• 3
  • 4
2016-05-21, 14:31
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blablablu
Vadå "måste" gå till jobbet?

Du måste ingenting, speciellt inte i krig. Du ska följa anvisningar från försvaret eller MSB.
Jag ställde en fråga, inte ett påstående.

Uppmaningen kan ju vara att gå till jobbet som vanligt tills annat sägs.
Citera
2016-05-21, 16:19
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna97
ja vad tror du själv, tänk lite? måste du gå till jobbet även om norge blir invaderat eller kina osv?
Jävligt otrevligt sätt du har. Tråkigt.

Min frågeställning är inte i närheten av det du jämför med och det fattar du med.
Citera
2016-05-21, 20:39
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker
Hej...

Började leka med tanken att Sverige skulle dras in i ett krig med valfritt stort land i öst. Och att jag skulle bli inkallad. Har man någon som helst inkomst av staten i detta läge? Vad händer med min privatekonomi? Om man inte har inkomst av staten så finns det någon lag som skyddar mig som privatperson mot att hamna i inkasso eller kronofogden?

Ja exakt och vad händer med alla stackars flyktingar vi matar?
Citera
2016-05-21, 20:45
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Tänkt om vi blir invaderade, det tar kanske ett par år att befria hela landet. Vad händer då? Kommer du bli krävd på alla obetalda räkningar i efterhand? Skulle fan inte förvåna mig ett dugg.

Du har legat i skyttegraven och slagits för ditt liv, ditt land.
Sett dina kamrater sprängas i småbitar.
Du står äntligen utanför din dörr och tar en lättnadens suck, skönt att äntligen vara hemma med livet och alla lemmar i behåll. Du öppnar dörren och möts av högar med obetalda räkningar och kravbrev.

Ditt liv har blivit ett ekonomiskt helvete. Grattis!!

Snacka om att slummen/förorterna skulle ta över hela städerna när alla normala stridsdugliga svenska män får lämna jobb hem och hus för att försvara landet. Respektkillarna i slumen skulle plundra landet och dra sedan 😁😂😂
Citera
2016-05-21, 23:05
Medlem
RedSavinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Jag har haft liknande funderar. Om en del av landet långt ifrån där jag bor blir invaderat, måste jag ändå gå till jobbet, eller vad gör man?

Du kan nog ta sovmorgon och invänta att Dan Eliasson styr upp landet.

Blir lite nyfiken, vad jobbar du med?
Citera
2016-05-22, 08:18
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedSavina
Du kan nog ta sovmorgon och invänta att Dan Eliasson styr upp landet.

Blir lite nyfiken, vad jobbar du med?
Jag jobbar som systemutvecklare. Programmering alltså.

Jag tror faktiskt inte att så många vet vad de ska göra om det utbryter krig i landet. Vad förväntas av mig som medborgare? Men jag gissar att man får information på något sätt.
Citera
2016-05-25, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Skåda, gott folk, hur tankebanorna ser ut hos världens mest bortskämda folk.
" - Om det blir krig, kommer jag att klara min kreditvärdighet?"

Kreditvärdighet? Inför vem? Bankerna? Kreditinstituten? Om fienden invaderar (och nej, det kommer inte att vara ryssen som väller över gränserna), tror du inte att de kreditinstitut som du fruktar kommer att drabbas? Deras personal kommer att skjutas av, deras arkiv kommer att plundras.

Herrejävlar, TS... Fokusera på vad som är viktigt. Göra upp eld. Skaffa skydd för natten. Bygga foderlager. Skaffa en vattenreserv. Din jävla kreditvärdighet i ett system som är sönderskjutet är totalt obsolet!
Är inte bankväsendet större än bara Sverige? Pratar vi världskrig kan jag förstå ditt argument.
Citera
2016-05-25, 14:10
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Är inte bankväsendet större än bara Sverige? Pratar vi världskrig kan jag förstå ditt argument.
Har TS några skulder utomlands? Om inte, nej, då kommer ett Sverige i krig inte att få internationella efterverkningar på TS ekonomi...
Citera
2016-06-13, 08:26
Medlem
MrTruckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Har TS några skulder utomlands? Om inte, nej, då kommer ett Sverige i krig inte att få internationella efterverkningar på TS ekonomi...

Ja nu har jag inga lån så men tidigare hade jag ett billån hos Santander som är utländskt. Så det är inte helt omöjligt. Och sen förstår jag inte varför man inte får ställa frågan om hur det funkar med räkningar osv i händelse av krig. Det är ju bara en liten del i ens vardag om de skulle bli krig men ändå intressant att veta. Vi har ju massor med flyktingar i det här landet. Någon måste ju hänga här på flashback och veta hur det gått till i deras land när det blev krig kan man tycka.
Citera
2016-06-13, 11:34
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det är väldigt svårt att hitta någon information öht om hur man ska bete sig, och vad som gäller om det blir krig. När det gäller ersättningen verkar ersättningen vid repövning motsvara sjukpenningen. Jag vet inte om det kan gälla vid krigsplacering. Den intresserade får kanske kontakta någon lämplig myndighet och höra sig för.

Förr fanns ju publikationen "Om kriget kommer" som delades ut till alla hushåll från 1943. Längre fram blev den en del av telefonkatalogen som var den viktigaste boken i många hem. Jag vet inte när man slutade med detta.

Jag hittade sajten "Skymningsläge" som utöver annan kalla kriget-nostalgi har några årgångar av publikationen inskannade.

http://www.skymningslage.se/
Citera
2016-06-13, 21:26
Medlem
Finans.killens avatar
Det är väl bara att studera andra I-länder som har varit med i stora krig.
Förslagsvis England under andra världskriget.

Det mesta rullar ju på som vanligt.
Vad kan man göra annars liksom? Man måste ju producera varor och tjänster för att inte samhället ska totalkollapsa. Man kallade ju till och med in kvinnor för att arbeta när män låg i fält.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in