkortet är också ökända för det. Den enda från chassit du behöver är power sw kabeln/knappen. Den kan dock ersättas med en skruvmejsel som man rör metall pinnarna på moderkortet för att testar om power sw kabeln/knappen var trasig eller satt på fel plats.

Nollställ bios (CMOS)
Gör som det står i manualen till moderkortet eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt. Glöm inte att ta bort strömkabeln och ta det lugnt så den hinner bli nollställd.

Ibland måste man ta bort något mer innan det fixar felet. Vad som ska bort varierar rejält från fall till fall så har ni redan testat nollställa så gör ni det igen efter att ni tagit bort allt som inte behövs som jag nämnde tidigare. Tex behövde vissa ta bort grafikkortet eller annat innan nollställningen fixade tillbaka bilden.
Senast redigerad av panpo98 2016-05-22 kl. 12:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in