2016-05-20, 13:54
Medlem
MrTruckers avatar
Hej...

Började leka med tanken att Sverige skulle dras in i ett krig med valfritt stort land i öst. Och att jag skulle bli inkallad. Har man någon som helst inkomst av staten i detta läge? Vad händer med min privatekonomi? Om man inte har inkomst av staten så finns det någon lag som skyddar mig som privatperson mot att hamna i inkasso eller kronofogden?
Citera
2016-05-20, 14:41
Medlem
valter-eggons avatar
Jag har haft liknande funderar. Om en del av landet långt ifrån där jag bor blir invaderat, måste jag ändå gå till jobbet, eller vad gör man?
Citera
2016-05-20, 14:44
Medlem
MrTruckers avatar
[quote=V13|57326816]
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker
Började leka med tanken att Sverige skulle dras in i ett krig med valfritt stort land i öst./QUOTE]

Här har vi ett gott exempel på en människa som har gått rätt i tidningarnas propaganda-fälla om Ryssland och är totalt oförmögen att tänka för sig själv.

Får jag fråga varför du väljer just Ryssland?

När ska människor börja tänka för sig själva och inte följa tidningarnas jävla propaganda??
Blir så trött på hjärntvättade människor!

Det var bara en hypotetisk tanke. Du behöver inte hetsa upp dig. Jag finner det föga otroligt om vi överhuvudtaget skulle hamna i krig med något land alls. Sen hade din kommentar inte mycket med min frågeställning att göra.
Citera
2016-05-20, 14:47
Medlem
MrTruckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Om Sverige skulle dras in i ett krig med "valfritt stort land i öst" så skulle det vara över inom en vecka och Ts skulle knappt ha tid att hinna bekymra sig över sina pengar.

Ja men vi omformulerar oss då. Säg att vi hamnar i konflikt med säg Island. Eller vilket jävla land som helst. Hur försörjer man sig? Hur går det med ens privata ekonomi? Finns det någon skyddande lag som fryser ens räkningar eller får man ersättning från staten? Sverige har ju inte varit i krig på vad de nu är 200 år eller mer? Finns det ens något regelverk över detta?

Ni som hakar upp er på att jag nämnde "stort land i öst" behöver inte svara. Hade lika gärna kunnat vara finland eller danmark eller något annat land.
Citera
2016-05-20, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Jag har haft liknande funderar. Om en del av landet långt ifrån där jag bor blir invaderat, måste jag ändå gå till jobbet, eller vad gör man?

Förmodligen går du till jobbet precis som vanligt, lite beroende på vad du har för yrke. Tittar du på t.ex. Ukraina så är det långt ifrån hela Ukraina som är en krigszon. Vet inte hur det blir med utbetalning av t.ex. ekonomiskt bistånd och dyl dock, men jag förmodar att mycket helt enkelt beror på hur allvarligt läget blir. Skulle Sverige bli invaderat hamnar man nog dock i ett helt annat läge. Skule vara intressant att veta ifrån de som faktiskt bott i ett land där det pågått stridigheter i delar av landet.

Värt att nämna är ju att det i många länder faktiskt pågår stridigheter i delar av länderna men detta tänker de som inte bor där speciellt mycket på.
Citera
2016-05-20, 15:42
Medlem
tankermans avatar
I lumpen fick man ju bostaden betald (om man hade någon egen), och det förutsätter jag gäller även vid annan inkallelse. Sen var det dagsersättning så lite pengar hade man. Onödiga utgifter är det ju bara att spola, och mat behöver man inte bekymra sig för.

De som inte är inkallade gör nog bäst i att pallra sig till jobbet ändå. Länder där folk skiter i jobbet bara för att det är krig är sannolikt de länder som förlorar sina krig snabbast.
Citera
2016-05-20, 16:23
Medlem
Gissningsvis skulle man fortsätta på kompensationsmodellen och utbetala en mager summa pengar till soldaten som ersättning. För GMU får man 4500 kr, om jag förstår det rätt, att spendera på bostad och räkningar.
Citera
2016-05-20, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Om Sverige skulle dras in i ett krig med "valfritt stort land i öst" så skulle det vara över inom en vecka och Ts skulle knappt ha tid att hinna bekymra sig över sina pengar.

En veckas frånvaro på jobbet skulle grusa väldigt många lånetorskars ekonomi då dom lever hand ur mun...
Citera
2016-05-20, 16:32
Avslutad
Skåda, gott folk, hur tankebanorna ser ut hos världens mest bortskämda folk.
" - Om det blir krig, kommer jag att klara min kreditvärdighet?"

Kreditvärdighet? Inför vem? Bankerna? Kreditinstituten? Om fienden invaderar (och nej, det kommer inte att vara ryssen som väller över gränserna), tror du inte att de kreditinstitut som du fruktar kommer att drabbas? Deras personal kommer att skjutas av, deras arkiv kommer att plundras.

Herrejävlar, TS... Fokusera på vad som är viktigt. Göra upp eld. Skaffa skydd för natten. Bygga foderlager. Skaffa en vattenreserv. Din jävla kreditvärdighet i ett system som är sönderskjutet är totalt obsolet!
Citera
2016-05-20, 18:13
Medlem
MrTruckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Skåda, gott folk, hur tankebanorna ser ut hos världens mest bortskämda folk.
" - Om det blir krig, kommer jag att klara min kreditvärdighet?"

Kreditvärdighet? Inför vem? Bankerna? Kreditinstituten? Om fienden invaderar (och nej, det kommer inte att vara ryssen som väller över gränserna), tror du inte att de kreditinstitut som du fruktar kommer att drabbas? Deras personal kommer att skjutas av, deras arkiv kommer att plundras.

Herrejävlar, TS... Fokusera på vad som är viktigt. Göra upp eld. Skaffa skydd för natten. Bygga foderlager. Skaffa en vattenreserv. Din jävla kreditvärdighet i ett system som är sönderskjutet är totalt obsolet!

Har, tro det eller ej, inga som helst lån eller krediter. Tänkte mer på hyra, försäkringar, bilskatt, mobilräkning etc. Blev skuldfri förra året när jag sålde huset och har inte tänkt skuldsätta mig igen.
Citera
2016-05-20, 18:16
Medlem
MrTruckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Gissningsvis skulle man fortsätta på kompensationsmodellen och utbetala en mager summa pengar till soldaten som ersättning. För GMU får man 4500 kr, om jag förstår det rätt, att spendera på bostad och räkningar.

Hm. Ja det skulle inte ens täcka hyran de... så man skulle förmodligen bli av med sin lägenhet och få en massa skulder på sig från förfallna räkningar? Nej tack... tur som fan jag gått ur hemvärnet och är inte krigsplacerad heller. =P
Citera
2016-05-20, 18:18
Medlem
Force majeure!
Frihet!!!!

Se din chans och ta den.

Det finns inget intresse att reglera imaginära skulder om man måste övertyga ett hagelgevär.
Senast redigerad av StationOdenplan 2016-05-20 kl. 18:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in